Marine Stewardship Council-teams fra Polen, Sverige, Danmark og Finland slår kræfterne sammen som region for Østersøen og Centraleuropa

Marine Stewardship Council (MSC) reagerer på de ændrede forhold i regionen ved at oprette en ny MSC-subregion for Baltikum og Centraleuropa. Den nye organisationsstruktur er beregnet til bedre at imødekomme udfordringerne med bæredygtig forvaltning af ressourcerne i Østersøen og Nordsøen og de voksende behov hos MSC-partnere i regionen.

I november besluttede MSC at slå teams fra Polen, Sverige, Danmark og Finland sammen til ét team med ansvar for 17 lande i den baltiske og centraleuropæiske region. Det nye teams aktiviteter vil omfatte støtte til regionale fiskerier i MSC-programmet, der opererer i Østersøen og Nordsøen, samarbejde med industripartnere, videnskab, myndigheder, NGO'er samt opbygning af offentlighedens bevidsthed om behovet for bæredygtige fisk og skaldyr.

Østersøen og Centraleuropa er en strategisk region for udviklingen af markedet for bæredygtige fisk og skaldyr. I området er over 1500 partnere (fiskerier, forarbejdningsvirksomheder, detailhandlere, NGO'er, akademiske og videnskabelige institutioner og mange andre) engageret i MSC-programmet, herunder over 600 indehavere af Chain of Custody-certifikater og 16 MSC-fiskerier fra regionen, der tegner sig for en fangst på næsten 800.000 tons om året. Omkring 110.000 tons produkter med det blå MSC-certifikat sælges årligt i 17 lande.

- Jeg er begejstret for at se sammenlægningen af MSC-teams fra Sverige, Danmark, Finland og Polen til ét sammenhængende team med ansvar for Østersø- og Centraleuropa-regionen. Dette strategiske skridt er drevet af vores engagement i at opnå større synergier og tilpasning inden for denne subregion, der deler fællestræk, hvad enten det drejer sig om fiskeri eller markeder. Ved at fremme samarbejde og enhed i regionen kan vi øge vores indflydelse, strømline driften og bedre imødekomme regionens unikke behov - siger Erin Priddle, North Europe Program Director i MSC.

Det baltiske og centraleuropæiske team vil blive ledet af Anna Dębicka, som har arbejdet for MSC siden 2013 og i de senere år har været programdirektør i Polen og Centraleuropa.

- Efter et årti med at etablere MSC's fodaftryk i Polen og Centraleuropa, er i dag begyndelsen på et nyt kapitel. Jeg er beæret over at påtage mig denne nye rolle. Jeg får mulighed for at arbejde sammen med et så mangfoldigt og erfarent team, og jeg er overbevist om, at vi sammen vil opnå store resultater. Dette nye samarbejde vil give bedre service til vores vigtige partnere og interessenter i regionen og yderligere forbedre udviklingen og værdien af MSC-programmet, siger Anna Dębicka, som for nylig påtog sig denne nye rolle i MSC som programdirektør for Baltikum og Centraleuropa.

Det nye MSC-team for Baltikum og Centraleuropa består i øjeblikket af 12 personer. Danske interessenter opfordres til at kontakte Commercial Manager Morten Fristrup, Helle Christensen, Fisheries Outreach Manager. Kommunikationsaktiviteterne i Danmark bliver udført af Alexander Worziger, Marketing and Communications Manager.

MSC-teammedlemmerne i Danmark er også ansvarlige for at støtte partnere i Estland, Letland og Litauen.

Anna Dębicka, Program Diraector, Baltics & Eastern Europe

Om MSC

Marine Stewardship Council (MSC) er en international non-profit organisation, der sætter globalt anerkendte standarder for bæredygtigt fiskeri og forsyningskæden for fisk og skaldyr. MSC-miljømærket på et fiskeprodukt betyder, at det kommer fra et fiskeri efter vilde fangster, som er blevet uafhængigt certificeret i henhold til MSC's videnskabsbaserede standard for bæredygtigt fiskeri. Mere end 600 fiskerier, der repræsenterer 19 % af verdens vilde marine fangst, er involveret i dets certificeringsprogram, og mere end 20.000 forskellige MSC-mærkede produkter er tilgængelige på hylder over hele kloden. For mere information besøg msc.org/dk