Trafikrekorder på begge broer bidrager til godt resultat

Del
Fotokreditering: Sund & Bælt

I årets tredje kvartal var der travlt på både Storebæltsbroen og Øresundsbron med en lang række rekorder drevet af ferietrafikken. Lastbiltrafikken var fortsat aftagende på begge broer. Trafikken bidrager sammen med en faldende inflation positivt til resultatet for årets tredje kvartal.

På Storebæltsbroen steg den samlede vejtrafik med 3,1 pct. i forhold til samme periode sidste år. Personbiltrafikken steg med 4,0 pct., mens lastbiltrafikken faldt med 3,0 pct. Indtægterne fra vejtrafikken var på 2.412 mio. kr., hvilket er en stigning på 2,2 pct. i forhold til de første ni måneder af 2022.

Omsætning fra jernbanen faldt med 31 mio. kr. Faldet skyldes, at Banedanmark har foretaget omfattende sporarbejder, som reducerede antallet af tog over Storebæltsforbindelsen i en periode. Jernbanevederlaget for Storebæltsforbindelsen er baseret på den faktiske trafik.

På Øresundsbron steg trafikken med 9,2 pct. i forhold til samme periode i 2022. Personbiltrafikken steg med 10,8 pct., mens lastbiltrafikken faldt med 5,8 pct. Vejindtægterne steg med 129 mio. kr. til 1.350 mio. kr. i perioden sammenlignet med samme periode sidste år.

- Fritidstrafikken har på begge broer været stigende hen over sommermånederne med flere rekorder, mens lastbiltrafikken fortsat er aftagende. Samlet bidrager trafikken til et tilfredsstillende resultat for perioden og betyder sammen med den lavere inflation, at vi opjusterer vores forventninger til årets resultat, siger CEO i Sund & Bælt, Mikkel Hemmingsen.

På tunnelfabrikken i Rødbyhavn blev 1,6 mio. kubikmeter vand fyldt i bassiner på 10 dage. Opfyldningen blev gennemført i en kontrolleret proces og er et vigtigt skridt frem mod, at tunnelelementerne til Femern Bælt-tunnelen kan sejles fra fabrikken og videre ud i Femern Bælt. 

I forbindelse med beslutningen om at igangsætte miljøkonsekvensvurderingen af Østlig Ringvej er der fundet en løsning for tilslutningsanlæg på Prøvestenen, som sikrer balance mellem de mange interessenter i området. 

I resultatopgørelsen er indregnet 50 pct. af resultatet i Øresundsbro Konsortiet I/S, svarende til en indtægt på 690 mio. kr.

Koncernens nettofinansieringsomkostninger udgør 577 mio. kr. og er 478 mio. kr. lavere end i samme periode sidste år, hvilket primært skyldes, at inflationen har været aftagende i 2023.

Resultatet før dagsværdiregulering og skat inkl. andel fra Øresundsbro Konsortiet, blev i årets første ni måneder et overskud på 1.570 mio. kr. mod et overskud sidste år på 1.054 mio. kr. Værdireguleringer inkl. andel fra Øresundsbro Konsortiet blev en indtægt på 2.994 mio. kr. 

Koncernens resultat efter værdireguleringer og skat blev et overskud på 3.888 mio. kr. mod et overskud på 15.960 mio. kr. i samme periode sidste år.

Den rentebærende nettogæld for A/S Storebælt er efter tredje kvartal 17,0 mia. kr. og er reduceret med 0,8 mia. kr. siden 3. kvartal 2022. Tilbagebetalingstiden udgør 36 år, regnet fra åbningstidspunktet af Storebæltsforbindelsen, svarende til 2034.

Forventningerne til årets resultat opjusteres til at udgøre et overskud før dagsværdireguleringer og skat i størrelsesorden 1,9 - 2,05 mia. kr. Koncernen forventede i forbindelse med halvårsrapporten et årsresultat i intervallet 1,45 – 1,6 mia. kr. Opjusteringen skyldes, at forventningen til inflationen for 2023 er justeret fra 3,0 pct. til 0,1 pct. samt en fortsat positiv udvikling i trafik for personbiler.

Læs rapporten her 

Resultat for Sund & Bælt koncernen 1. januar – 30. september *)

Mio. kr.

2023

2022

Nettoomsætning, vej (Storebælt)

2.412

2.361

Nettoomsætning, jernbane (Storebælt og Øresund landanlæg)

199

230

Nettoomsætning øvrige

55

59

Nettoomsætning i alt

2.666

2.650

Omkostninger ekskl. Afskrivninger

-475

-432

Afskrivninger

-645

-566

Resultat af primær drift (EBIT)

1.546

1.652

Finansielle poster ekskl. værdiregulering

-577

-1.055

Resultat før værdiregulering

969

597

Værdiregulering **)

2.905

18.506

Resultat før andel fra Øresundsbro Konsortiet I/S

3.874

19.103

Øresundsbro Konsortiet I/S’ resultatandel ***)

690

1.367

Resultat før skat

4.564

20.470

Skat

-676

-4.510

Resultat efter skat

3.888

15.960

*Sund & Bælt koncernens regnskab inkluderer resultaterne for de 100 pct. ejede datterselskaber A/S Storebælt, A/S Øresund, A/S Femern Landanlæg, Femern A/S, Sund & Bælt Partner A/S, Brobizz A/S og BroBizz Operatør A/S samt for den danske halvdel af Øresundsbro Konsortiet I/S, der står for driften af Øresundsbron.

**) Værdiregulering er et regnskabsprincip, hvorefter man ved regnskabsaflæggelsen fastsætter ændringer i værdien af de finansielle aktiver og passiver til deres markedsværdi. Det vil sige den værdi, de på det givne tidspunkt har i markedet, hvis de skulle handles. Værdireguleringen har ikke nogen effekt på virksomhedens evne til at tilbagebetale sin gæld.

***) I resultatet fra Øresundsbro Konsortiet I/S indgår i perioden en indtægt på 89 mio. kr. vedr. værdireguleringer. Resultatandelen før værdireguleringer i koncernen udgør et overskud på 601 mio. kr. Samlet set udgør resultatet før værdireguleringer og skat for koncernen inkl. Øresundsbro Konsortiet I/S et overskud på 1.570 mio. kr.

Biltrafik over broerne 1. januar – 30. september

null

Biltrafik over broerne 1. januar – 30. september

null

Kontakter

Billeder

Følg pressemeddelelser fra Sund & Bælt

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Sund & Bælt

En ny ø på tippen af Sprogø skal skabe flere ynglesteder for beskyttede fuglearter15.4.2024 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Sund & Bælt har afsat 10 millioner kroner til en række naturprojekter, der skal styrke biodiversiteten omkring Storebæltsbroen. Et af tiltagene er etableringen af en ny ø på tippen af Sprogø, der skal skabe flere ynglesteder for beskyttede fuglearter som fjord-, hav- og dværgternen. Sprogø er meget mere end et sted, vi passerer kortvarigt, når vi krydser Storebælt. Det er også et levested for et væld af forskellige dyrearter som fugle, padder og insekter. For at styrke biodiversiteten endnu mere har Sund og Bælt valgt at afsætte 10 millioner kroner til en række naturprojekter. Den første fase af projektet er nu gået i gang og involverer etableringen af både en ø, en sø og en faunapassage på Sprogøs nordlige del. Projekterne er et vigtigt skridt i Sund og Bælts arbejde med biodiversitet, fortæller Ditte Marie Hjort, der er projektansvarlig i Sund & Bælts afdeling for bæredygtighed. - Sprogø er placeret i et Natura 2000-område, hvilket betyder, at der er naturtyper og dyr, som kræver en

Dobbeltrettet trafik på Storebæltsbroen i næste uge9.4.2024 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse

I næste uge – uge 16 - bliver der i aften- og nattetimerne arbejdet på Storebæltsbroen med vedligeholdsarbejde bl.a. maling af ekspansionsfuger på den ene af broens to 325.000 tons tunge ankerblokke. Arbejdet foregår om natten for at skabe et trafikfrit og sikkert område, som samtidig giver mulighed for at udføre arbejdet hurtigere og mere effektivt end i dagtimerne. Det betyder, at trafikken vil køre dobbeltrettet i den ene side af broen, mens der arbejdes i den modsatte side. Trafikrestriktioner under arbejdet I uge 16, startende mandag aften den 15. april, vil trafikken køre dobbeltrettet i aften- og nattetimerne mellem kl. 20.00 og 05.00. Det gælder mandag, tirsdag og onsdag aften. Broen lukkes i to omgange af 45 minutter, henholdsvis om aftenen kl. 20 og igen om morgenen kl. 05 i forbindelse med omlægning af trafikken. Der vil opstå ventetid under omlægning af trafikken. Mens trafikken er omlagt, er hastighedsbegrænsningen 80 km/t, og overhaling er ikke tilladt. Læs mere om vejarb

Stigende fritidstrafik bidrager til godt årsresultat5.4.2024 13:05:55 CEST | Pressemeddelelse

Både på Storebæltsbroen og Øresundsbron blev der hen over sommeren sat flere rekorder, og juli blev den største rejsemåned på begge broer hidtil. Trafikudviklingen bidrager positivt til et tilfredsstillende resultat for året. Indtægterne fra vejtrafikken over Storebælt var på 3.155 mio. kr. og steg med 2 pct. i forhold til 2022. Den samlede vækst i trafikken på Storebæltsforbindelsen var på 2,9 pct., og betød at vejtrafikken satte ny årsrekord med 13,6 mio. køretøjer. Stigningen var drevet af personbiltrafikken, der steg med 3,7 pct., mens lastbiltrafikken lå 2,8 pct. lavere end i 2022. I gennemsnit passerede mere end 37.000 køretøjer forbindelsen i døgnet. På Øresundsbron steg den samlede trafik med 8,3 pct. i forhold til 2022 og nåede næsten op på niveauet fra før covid-19. Personbiltrafikken steg med 9,8 pct., mens lastbiltrafikken faldt med 5,0 pct. i forhold til året før. I alt passerede 7,3 mio. køretøjer forbindelsen. Indtægterne fra vejtrafikken steg med 163 mio. kr. - 2023 ble

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye