Flygtninge kommer i job selvom de afbryder IGU

Flygtninge som afbryder deres IGU-forløb ender alligevel i job

65 procent af de flygtninge, der har droppet deres IGU-forløb, har alligevel fundet en vej ind på arbejdsmarkedet. Det viser en ny analyse, der samtidig viser, at der er godt gang i IGU-forløbene i landets kommuner.

Integrationsgrunduddannelsen (IGU’en) skal hjælpe flygtninge i arbejde, men nu viser nye tal, at det også er lykkedes at få de flygtninge i job, der ikke har gennemført forløbene. Det fremgår af Udlændinge- og Integrationsministeriets nyeste analyse af IGU’en.

30 procent af forløbene blev afbrudt i perioden juli 2016 til marts 2017, der dog også var perioden for projektets opstart. Men en stor del af de flygtninge, der afbrød forløbet, kom alligevel ud på arbejdsmarkedet, som det oprindeligt var tiltænkt. Af de flygtninge, der droppede IGU’en i perioden, var 65 procent nemlig i hel eller delvis beskæftigelse et halvt år efter.

LO’s næstformand, Ejner K. Holst, ærgrer sig over frafaldet, men glæder sig over, at mange af de flygtninge alligevel har banet sig vej ind på arbejdsmarkedet:

”Det glæder mig, at en stor del af dem, der har afbrudt IGU-forløbet, alligevel har fået foden inden for på arbejdsmarkedet. Formålet med IGU er jo netop at sikre en arbejdsmarkedstilknytning,” siger han til LO.

Stadig stor interesse for IGU’en

På trods af frafaldet er interessen for IGU-forløbene kun vokset. Der bliver stadig indgået flere og flere IGU-aftaler hver måned, og alene i november blev 97 nye forløb registreret.

Siden projektets start er der nu samlet indgået 1.119 aftaler. Ordningen er efterhånden udbredt til næsten alle landets kommuner.

Mere viden

Læs analysen hos Udlændinge- og Integrationsministeriet