Trafikrekorder på begge broer bidrager til godt resultat

I årets tredje kvartal var der travlt på både Storebæltsbroen og Øresundsbron med en lang række rekorder drevet af ferietrafikken. Lastbiltrafikken var fortsat aftagende på begge broer. Trafikken bidrager sammen med en faldende inflation positivt til resultatet for årets tredje kvartal.
På Storebæltsbroen steg den samlede vejtrafik med 3,1 pct. i forhold til samme periode sidste år. Personbiltrafikken steg med 4,0 pct., mens lastbiltrafikken faldt med 3,0 pct. Indtægterne fra vejtrafikken var på 2.412 mio. kr., hvilket er en stigning på 2,2 pct. i forhold til de første ni måneder af 2022.
Omsætning fra jernbanen faldt med 31 mio. kr. Faldet skyldes, at Banedanmark har foretaget omfattende sporarbejder, som reducerede antallet af tog over Storebæltsforbindelsen i en periode. Jernbanevederlaget for Storebæltsforbindelsen er baseret på den faktiske trafik.
På Øresundsbron steg trafikken med 9,2 pct. i forhold til samme periode i 2022. Personbiltrafikken steg med 10,8 pct., mens lastbiltrafikken faldt med 5,8 pct. Vejindtægterne steg med 129 mio. kr. til 1.350 mio. kr. i perioden sammenlignet med samme periode sidste år.
- Fritidstrafikken har på begge broer været stigende hen over sommermånederne med flere rekorder, mens lastbiltrafikken fortsat er aftagende. Samlet bidrager trafikken til et tilfredsstillende resultat for perioden og betyder sammen med den lavere inflation, at vi opjusterer vores forventninger til årets resultat, siger CEO i Sund & Bælt, Mikkel Hemmingsen.
På tunnelfabrikken i Rødbyhavn blev 1,6 mio. kubikmeter vand fyldt i bassiner på 10 dage. Opfyldningen blev gennemført i en kontrolleret proces og er et vigtigt skridt frem mod, at tunnelelementerne til Femern Bælt-tunnelen kan sejles fra fabrikken og videre ud i Femern Bælt.
I forbindelse med beslutningen om at igangsætte miljøkonsekvensvurderingen af Østlig Ringvej er der fundet en løsning for tilslutningsanlæg på Prøvestenen, som sikrer balance mellem de mange interessenter i området.
I resultatopgørelsen er indregnet 50 pct. af resultatet i Øresundsbro Konsortiet I/S, svarende til en indtægt på 690 mio. kr.
Koncernens nettofinansieringsomkostninger udgør 577 mio. kr. og er 478 mio. kr. lavere end i samme periode sidste år, hvilket primært skyldes, at inflationen har været aftagende i 2023.
Resultatet før dagsværdiregulering og skat inkl. andel fra Øresundsbro Konsortiet, blev i årets første ni måneder et overskud på 1.570 mio. kr. mod et overskud sidste år på 1.054 mio. kr. Værdireguleringer inkl. andel fra Øresundsbro Konsortiet blev en indtægt på 2.994 mio. kr.
Koncernens resultat efter værdireguleringer og skat blev et overskud på 3.888 mio. kr. mod et overskud på 15.960 mio. kr. i samme periode sidste år.
Den rentebærende nettogæld for A/S Storebælt er efter tredje kvartal 17,0 mia. kr. og er reduceret med 0,8 mia. kr. siden 3. kvartal 2022. Tilbagebetalingstiden udgør 36 år, regnet fra åbningstidspunktet af Storebæltsforbindelsen, svarende til 2034.
Forventningerne til årets resultat opjusteres til at udgøre et overskud før dagsværdireguleringer og skat i størrelsesorden 1,9 - 2,05 mia. kr. Koncernen forventede i forbindelse med halvårsrapporten et årsresultat i intervallet 1,45 – 1,6 mia. kr. Opjusteringen skyldes, at forventningen til inflationen for 2023 er justeret fra 3,0 pct. til 0,1 pct. samt en fortsat positiv udvikling i trafik for personbiler.
Læs rapporten her
Resultat for Sund & Bælt koncernen 1. januar – 30. september *)
|
Mio. kr. |
2023 |
2022 |
|
Nettoomsætning, vej (Storebælt) |
2.412 |
2.361 |
|
Nettoomsætning, jernbane (Storebælt og Øresund landanlæg) |
199 |
230 |
|
Nettoomsætning øvrige |
55 |
59 |
|
Nettoomsætning i alt |
2.666 |
2.650 |
|
Omkostninger ekskl. Afskrivninger |
-475 |
-432 |
|
Afskrivninger |
-645 |
-566 |
|
Resultat af primær drift (EBIT) |
1.546 |
1.652 |
|
Finansielle poster ekskl. værdiregulering |
-577 |
-1.055 |
|
Resultat før værdiregulering |
969 |
597 |
|
Værdiregulering **) |
2.905 |
18.506 |
|
Resultat før andel fra Øresundsbro Konsortiet I/S |
3.874 |
19.103 |
|
Øresundsbro Konsortiet I/S’ resultatandel ***) |
690 |
1.367 |
|
Resultat før skat |
4.564 |
20.470 |
|
Skat |
-676 |
-4.510 |
|
Resultat efter skat |
3.888 |
15.960 |
*Sund & Bælt koncernens regnskab inkluderer resultaterne for de 100 pct. ejede datterselskaber A/S Storebælt, A/S Øresund, A/S Femern Landanlæg, Femern A/S, Sund & Bælt Partner A/S, Brobizz A/S og BroBizz Operatør A/S samt for den danske halvdel af Øresundsbro Konsortiet I/S, der står for driften af Øresundsbron.
**) Værdiregulering er et regnskabsprincip, hvorefter man ved regnskabsaflæggelsen fastsætter ændringer i værdien af de finansielle aktiver og passiver til deres markedsværdi. Det vil sige den værdi, de på det givne tidspunkt har i markedet, hvis de skulle handles. Værdireguleringen har ikke nogen effekt på virksomhedens evne til at tilbagebetale sin gæld.
***) I resultatet fra Øresundsbro Konsortiet I/S indgår i perioden en indtægt på 89 mio. kr. vedr. værdireguleringer. Resultatandelen før værdireguleringer i koncernen udgør et overskud på 601 mio. kr. Samlet set udgør resultatet før værdireguleringer og skat for koncernen inkl. Øresundsbro Konsortiet I/S et overskud på 1.570 mio. kr.
Biltrafik over broerne 1. januar – 30. september

Biltrafik over broerne 1. januar – 30. september

Kontakter
Lene Gebauer ThomsenChef for Koncernkommunikation
Tlf:+45 21 70 44 50lgt@sbf.dkBilleder

Følg pressemeddelelser fra Sund & Bælt
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Sund & Bælt
COWI vinder rådgiveropgave om kystsikring af kritisk infrastruktur24.10.2025 09:00:39 CEST | Pressemeddelelse
Klimaforandringer medfører en øget risiko for stormfloder i hovedstadsområdet. For at beskytte kritisk infrastruktur mod oversvømmelser fra havet igangsætter Sund & Bælt en miljøkonsekvensvurdering af en oversvømmelsessikring på Sydamager. COWI bliver teknisk og miljøfaglig rådgiver på projektet.
EKSTRA UDSENDELSE: Kæmpekran lukker motorvejsspor ved Københavns Lufthavn fra tidlig mandag morgen19.10.2025 15:00:00 CEST | Pressemeddelelse
I forbindelse med udvidelsen af Københavns Lufthavn Station bliver Øresundsmotorvejen midlertidigt reduceret til to kørespor ved lufthavnen og Frakørsel <16> Lufthavn Ø/Kastrup lukkes. De reducerede kørespor træder i kraft fra tidlig mandag morgen, og bilister til lufthavnen anbefales at lægge ekstra rejsetid ind.
Kæmpekran skal udvide Københavns Lufthavn Station15.10.2025 09:40:58 CEST | Pressemeddelelse
Hvad gør man, når en 216 ton tung gangbro skal løftes på plads under trange vilkår? Man tilkalder en muskuløs kæmpekran på larvefødder, der kan klare opgaven.
Over 100.000 gæster har oplevet udsigten til Femern-byggeriet fra højden10.10.2025 12:16:32 CEST | Pressemeddelelse
Titusindvis af gæster har besøgt Femern Bælt-projektets udsigtspunkt Pilen ved Rødbyhavn siden åbningen i marts.
Aarsleff Rail A/S vinder jernbaneopgave i København6.10.2025 14:18:36 CEST | Pressemeddelelse
Sund & Bælt tildeler første del af opgaven med at anlægge overhalingsspor ved Kalvebod i København til Aarsleff Rail A/S. Projektet skal sikre øget kapacitet til passager- og godstrafik og tildeles som totalentreprise med værdi på op til 330 mio. kr.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum