Odder har fået 21 flygtninge i job på rekordtid

Jobgaranti hos Arriva i Odder har fået 21 syriske flygtninge i job

Odder Kommune har knækket koden til at få flygtninge i arbejde. I samarbejde med Arriva er 21 syriske flygtninge nu fået arbejde som buschauffører.

I alt har Arriva I Odder 55 ansatte, så de 21 syrere udgør altså en betragtelig del af medarbejderne.

Nøglen til successen i Odder ligger i jobcentrets metode. Her har man nemlig kigget på, hvilke brancher der mangler arbejdskraft og så efterfølgende tilbudt flygtningene uddannelser, der gør dem klar til at varetage netop de ledige jobs, skriver Tv2 Østjylland

"Jeg tror, der kommer mange på mit kontor og tænker ”Åh nej endnu en praktik.” Det er meget mere motiverende, hvis vi kan lave et forløb, som næsten giver jobgaranti, hvis man følger det," siger Carsten Kjærgaard, der er jobkonsulent i Odder Kommune.

Og det er netop, hvad der er sket med de 21 syriske buschauffører fra Odder Kommune. De fulgte et forløb med tre måneders danskkursus, efterfulgt af tre måneders uddannelse til buschauffør. I dag har 20 af dem arbejde som buschauffører.

Se mere hos Tv2 Østjylland