Brobygningsforløb fastholder udsatte unge på erhvervsuddannelser

Effekterne af brobygningsforløbene er ikke kun, at de får unge ud af kontanthjælpssystemet og i gang med en erhvervsuddannelse. Forløbene formår også at fastholde de unge på uddannelserne, viser ny effektevaluering.

Når udsatte unge i kontanthjælpssystemet deltager i brobygningsforløb på erhvervsskoler, fordobler det deres chancer for at gennemføre grundforløbet. 20 procent af de unge, der har været deltaget i brobygningen, har gennemført grundforløbet efter 2, 5 år. Det lykkedes derimod kun 10 procent af dem, der ikke har deltaget i brobygningsforløbet, konkluderer ny effektevaluering.

Evalueringens resultater glæder beskæftigelsesminister, Troels Lund Poulsen:

”De positive effekter med brobygning viser, at det kan lade sig gøre at ruste og motivere de unge, så de ikke bare kommer godt i gang med en erhvervsuddannelse, men også bliver på den,” siger han i en pressemeddelelse fra Beskæftigelsesministeriet.

Brobygningsforløbet varer typisk tre måneder og har til formål at hjælpe udsatte unge i kontanthjælpssystemet med at starte på en erhvervsuddannelse og gennemføre den. Noget af det, der skal hjælpe de unge, er i snusepraktikker og uddannelsesmentorer.

Selvom forløbet typisk kun løber over tre måneder, konkluderer evalueringen, at forløbet også har effekter på længere sigt.

Næsten hver fjerde er i gang med erhvervsskolernes hovedforløb 2,5 år efter brobygningsforløbet, mens det samme kun gælder 15 procent af de unge, der ikke deltog.

Læs Beskæftigelsesministeriets pressemeddelelse her

Cabis ungeekspert, Jesper Pedersen, svarer gerne på spørgsmål på 86128855 eller jep@cabiweb.dk