Tværfaglig indsats får flere i job
Cabi og Fredericia Kommune arbejder sammen om at skabe helhedsindsatser for udsatte borgere. Målet er at give borgerne én samlet indsats på tværs af fagområder og få dem i beskæftigelse.
I Fredericia Kommune er der ca. 200 aktivitetsparate kontanthjælpsmodtagere, der får bostøtte. En gruppe særligt psykisk sårbare mennesker, der står uden for arbejdsmarkedet og har sager i både beskæftigelses- og socialafdelingen. De har komplekse udfordringer, der kræver en sammenhængende indsats på tværs af afdelingerne.
Derfor faciliterer Cabi lige nu, i samarbejde med Fredericia Kommune, et projekt, som skal sikre den enkelte borger en helhedsorienteret tværfaglig indsats, der giver progression frem mod et liv med beskæftigelse og fællesskaber.
Projektet løber fra februar til november 2022 og er et udviklingsforløb, der bl.a. består af sparring og workshops, faciliteret af Cabi, på tværs af afdelingerne Beskæftigelse og Social. Projektet inddrager både ledere og medarbejdere og skaber en kulturforandring, i måden man arbejder sammen på. Der skal udarbejdes en fælles kultur og tilgang til tværfagligt arbejde til gavn for borgerne.
Ledere og medarbejdere skal sammen drive forandringsprocessen
Seniorkonsulent Lotte Jepsen fra Cabi står i spidsen for projektet og udtaler, ”Hvis dette skal blive en succes, så skal lederne være klædt på til at lede forandringsprocessen”. Lederengagementet i projektet er af afgørende betydning. Det er hos lederne, at kulturforandringen er blevet iværksat, og det er i udgangspunktet derfra, der skal formuleres et fælles mål; en fælles forståelse for hinandens fagområder og kompetencer og et fælles sprog, der forgrener sig ned gennem organisationen.
Derfor har fagchef for Social og Handicap, Henriette Korf Graversen, og fagchef for Beskæftigelse og Borgerservice, Sanela Ljeskovica, med sparring fra Cabi, i fællesskab formuleret et fælles afsæt for det tværfaglige samarbejde. Her blev medarbejdernes involvering, kompetencer og ønsker for borgerne understreget i lige så høj grad som ledernes. Det er medarbejderne, der kender borgerne, og det er dem, der har klare pejlinger på, hvad der virker for den enkelte. Derfor er medarbejderdialogen på tværs af afdelingerne essentiel for projektets succes.
”Vi har brug for, at medarbejderne har en fælles forståelse for hinandens kompetencer, for at de sammen bedst hjælper borgeren. Det at arbejde helhedsorienteret skal oversættes til konkrete handlinger. I processen har det været givtigt at have Cabi med. De kan se tingende udefra, se de blinde pletter og forstyrre og guide os, så processen skaber tydelighed og gennemsigtighed for borgerne”, fortæller Sanela Ljeskovica.
En lovpligtig investering, der giver afkast
En kulturforandring på tværs af afdelinger kommer til at kræve tid og arbejde, men det er samtidig forudsætningen for et godt resultat. For det gode resultat, det at få flere udsatte borgere i beskæftigelse, er investeringens afkast. Lotte Jepsen uddyber, ”Når man investerer så meget tid og arbejde og i sidste ende penge, vil man selvfølgelig gerne se, at det betaler sig. Fredericia Kommune kommer til at se sin investering i styrket tværfaglighed blive tjent hjem, både i form af flere borgere i beskæftigelse og i form af at have den tværfaglige arbejdsgang klar til den nye hovedlov træder i kraft”.
Det gør den 1.7.2023. Loven gør det muligt for udsatte borgere at få deres sager behandlet under én samlet tværfaglig indsats. Det er netop den procedure, Cabis og Fredericia Kommunes samarbejde er et eksempel på. Dermed konkretiserer projektet, hvordan man ved at arbejde på tværs af beskæftigelses- og socialområdet kan skabe progression for udsatte borgere og samtidig leve op til den nye hovedlov.
Ifølge Sanela Ljeskovica er udviklingen af samarbejdskulturen godt i gang, og forløbet med Cabi understøtter kommunens udviklingsproces. ”Vi forventer, at forløbet med Cabi kan understøtte vores videre implementering af hovedloven og bliver således vores fælles afsæt til videreudvikling af samarbejdet på tværs”.
Henriette Korf Graversen er enig og tilføjer, ”Processen med Cabi har styrket samarbejdet på tværs af Social og Beskæftigelse og bidraget til en større fælles viden om indsatserne på tværs. Det er en god start til at bygge en fælles kultur, så borgerne vil mærke, at der arbejdes ud fra én fælles indsats, sammen med borgerne, om de aftalte mål”.
Nøgleord
Kontakter
Dorthe Lundh
Presseansvarlig
dol@cabiweb.dk
4016 3101
Ea Nielsen
Souschef
eni@cabiweb.dk
4128 4126
Billeder
Om Cabi
Cabi er et landsdækkende non-profit videnshus, som arbejder målrettet for et socialt ansvarligt arbejdsmarked, hvor mennesker og virksomheder lykkes. Det gør vi ved at stille brugbar viden og operationelle værktøjer til rådighed for alle, der ønsker at fremme:
- udsatte menneskers muligheder for job og uddannelse
- udsatte medarbejderes muligheder for at blive i deres job
- trivsel og forebyggelse af nedslidning på arbejdsmarkedet.
Hvert år siden 2002 har Cabi også uddelt CSR People Prize til socialt ansvarlige virksomheder.
Udsatte unge, S'et i ESG og trivsel
Cabi bidrager til at udvikle den danske beskæftigelsesindsats, og vores mål er, at endnu flere virksomheder tager socialt ansvar. Derfor stiller vi os til rådighed for at formidle gode erfaringer, eksempler, tal og metoder til pressen for at nuancere og øge den offentlige debat om det rummelige arbejdsmarked.
Det er fx inden for temaer som:
Følg pressemeddelelser fra Cabi
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Cabi
Ny finansiering sikrer, at flere udsatte ledige kommer i job4.12.2024 10:05:13 CET | Pressemeddelelse
I 11. time af finanslovsforhandlingerne for 2025 kom Cabi tilbage på finansloven. Dermed kan Cabi fortsætte sit nuværende arbejde for, at flere virksomheder lykkes med at ansætte og fastholde udsatte i job – og det endda med fornyet styrke. Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse har nemlig besluttet at investere 88 millioner kr. i en ny treårig landsdækkende indsats. Indsatsen består af en stærk partnerkreds med Cabi i spidsen og skal understøtte, at flere virksomheder bliver socialt bæredygtige.
Her er vinderne af CSR People Prize 202414.11.2024 17:30:04 CET | Pressemeddelelse
Vinderne af årets udgave af CSR People Prize 2024 er fundet. Der blev i alt uddelt fire priser til fire virksomheder, der på hver deres måde har gjort en ekstra stor indsats for mennesker fra kanten af arbejdsmarkedet
ProfilService i Brøndby vinder national CSR-pris – gør en kæmpe forskel for udsatte ledige14.11.2024 17:23:36 CET | Pressemeddelelse
ProfilService vinder CSR People Prize 2024 for deres systematiske arbejde med at ansætte udsatte ledige. Via innovative tiltag og investeringer er ProfilService lykkedes med at finde medarbejdere blandt ledige, der ellers ville have haft svært ved at finde fodfæste på arbejdsmarkedet.
Stifter af Gjørtler Ejendomme modtager ildsjælepris14.11.2024 15:57:30 CET | Pressemeddelelse
Thomas Gjørtler, stifter af Gjørtler Ejendomme i Viborg, modtager ildsjælepris ved uddelingen af CSR People Prize 2024. Han får prisen for sit personlige og ekstraordinære arbejde for at give nogle af samfundets mest udsatte en chance på arbejdsmarkedet.
GladTeknik vinder national CSR-pris for at gøre en forskel for unge med diagnoser14.11.2024 15:55:41 CET | Pressemeddelelse
GladTeknik A/S fra Hvidovre vinder af CSR People Prize 2024. Virksomheden har formået at skabe de bedste rammer til, at neurodivergente medarbejdere kan bruge deres superkræfter fuldt ud. Hele 80 % af GladTekniks ansatte har en eller flere diagnoser – inklusiv stifteren selv.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum