Ti kommuner har fået hver anden flygtning i job

Hver anden flygtning skal i arbejde. Sådan lyder  målsætningen fra regeringen. Nye tal viser, at ti kommuner allerede har nået dét mål.
Hver anden flygtning skal i arbejde. Sådan lyder målsætningen fra regeringen. Nye tal viser, at ti kommuner allerede har nået dét mål.

Regeringens mål er, at halvdelen af landets flygtninge skal arbejde, og det lever ti kommuner nu allerede op til. Det er dog langt fra alle kommuner, der har nået samme mål.

For to år siden satte regeringen et mål om at få 50 procent flygtninge i arbejde, og den målstreg har ti kommuner allerede passeret i dag. Det viser en ny opgørelse fra Udlændinge- og Integrationsministeriet, der nu gør status.

De kommuner, der har fået flest flygtninge i job, har endda fået flere end 50 procent ud på arbejdsmarkedet. I toppen af listen ligger Ringsted, Lyngby-Taarbæk og Rebild Kommune, der har fået henholdsvis 57, 56 og 55 procent flygtninge i arbejde.

De tal gælder for 21-64-årige flygtninge og familiesammenførte i lønmodtagerbeskæftigelse, der har opholdt sig i Danmark i tre år. Tallene viser billedet, som det så ud i 3. kvartal i 2017.

Store forskelle på kommunerne

På landsplan var 36 procent flygtninge i arbejde i denne periode, men opgørelsen viser også et stort spænd mellem de enkelte kommuner. Selvom stadig flere flygtninge kommer i arbejde, er målsætningen om de 50 procent langt fra nået i alle landets kommuner.

Mens kommunerne i toppen af listen har fået mere end halvdelen af deres flygtninge i arbejde, gælder det samme blot 14 procent i Ballerup Kommune, der indtager en bundplacering på listen. Også Langeland og Ikast-Brande er blandt de kommuner, der har fået færrest flygtninge i job. Her arbejder henholdsvis 16 og 17 procent af kommunernes flygtninge.

Tallene er baseret på opgørelser fra Danmarks Statistik og Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering (STAR). 11 kommuner er ikke med i opgørelsen, da der i disse kommuner er tale om meget få flygtninge.

Mere viden

Se fordelingen på et interaktivt kort her

Læs mere om opgørelsen hos dknyt