Mangel på arbejdskraft går ud over produktiviteten

Danske virksomheders produktivitet faldt med 0,5 pct. sidste år, og mange virksomheder kan ikke længere få den nødvendige arbejdskraft. Det giver behov for at tænke på nyt, mener DI’s vicedirektør.

På trods af stigende beskæftigelse er produktiviteten faldet i private virksomheder, viser tal fra Danmarks Statistik. Den udvikling, der er i gang, er farlig for dansk erhvervsliv og danske virksomheder og kan få konsekvenser for konkurrencen i fremtiden. Det mener Kent Damsgaard, der er vicedirektør i Dansk Industri.

Sidste år faldt produktiviteten i danske virksomheder ifølge Danmarks Statistik med 0,5 pct. Det viser nye tal fra Danmarks Statistik. Og produktiviteten har ikke kunnet følge med, at der samtidig er kommet flere i arbejde.

Ifølge Kent Damsgaard stiller udviklingen krav om nytænkning:

”Beskæftigelsen er steget kraftigt de senere år, og mange virksomheder melder, at de ikke kan få de medarbejdere, de har brug for. Det skærper kravene til at være produktiv og hele tiden tænke på nye måder at indrette sig på,” siger Kent Damsgaard til DI’s hjemmeside.

Rekruttering fra kanten kan løse mangel på arbejdskraft

En løsning for virksomheder, der ikke kan få de medarbejdere, de har brug for, kan være gennem strategisk rekruttering af ledige på kanten af arbejdsmarkedet.

Cabi har tidligere på året samlet en række gode råd samt et værktøj til, hvordan virksomheder kan komme i gang med at rekruttere fra kanten.

Det handler bl.a om, at virksomhederne i god tid får overvejet, i hvilket omfang, de har brug for medarbejdere, og i samarbejde med jobcentret får planlagt, hvordan ledige på kanten af arbejdsmarkedet i god tid kan blive opkvalificeret til at løse opgaver i virksomhederne.

Læs artiklen her

Læs mere om "Rekruttering fra kanten" her