Horesta: ”Den største udfordring er usikkerheden”

”Vi oplever heldigvis, at folk stadig kommer ud og spiser. Den største udfordring lige nu er usikkerheden,” fortæller Jakob Beck Wätjen, formand for Horesta Region Midtjylland. Billede: Istock

Under coronapandemien blev hotel og restaurationsbranchen hårdt ramt. I 2022 ophørte de sidste restriktioner, men blev kort tid efter erstattet af inflations- og energikrise. Nu siger kalenderen 2023, så hvordan ser året egentlig ud for branchen? Cabi har spurgt Jakob Beck Wätjen, formand for Horesta Region Midtjylland.

Hvordan står det til for branchen lige nu?

”Vi oplever heldigvis, at folk stadig kommer ud og spiser, men vi er stadig en presset branche. Specielt ved jul og nytår har folk holdt fast i traditionerne trods inflation og høje energipriser, men til hverdag mærker vi et mindre antal gæster. Især takeaway og mindre restauranter i bycentrum kan godt mærke, at folk holder lidt igen med pengene og sparer det spontane restaurantbesøg væk.”

”Den største udfordring er usikkerheden. Hos mange ser ordrebøgerne faktisk gode ud, men man kan være nervøs for, om ordrerne bliver gennemført.”

Er der mange virksomheder i branchen, som må lukke?

”De seneste konkurstal har vist, at branchen bliver ramt. I 2021 var konkurstallet lavere end før coronatiden, men i 2022 er antallet af konkurser i vores branche steget voldsomt. Alt fra tilbagebetaling af coronalån, huslejestigninger og dyrere råvarer til el og energi har fået et gevaldigt nøk op, og i en branche, hvor mange kæmper med små margener, kan det være svært at skabe en drift med sorte tal på bundlinjen. De aktuelle kriser går især ud over takeawaysteder, fx pizzarier, hvor pizzaovnen koster meget energi at varme op. Men vores virksomheder prøver at tilpasse sig – ændre åbningstider, måske lukke til frokost eller have en lukkedag mere.”

Hvad er den største udfordring for branchen lige nu?

”Den største udfordring er usikkerheden. Hos mange steder med forretningskunder ser ordrebøgerne faktisk gode ud, men man kan være nervøs for, om ordrerne bliver gennemført. Bliver vi ved med at have gæster, som vi har lige nu, så skal 2023 nok blive fint. Men kommer folk mindre, så skal vi begynde at tilpasse os. Den usikkerhed gælder alle virksomheder lige nu.”

Mange brancher, heraf Horesta, havde i 2022 store rekrutteringsudfordringer. Hvordan er det nu?

”Rekruttering er blevet nemmere, men vi kan se, at faglærte medarbejdere er sværere at få fat i. Vi vil gerne have, at flere skal gå den faglærte vej som kokke, tjenere og receptionister. Jeg oplever, at der er okay søgning, men der er plads til flere elever i branchen. Flere steder mangler elever i forhold til, hvad de plejer at have.”

Kan rekruttering af unge, som ikke er i job eller uddannelse, være en mulighed?

"Jeg fornemmer generelt, at vores branche har et meget godt samarbejde med jobcentrene og kommunerne. Vi er vant til at støtte unge med forskellige udfordringer og gør det også tit i samarbejde med skolerne. Det er noget, vi er opmærksomme på, men det vigtigste er samarbejdet med kommunerne for at få det til at fungere optimalt i hvert enkelt tilfælde."

Hvad skal der til for at få et godt samarbejde?

”Et godt samarbejde med jobcentret kræver en god dialog og realistiske bud på, hvad der er af arbejdsopgaver, og hvordan de passer til den enkelte. Det er fx svært at komme i en reception, hvis ikke man kan håndtere travle situationer. Så er det nemmere at være i køkkenet, hvor man kan gå og producere i sit eget tempo. Et godt samarbejde kræver, at man kender hinanden og ved, hvilke arbejdsopgaver virksomheden kan byde ind med, og som kommunen også kan tale med de enkelte borgere om. Nogle gange kræver det en meget håndholdt indsats. Hvor jobcentermedarbejderen fx tager borgeren i hånden og får lavet et møde ude hos virksomheden eller tager et møde med virksomheden inden for at høre, hvad der er af muligheder. Det er meget vigtigt for at få et godt samarbejde.”

”Et godt samarbejde med jobcentret kræver en god dialog og realistiske bud på, hvad der er af arbejdsopgaver, og hvordan de passer til den enkelte.”

Fakta om hotel- og restaurationsbranchen:

• Ifølge Danmarks Statistik er 123 restauranter gået konkurs i fjerde kvartal af 2022. Antallet af konkurser er mere end dobbelt så højt som gennemsnittet på 57 konkurser i fjerde kvartal fra det seneste årti. Ifølge SMVdanmark har størstedelen af brancherne rekordmange konkurser i november 2022 sammenlignet med øvrige år.
  • De nyeste tal fra STARs rekrutteringssurvey viser, at hotel- og restaurantbranchen har den højeste forgæves rekrutteringsrate (FRR) på 42 %. Tallet dækker både over ubesatte stillinger og stillinger, der er besat med en anden profil. 58 % af de adspurgte virksomheder har svaret, at de er blevet ramt af produktionsbegrænsninger som følge af forgæves rekruttering. STARS rekrutteringssurvey er baseret på jobopslag indsamlet i perioden marts 2022 til og med august 2022.