Milepæl: 100.000 solsikkesnore i Netto, føtex, Bilka og BR

Kun et år efter at Salling Group indledte et samarbejde med Solsikkeprogrammet og begyndte at sende de grønne solsikkesnore ud i butikkerne, er det gået stærkt med at få uddelt snoren, der sætter fokus på usynlige handicap.

”At kunne gøre sit usynlige handicap synligt skaber tryghed i mødet med personale og andre kunder, fordi man undgår fordømmelse og misforståelser. Men Salling Groups støtte til Solsikkeprogrammets arbejde betyder også, at kendskabet til Solsikken og forståelsen for usynlige handicap har bredt sig langt hurtigere i Danmark, end hvad er tilfældet noget andet sted i verden, hvor Solsikken er til stede,” siger landeansvarlig for Solsikkesnoren i Danmark, Stine Ringvig Marsal.

Da Salling Group indgik samarbejdet med Solsikkeprogrammet gik drøftelserne på, hvor mange par tusinde solsikkesnore, koncernen skulle købe ind.

Det viste sig hurtigt, at efterspørgslen var langt større end udbuddet, og de første tusinde blev hurtigt øget til mange tusinde, da meldingen fra butikkerne var, at de blev revet væk.

Snorene blev sendt ud til butikkerne i oktober 2022, og på bare fem måneder havde koncernen udleveret 65.000 styk.

Og det tal har altså nu rundet 100.000.

Snoren sætter fokus på blandt andet Autisme, ADHD og andre usynlige handicap, og den er et diskret, men alligevel synligt, signal om, at den der bærer den, har brug for fx lidt ekstra hjælp, tid, afstand eller andre hensyn, der er lette at tage, hvis blot man er opmærksom på det.

En af dem, som har taget solsikkesnoren til sig, er 31-årige Casper Jensen, som har diagnosen autisme. Casper Jensen fortæller, hvordan han har glæde af snoren både i sin fritid, og når han selv to dage om ugen er på arbejde i føtex Skive.

”Det har  været en stor hjælp for mig, fordi det er rart at have det her tegn, så jeg ikke skal koncentrere mig om at forklare, hvorfor jeg nogle gange reagerer, som jeg gør,” siger Casper Jensen, der tidligere på måneden vandt handicapprisen i Skive i forbindelse med netop Solsikkesnoren, som han har været med til at skabe synlighed omkring ved selv at være åben om, hvad den betyder for ham.

Han oplever, at folk er mere hensynsfulde og fx giver ham mere tid til at besvare et spørgsmål eller løse en opgave, når han er på arbejde.

Casper Jensen er meget glad for snoren, og ville ønske, at han havde haft samme mulighed, da han var yngre.

”Det havde været rart at have sådan en dengang, så man havde noget, der viste, at man ikke var mærkelig eller tosset, men at der er en grund til, at man handler, som man gør, siger Casper Jensen.

Solsikkesnorene kan hentes i Bilka, føtex, Netto og BR, hvor interesserede kan få dem udleveret i kundeservice eller ved kassen.

FAKTA

• 1. oktober 2022 begyndte Salling Group, der ejer Netto, Bilka, føtex, BR og Salling Stormagasiner samt driver Carl’s Jr. og Starbucks, at uddele solsikkesnoren.

• Salling Group har sendt over 100.000 solsikkesnore ud i alt til koncernens butikker

• Salling Group uddeler solsikkesnoren i samarbejde med Solsikkeprogrammet, der arbejder for at sikre bedre vilkår for personer med usynlige handicap og skjulte diagnoser som for eksempel ordblindhed, psykiske sygdomme, autisme, ADHD, demenssygdomme, hjerneskade, talehandicap, synsnedsættelse, hørehandicap med videre.

• Man kan få udleveret solsikkesnoren i alle Salling Groups butikker og på koncernens vareterminaler, lagre og hovedkontorer ved enten at henvende sig i kundeservice eller ved kassen. Den bliver udleveret uden spørgsmål.

• Salling Group er den første dagligvarekoncern, der uddeler solsikkesnoren.

Om Salling Group