Ordrebogen er fuld, men elinstallatør mangler flere hænder

Tendensen ses i hele branchen, og direktøren for VS Automatic A/S i Horsens kalder på politisk initiativ.

”Hvis der stod tre dygtige serviceelektrikere ude foran døren i dag, så havde vi ansat dem.”

Sådan siger Torben Steffensen, der er direktør i VS Automatic A/S. Efterspørgslen på hans medarbejdere er stor, men de dygtige serviceelektrikere står ikke foran døren. Hvis de gør, er det fordi, de allerede er ansat hos den horsensianske elinstallatør, og er på vej til at møde ind.

”Det er et problem for os at finde flere gode medarbejdere, og det har det været de seneste par år,” siger direktøren.

”De virksomheder, vi arbejder for, er i vækst. De er trofaste kunder, der kommer tilbage til os, når de har brug for det. Men jo mere, de vækster, jo flere hænder har de brug for fra os, og det vil vi selvfølgelig gerne kunne give dem.”

Horsensområdet er ikke ene om mangel på arbejdskraft

VS Automatic A/S er ikke ene om at kigge langt efter mere kvalificeret arbejdskraft i branchen.

En rapport fra Tænketanken DEA, som er udarbejdet i samarbejde med Dansk Elforbund og Tekniq Arbejdsgiverne, viser, at 41 % af danske virksomheders forsøg på at rekruttere elektrikere i 2022 var forgæves.

Der mangler også folk i dansk erhvervsliv mere generelt. Erhvervsorganisationen og arbejdsgiverforeningen Dansk Erhverv skrev i september i år, at danske virksomheder i løbet af en periode på bare tre måneder hen over sommeren 2023 er gået glip af mindst 31 millioner kroner som følge af mangel på arbejdskraft.

Lærlinge skal sikre fremtiden – men VS Automatic kalder også på politisk initiativ

For at tiltrække arbejdskraft lægger virksomheden vægt på at have et stærkt socialt fællesskab, og personaleforeningen laver jævnligt arrangementer for alle medarbejdere.

Men tallene fra DEA og Dansk Erhverv viser, at det ikke kun er et spørgsmål om at tiltrække arbejdskraft, for den nødvendige arbejdskraft findes slet ikke.

Hos VS Automatic A/S prioriterer Torben Steffensen at ansætte mange lærlinge, fordi han ser det som et fælles ansvar i branchen at være med til at uddanne fremtidens elektrikere.

”Vi ansætter selv flere lærlinge og nyuddannede elektrikere,” siger Torben Steffensen. ”Men der går et par år, før lærlingene er færdige og kan stå helt på egne ben i firmaet. Jeg hører også fra vores elinstallatørkolleger, at de mangler arbejdskraft, og jeg synes, det kalder på et initiativ fra politisk side til at se på problemet.”