Cabi

Minister: Ledige skal have en værdig behandling i jobcentrene

Del
Beskæftigelsesminister Peter Hummelgaard vil sikre ledige en værdig behandling i jobcentrene
Beskæftigelsesminister Peter Hummelgaard vil sikre ledige en værdig behandling i jobcentrene

Landets kommuner skal ikke bare have en målsætning om at få flere i job – de skal også sikre, at jobcentrene giver borgerne en værdig behandling undervejs. Det mener beskæftigelsesminister Peter Hummelgaard (S).

Ministeren var onsdag d. 5. februar kaldt i samråd om netop jobcentrenes behandling af borgerne. Det skete på baggrund af en sag fra Hedensted Kommune.

"Mange af landets jobkonsulenter gør en kæmpe indsats i hverdagen. Men vi har desværre set eksempler på ledige, som har følt sig mistænkeliggjort af beskæftigelsessystemet fremfor at få ordentlig hjælp til at komme i job. Så sent som før jul så vi et eksempel på en ledig, som var syg og blev spurgt om, hvorvidt han kunne tørre sig selv efter at have været på toilettet. Det er der ikke meget værdighed over, og det er meget svært at se, hvordan det bringer vedkommende tættere på et job," siger Peter Hummelgaard i en pressemeddelelse

Ministeren har udarbejdet sine beskæftigelsespolitiske mål til kommunerne for 2021. Her fremgår det, at kommunerne blandt andet skal måles på, om de formår at få flere flygtninge, familiesammenførte og personer med handicap i job, flere til at opkvalificere sig og altså et helt nyt krav om, at borgerne får en værdig behandling i jobcentrene.

Ekspert tvivler på værdighed

Men at indføre værdighed i jobcentret er nemmere sagt end gjort. Sådan lyder det i hvert fald fra Magnus Paulsen Hansen, lektor og arbejdsmarkedsforsker på Roskilde Universitet. han peger på, at der skal laves om på jobcentrenes grundlæggende rammer, hvis det skal lade sig gøre.

- Pointen er, at hvis beskæftigelsesministeren vil give borgerne end mere værdig behandling, så må han først forstå, hvad der giver borgerne alle de her oplevelser af ikke-værdighed. Hvad der gør, at alle de spørgsmål, der føles uværdige, hele tiden dukker op på jobcenterne," siger Magnus Paulsen Hansen til Fagbladet3F

- Det gør de ikke, fordi der er tale om nogle exceptionelle eller ”onde” jobcentre. Det gør de, fordi det giver god mening inden for de rammer, der er sat op på de fleste jobcentre i dag," pointerer Magnus Paulsen Hansen.

Nøgleord

Kontakter

Dorthe Lundh
Presseansvarlig
dol@cabiweb.dk
4016 3101


Ea Nielsen
Souschef
eni@cabiweb.dk
4128 4126

Om Cabi

Cabi er et landsdækkende non-profit videnshus, som arbejder målrettet for et socialt ansvarligt arbejdsmarked, hvor mennesker og virksomheder lykkes. Det gør vi ved at stille brugbar viden og operationelle værktøjer til rådighed for alle, der ønsker at fremme:

  • udsatte menneskers muligheder for job og uddannelse
  • udsatte medarbejderes muligheder for at blive i deres job
  • trivsel og forebyggelse af nedslidning på arbejdsmarkedet.

Hvert år siden 2002 har Cabi også uddelt CSR People Prize til socialt ansvarlige virksomheder. 

Udsatte unge, S'et i ESG og trivsel

Cabi bidrager til at udvikle den danske beskæftigelsesindsats, og vores mål er, at endnu flere virksomheder tager socialt ansvar. Derfor stiller vi os til rådighed for at formidle gode erfaringer, eksempler, tal og metoder til pressen for at nuancere og øge den offentlige debat om det rummelige arbejdsmarked.
Det er fx inden for temaer som: 

Følg pressemeddelelser fra Cabi

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Cabi

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye