Arbejdsrelateret vold og chikane rykker ind i ansattes privatliv
Det er en kendt sag, at ansatte i fx politiet, kriminalforsorgen og psykiatrien risikerer at blive udsat for vold, trusler og chikane på grund af deres arbejdes karakter. Men også ansatte i jobcentre, banker på skoler og mange andre steder udsættes for trusler og chikane gennem fx sociale medier. Den digitale chikane respekterer ikke lukketid og sniger sig ind i ansattes privatliv.
”Jeg ved, hvor du bor.”
”Du kan aldrig vide dig sikker.”
”Jeg vil ødelægge dig og din families liv.”
Det er eksempler på trusler, som er sendt til helt almindelige mennesker, der bare passer deres arbejde. Vi færdes alle sammen på sociale medier, og med telefonen i lommen kan vi være online hele tiden. Men de digitale medier betyder også, at arbejdsrelaterede trusler og chikane kan sendes døgnet rundt. Og det rammer ofte offeret hårdere, når truslen lander uden for arbejdstid.
”Når man er på arbejde, har man kollegaer og ledere til at hjælpe med at håndtere det, og mange arbejdspladser har også detaljerede procedurer til at håndtere vold og trusler. Det er noget andet, når man sidder hjemme i sofaen og modtager en besked på Facebook kl. 23. Det er enormt invaderende, fordi man gerne skal føle sig tryg i sit hjem og sit privatliv,” forklarer Peter Klingenberg, sekretariatschef for BrancheFællesskabet for Arbejdsmiljø Velfærd og Offentlig administration (BFA).
En række aktører på arbejdsmiljø- og beskæftigelsesområdet afholder derfor en udsolgt konference den 17. september på Nyborg Strand, hvor der sættes fokus på arbejdsrelateret vold, trusler og chikane i fritiden.
Trusler rammer gråzone
Arbejdstilsynet har siden 2016 kunnet træffe afgørelser om arbejdsrelateret vold uden for arbejdstid. Men selvom der kun er truffet 26 afgørelser og givet 59 vejledninger til arbejdspladser, er det stadig et problem, som skal tages alvorligt, mener Peter Klingenberg.
En trivselsmåling fra Aarhus Kommune viser fx, at 25 procent har oplevet trusler mens 13 procent har været udsat for vold inden for 12 måneder.
”Vi har brug for at få en dialog om, hvordan arbejdspladser kan håndtere chikane via fx sociale medier, for selvom vi efterhånden har haft Facebook og twitter i en del år, så ser vi, at det er svært at håndtere den her form for chikane, fordi den ofte rammer ned i en gråzone mellem arbejdsliv og privatliv,” siger han.
Helsingør: Må aldrig blive en individuel vurdering
Hos Helsingør Kommune oplever kommunaldirektør Stine Johansen også, at digital chikane af kommunes medarbejdere er stigende og rammer hårdt, når den inddrager privatlivet. Derfor har Helsingør Kommune sat gang i en række initiativer, som skal bremse digital chikane og give en bedre håndtering, hvis den alligevel sker.
”Det kan ramme rigtig hårdt, når det foregår via sociale medier, fordi man kan svine medarbejdere til ved navns nævnelse, selvom de egentlig bare passer deres arbejde. Og når det så foregår via Facebook, inddrager det ofte medarbejderens privatliv, fordi det når ud til venner og familie,” sige Stine Johansen.
Derfor er kommunens personalehåndbog blevet opdateret, ledere på kommunens arbejdspladser bliver efteruddannet i, hvordan digital chikane håndteres, og der bliver lavet nye retningslinjer.
”I øjeblikket rejser vi rundt i kommunen og fortæller om, at vi sætter ind på det her område, og jeg kan konstatere, at der bliver taget rigtig godt imod det fra både ledere og medarbejdere. Det vigtigste er, at vi får en dialog i gang, for det kan godt være svært. Vi er nødt til at tale om, hvad der er inden for og uden for skiven, for det må aldrig blive individuelt, hvad den enkelte medarbejder skal finde sig i,” siger Stine Johansen.
”Det er os i den kommunale sektor, som driver hele velfærdssektoren, så vi har simpelthen ikke råd til, at dygtige medarbejdere vælger os fra, fordi de bliver udsat for chikane. Derfor skal vi sætte hårdt ind over for det,” slutter hun.
KONTAKT:
- Pressekontakt Jesper Tidemann, Helsingør Kommune: 2193 5986 / jti12@helsingor.dk
- Sekretariatsleder Peter Klingenberg, BFA: 2090 6814 / pkl@3bar.dk
- Konsulent, Bjarne Møller, Vold som Udtryksform, 29855866 / bm@sus.dk
- Kommunikationsmedarbejder Jakob Rom Johansen, Cabi 2065 8534 / jrj@cabiweb.dk
Nøgleord
Kontakter
Dorthe Lundh
Presseansvarlig
dol@cabiweb.dk
4016 3101
Ea Nielsen
Souschef
eni@cabiweb.dk
4128 4126
Om Cabi
Cabi er et landsdækkende non-profit videnshus, som arbejder målrettet for et socialt ansvarligt arbejdsmarked, hvor mennesker og virksomheder lykkes. Det gør vi ved at stille brugbar viden og operationelle værktøjer til rådighed for alle, der ønsker at fremme:
- udsatte menneskers muligheder for job og uddannelse
- udsatte medarbejderes muligheder for at blive i deres job
- trivsel og forebyggelse af nedslidning på arbejdsmarkedet.
Hvert år siden 2002 har Cabi også uddelt CSR People Prize til socialt ansvarlige virksomheder.
Udsatte unge, S'et i ESG og trivsel
Cabi bidrager til at udvikle den danske beskæftigelsesindsats, og vores mål er, at endnu flere virksomheder tager socialt ansvar. Derfor stiller vi os til rådighed for at formidle gode erfaringer, eksempler, tal og metoder til pressen for at nuancere og øge den offentlige debat om det rummelige arbejdsmarked.
Det er fx inden for temaer som:
Følg pressemeddelelser fra Cabi
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Cabi
Syv virksomheder i spil til CSR-priser for deres indsats med at få alle med i et arbejdsfællesskab10.10.2024 09:09:39 CEST | Pressemeddelelse
Videnshuset Cabi uddeler for 25. gang CSR People Prize. I år med tre kategorier. Priserne går til virksomheder, der gør en ekstra indsats for at inkludere udsatte på arbejdsmarkedet eller gør en særlig indsats for sårbare unge.
Direktør: Finanslovsudspil risikerer at fastholde udsatte i arbejdsløshed3.9.2024 13:37:39 CEST | Pressemeddelelse
Regeringen vil spare 1000 administrative arbejdspladser i staten og prioritere den nære velfærd. I den manøvre står Cabi til at miste en stor del af sin offentlige bevilling. Ifølge økonomiprofessor Nina Smith og direktør Mette Rønnau er den beskæring ikke gennemtænkt.
Nyt projekt skal bremse mistrivsel og frafald blandt unge anlægsgartnere27.6.2024 13:00:42 CEST | Pressemeddelelse
Cabi står i spidsen for et nyt treårigt projekt, der har til formål at styrke trivslen blandt unge anlægsgartnere og lærlinge i branchen.
Cabi styrker det virksomhedsvendte arbejde med ny konsulent17.6.2024 14:58:12 CEST | Nyhed
Videnshuset Cabi har netop budt Thea Bregnhøj Lauridsen velkommen som konsulent. Hun skal fremover hjælpe virksomheder med at forebygge og håndtere sygefravær og se nye udviklingsmuligheder inden for trivselsarbejdet.
Samarbejde på tværs af forvaltninger skaber flere fritidsjob7.6.2024 08:30:09 CEST | Pressemeddelelse
Langt flere unge skal have et fritidsjob. Det er målet med et nyt udspil, som regeringen præsenterede i mandags. Politikerne kan med fordel hente inspiration i Viborg Kommune, hvor et tværkommunalt fritidsjob-projekt har succes.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum