Elever nedlægger undervisningen i protest mod SU-forringelser

Regeringen er på trapperne med en SU-reform, der vil fjerne det fleksible SU-år.
Det vil lægge et enormt pres på gymnasieeleverne og gøre det svært at træffe et trygt og velovervejet uddannelsesvalg. Sådan lyder det fra eleverne, der flere steder nedlægger undervisningen for at deltage i demonstrationen mod SU-nedskæringer foran Christiansborg tirsdag.

Arkivfoto.

Flere gymnasier nedlægger tirsdag undervisningen for at demonstrere imod regeringens planer om at afskaffe det fleksible SU-år. Dette sker samme dag, som en bred vifte af elev- og studenterorganisationer afholder en demonstration mod SU-nedskæringer foran Folketinget. Dette gælder blandt andet på Roskilde Gymnasium:

- Vi unge er i forvejen meget pressede, og nu vil regeringen presse os endnu mere. Det er en virkelig dårlig idé, når vi kan se, at mistrivslen bare stiger og stiger. Det er vigtigt at vise, at vi står sammen imod nedskæringer på ungdommen, derfor demonstrerer vi i dag, fortæller Agnes Benedikte Holm Jensen, elev og arrangør af undervisningsnedlæggelsen på Roskilde Gymnasium.

Det samme gør sig gældende på Aurehøj Gymnasium i København, hvor der er arrangeret bannermaling og livemusik inden turen går mod Christiansborg til demonstration:

- Vi nedlægger undervisningen for at vise regeringen, at de skal lade være med at forringe vores uddannelsesmuligheder. Det skal ikke være ungdommen, der skal betale, hver gang regeringen vil finde penge, så nu siger vi fra. Ungdommen er fremtiden, så det er dumt at skære på os, lyder det fra Joachim Federspiel, elev og arrangør af undervisningsnedlæggelsen på Aurehøj Gymnasium.

Eleverne mener, at SU-forringelserne vil lægge et større pres på de unge. Uden det fleksible SU-år vil gymnasieeleverne ikke kunne vælge uddannelse med ro i maven, fordi det ville have økonomiske konsekvenser at vælge forkert:

- Regeringens påståede ønske om at skabe ‘flere fleksible uddannelsesveje' ligger mere i munden end i hånden. Uden et SU-sikkerhedsnet klemmer de ungdommen ned i en spændetrøje, hvor der ikke er plads til at træde forkert og blive klogere. Det er ikke særlig fleksibelt, og derfor håber vi, at regeringen vil tage vores kritik til sig. Det sidste, vi har brug for, er et mere presset uddannelsesvalg, udtaler Asger Kjær Sørensen, forperson for Danske Gymnasieelevers Sammenslutning.

Fakta om demonstrationen

Danske Gymnasieelevers Sammenslutning afholder demonstration imod afskaffelsen af det fleksible SU-år sammen med en lang række andre elev- og studenterorganisationer og fagforeninger.
Demonstrationen foregår på Bertel Thorvaldsens Plads fra klokken 13-15 tirsdag den 5. december. Der er bestilt busser, der skal fragte elever fra blandt andet Århus Statsgymnasium, Bjerringbro Gymnasiun, Odense Katedralskole og Høng Gymnasium til demonstrationen i København.
Demonstrationen vil byde på taler fra blandt andet Pia Olsen Dyhr, Martin Lidegaard, Pelle Dragsted, Anja C. Jensen, forbundsformand i HK og Asger Kjær Sørensen, forperson for Danske Gymnasieelevers Sammenslutning.

Vedrørende de nævnte undervisningsnedlæggelser, kontakt:
- Roskilde Gymnasium: Agnes Benedikte Holm Jensen, 61 42 99 14
- Aurehøj Gymnasium: Joachim Federspiel, 20 13 83 05

Vedrørende demonstrationen og de landsdækkende aktiviteter, kontakt Asger Kjær Sørensen.

Billeder

Sådan kommer dagen til at forløbe på Roskilde Gymnasium, blandt eleverne bedre kendt som 'Amtet'.