Trafikrekorder på begge broer bidrager til godt resultat

I årets tredje kvartal var der travlt på både Storebæltsbroen og Øresundsbron med en lang række rekorder drevet af ferietrafikken. Lastbiltrafikken var fortsat aftagende på begge broer. Trafikken bidrager sammen med en faldende inflation positivt til resultatet for årets tredje kvartal.
På Storebæltsbroen steg den samlede vejtrafik med 3,1 pct. i forhold til samme periode sidste år. Personbiltrafikken steg med 4,0 pct., mens lastbiltrafikken faldt med 3,0 pct. Indtægterne fra vejtrafikken var på 2.412 mio. kr., hvilket er en stigning på 2,2 pct. i forhold til de første ni måneder af 2022.
Omsætning fra jernbanen faldt med 31 mio. kr. Faldet skyldes, at Banedanmark har foretaget omfattende sporarbejder, som reducerede antallet af tog over Storebæltsforbindelsen i en periode. Jernbanevederlaget for Storebæltsforbindelsen er baseret på den faktiske trafik.
På Øresundsbron steg trafikken med 9,2 pct. i forhold til samme periode i 2022. Personbiltrafikken steg med 10,8 pct., mens lastbiltrafikken faldt med 5,8 pct. Vejindtægterne steg med 129 mio. kr. til 1.350 mio. kr. i perioden sammenlignet med samme periode sidste år.
- Fritidstrafikken har på begge broer været stigende hen over sommermånederne med flere rekorder, mens lastbiltrafikken fortsat er aftagende. Samlet bidrager trafikken til et tilfredsstillende resultat for perioden og betyder sammen med den lavere inflation, at vi opjusterer vores forventninger til årets resultat, siger CEO i Sund & Bælt, Mikkel Hemmingsen.
På tunnelfabrikken i Rødbyhavn blev 1,6 mio. kubikmeter vand fyldt i bassiner på 10 dage. Opfyldningen blev gennemført i en kontrolleret proces og er et vigtigt skridt frem mod, at tunnelelementerne til Femern Bælt-tunnelen kan sejles fra fabrikken og videre ud i Femern Bælt.
I forbindelse med beslutningen om at igangsætte miljøkonsekvensvurderingen af Østlig Ringvej er der fundet en løsning for tilslutningsanlæg på Prøvestenen, som sikrer balance mellem de mange interessenter i området.
I resultatopgørelsen er indregnet 50 pct. af resultatet i Øresundsbro Konsortiet I/S, svarende til en indtægt på 690 mio. kr.
Koncernens nettofinansieringsomkostninger udgør 577 mio. kr. og er 478 mio. kr. lavere end i samme periode sidste år, hvilket primært skyldes, at inflationen har været aftagende i 2023.
Resultatet før dagsværdiregulering og skat inkl. andel fra Øresundsbro Konsortiet, blev i årets første ni måneder et overskud på 1.570 mio. kr. mod et overskud sidste år på 1.054 mio. kr. Værdireguleringer inkl. andel fra Øresundsbro Konsortiet blev en indtægt på 2.994 mio. kr.
Koncernens resultat efter værdireguleringer og skat blev et overskud på 3.888 mio. kr. mod et overskud på 15.960 mio. kr. i samme periode sidste år.
Den rentebærende nettogæld for A/S Storebælt er efter tredje kvartal 17,0 mia. kr. og er reduceret med 0,8 mia. kr. siden 3. kvartal 2022. Tilbagebetalingstiden udgør 36 år, regnet fra åbningstidspunktet af Storebæltsforbindelsen, svarende til 2034.
Forventningerne til årets resultat opjusteres til at udgøre et overskud før dagsværdireguleringer og skat i størrelsesorden 1,9 - 2,05 mia. kr. Koncernen forventede i forbindelse med halvårsrapporten et årsresultat i intervallet 1,45 – 1,6 mia. kr. Opjusteringen skyldes, at forventningen til inflationen for 2023 er justeret fra 3,0 pct. til 0,1 pct. samt en fortsat positiv udvikling i trafik for personbiler.
Læs rapporten her
Resultat for Sund & Bælt koncernen 1. januar – 30. september *)
Mio. kr. |
2023 |
2022 |
Nettoomsætning, vej (Storebælt) |
2.412 |
2.361 |
Nettoomsætning, jernbane (Storebælt og Øresund landanlæg) |
199 |
230 |
Nettoomsætning øvrige |
55 |
59 |
Nettoomsætning i alt |
2.666 |
2.650 |
Omkostninger ekskl. Afskrivninger |
-475 |
-432 |
Afskrivninger |
-645 |
-566 |
Resultat af primær drift (EBIT) |
1.546 |
1.652 |
Finansielle poster ekskl. værdiregulering |
-577 |
-1.055 |
Resultat før værdiregulering |
969 |
597 |
Værdiregulering **) |
2.905 |
18.506 |
Resultat før andel fra Øresundsbro Konsortiet I/S |
3.874 |
19.103 |
Øresundsbro Konsortiet I/S’ resultatandel ***) |
690 |
1.367 |
Resultat før skat |
4.564 |
20.470 |
Skat |
-676 |
-4.510 |
Resultat efter skat |
3.888 |
15.960 |
*Sund & Bælt koncernens regnskab inkluderer resultaterne for de 100 pct. ejede datterselskaber A/S Storebælt, A/S Øresund, A/S Femern Landanlæg, Femern A/S, Sund & Bælt Partner A/S, Brobizz A/S og BroBizz Operatør A/S samt for den danske halvdel af Øresundsbro Konsortiet I/S, der står for driften af Øresundsbron.
**) Værdiregulering er et regnskabsprincip, hvorefter man ved regnskabsaflæggelsen fastsætter ændringer i værdien af de finansielle aktiver og passiver til deres markedsværdi. Det vil sige den værdi, de på det givne tidspunkt har i markedet, hvis de skulle handles. Værdireguleringen har ikke nogen effekt på virksomhedens evne til at tilbagebetale sin gæld.
***) I resultatet fra Øresundsbro Konsortiet I/S indgår i perioden en indtægt på 89 mio. kr. vedr. værdireguleringer. Resultatandelen før værdireguleringer i koncernen udgør et overskud på 601 mio. kr. Samlet set udgør resultatet før værdireguleringer og skat for koncernen inkl. Øresundsbro Konsortiet I/S et overskud på 1.570 mio. kr.
Biltrafik over broerne 1. januar – 30. september

Biltrafik over broerne 1. januar – 30. september

Kontakter
Lene Gebauer ThomsenChef for Koncernkommunikation
Tlf:+45 21 70 44 50lgt@sbf.dkBilleder

Følg pressemeddelelser fra Sund & Bælt
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Sund & Bælt
Fra 1. juli kan udenlandske lastbiler nægtes passage ved Storebælt efter dom for ubetalt vejafgiftsbøde30.6.2025 12:53:21 CEST | Pressemeddelelse
Den 1. juli træder en lovændring i kraft, som giver Sund & Bælt beføjelser til at nægte udenlandske lastbiler passage ved Storebæltsbroen, hvis de har en dom for ubetalt vejafgiftsbøde.
Sommertrafik på Storebæltsbroen24.6.2025 09:07:19 CEST | Pressemeddelelse
Når skolernes sommerferie skydes i gang på fredag, stiger trafikken over Storebælt betydeligt. De travleste perioder hen over sommeren vil være lørdage og søndage mellem klokken 10 og 17. På fredag starter skolernes sommerferie og for mange betyder det en tur over Storebælt på vej mod feriedestinationen. Derfor vil trafikken stige betydeligt allerede i weekenden. Ikke bare på Storebæltsbroen, men i hele landet. Generelt forudser Sund & Bælt øget trafik hen over sommeren, og omkring weekender vil der opstå perioder med tæt trafik og længere rejsetid. De travleste perioder i retning mod Fyn og Jylland vil være på lørdage og søndage mellem kl. 10:00 og kl. 14:00. I retning mod Sjælland er trafikken tættest lørdage og søndage mellem kl. 11:00 og kl. 17:00. ”Vi er mange, der skal krydse Storebælt i ferien, og det kan selvfølgelig mærkes på broen - især lørdag og søndag er store rejsedage. Vi opfordrer derfor til at benytte vores ekspresbaner med en bizz eller nummerpladebetaling, så man kom
To transportministre åbner kæmpe LEGO-udstilling23.6.2025 15:43:46 CEST | Pressemeddelelse
Transportministrene Thomas Danielsen og Claus Ruhe Madsen, Slesvig-Holsten, indviede mandag den 23. juni en ny 250 kvm stor udstilling om Danmarks største infrastrukturprojekt i LEGOLAND i Billund. LEGO modellerne i den nye attraktion viser byggeriet af verdens længste sænketunnel – Femern Bælt-tunnelen – og skal inspirere børn og unge gennem leg og læring til at overveje en uddannelse inden for byggefagene.
GENUDSENDELSE - Presseinvitation: Transportministre åbner stor Femern-udstilling i LEGOLAND mandag den 23. juni20.6.2025 09:18:01 CEST | Pressemeddelelse
Transportministrene Thomas Danielsen og Claus Ruhe Madsen, Slesvig-Holsten, indvier mandag den 23. juni en ny 250 kvm stor udstilling i LEGOLAND i Billund. LEGO modellerne i den nye attraktion viser byggeriet af verdens længste sænketunnel – Femern Bælt-tunnelen – og skal inspirere børn og unge gennem leg og læring til at overveje en uddannelse inden for byggefagene.
Mindre virksomheder vinder stort på byggeriet af Femern Bælt-tunnelen18.6.2025 09:58:16 CEST | Pressemeddelelse
Mere end 1100 underleverandører har nu bidraget til byggeriet af Femern Bælt-tunnelen til Tyskland. To ud af tre af de bidragende virksomheder er danske. SMVdanmark glæder sig over de muligheder, som især små og mellemstore virksomheder har grebet på tværs af alle sektorer i det store anlægsprojekt.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum