Fagbevægelsen: Vigtig aftale åbner for flere demokratiske virksomheder

Regeringen og et bredt flertal i folketinget har indgået en ny aftale, der rydder en del sten af vejen for demokratiske virksomheder. Det udestår dog at gøre det nemmere at overdrage dele eller hele virksomheden til medarbejdere ved generationsskifte.

Danmark har en stolt tradition for at udvikle demokratiske virksomheder i form af kooperativer og andelsbevægelsen. En demokratisk virksomhed styres efter princippet om ét medlem én stemme. Ejerne kan være organisationer, producenter, forbrugere eller medarbejdere og medlemskabet skal være relativt åbent. I Danmark spiller store demokratiske virksomheder som Coop, Nykredit og Arla en væsentlig rolle i vores økonomi. Forskning viser, at demokratiske virksomheder generelt er mere produktive, mere robuste i nedgangstider og har et bedre arbejdsmiljøet end traditionelle virksomheder. Derfor er det også positivt, at den nye aftale skaber muligheder for flere demokratiske virksomheder i Danmark.

• I Fagbevægelsens Hovedorganisation (FH) har vi længe opfordret til at få ryddet barrierer af vejen for demokratiske virksomheder. I FH har vi igangsat forskningsprojekter, udarbejdet rapporter, siddet med i regeringens ekspertarbejdsgruppe og skubbet på for at gøre livet lettere for de virksomheder, som enten allerede er demokratiske eller gerne vil være det. Nu bliver en del af vores anbefalinger til virkelighed, og det er rigtigt godt, siger Nanna Højlund, næstformand i FH.

Desværre ingen løsning for overdragelse
Aftalepartierne er blandt andet enige om at udbrede kendskabet til de demokratiske virksomhedsformer gennem uddannelsessystemet og erhvervsfremmesystemet. Det bliver også lettere indenfor de nuværende virksomhedsformer at være medarbejderejet, og det gøres nemmere at opnå finansiering til disse virksomheder.

I aftalen anerkendes generationsskifte til medarbejdereje som vigtig, uden at aftalen rummede finansiering til modellen.

• Det er ærgerligt at der endnu ikke er fundet en løsning for overdragelse til medarbejdereje, for det er her, at potentialet er størst. Vi anbefaler at det bliver taget med i kommende forhandlinger på erhvervs- og skatteområdet. Tusindvis af virksomhedsejere går på pension de kommende år og modellen kan fastholde arbejdspladser i landdistrikterne. Det bør være lige så let at overdrage hele eller dele af virksomheden til trofaste medarbejdere, som det er at overdrage til en arving, som måske ikke ønsker eller evner at føre virksomheden videre, siger Nanna Højlund.

FH har bl.a. finansieret en rapport fra tænketanken Cevea om medarbejderejede virksomheder, et omfattende litteraturstudie fra forskere på CBS og FH har lanceret sine egne anbefalinger til at øge medejerskab i danske virksomheder. FH sad også med i regeringens ekspertarbejdsgruppe for demokratiske virksomheder.