Folkekirkens Nødhjælp

COP’en starter med en historisk sejr for de mest klimaudsatte

Francis Botha (NCA/DCA) - ikke til deling

COP28 er knapt gået i gang, og alligevel ligger der nu en historisk aftale på bordet. Verdens lande er blevet enige om betingelserne for tab-og-skade fonden, der skal hjælpe med at håndtere skaderne i samfund efter klimakatastrofer. Når ulykken er sket og har smadret folks liv. En form for global forsikringsordning. Folkekirkens Nødhjælps klimachef, Mattias Söderberg, siger:

”Det er en historisk sejr for verdens mest klimaudsatte samfund, der nu får en form for global forsikringsordning, når først ulykken er sket og de har mistet alt, hvad de ejede. Det er en fond rettet mod mennesker i klimaudsatte lande, der ikke har adgang til private forsikringer eller nationale støtteordninger. Så med beslutningen markerer verdens lande, at mennesker, der bliver ramt af klimakatastrofer, ikke skal stå alene. Der vil findes støtte og hjælp at hente i den nye fond.”

Debatten om tab-og-skade begyndte allerede i 1991, hvor det lille ø-rige, Vanuatu, begyndte at spørge ind til, hvem der skulle betale regningen for klimakatastroferne. Nu, mere end 30 år senere, har en fond materialiseret sig. Mattias Söderberg ser det som et skridt i den rigtige retning, men maner også til besindelse:

”Enigheden om tab-og skade fonden er et politisk vigtigt resultat, der kan åbne op for bedre samarbejde og dialog i den internationale klimadebat og i de videre forhandlinger på COP28. Men det er klart, at fonden slet ikke rækker til de massive klimaødelæggelser, verden står midt i, og som kun bliver værre og værre. Der er brug for langsigtet stabil finansiering til de mange millioner mennesker, der får deres liv smadret af ekstremt vejr.”

Der har indtil videre kommet løfter på over to milliarder kr. til fonden, og det er meget muligt, at der kommer flere penge i løbet af de kommende dage. Også Danmark lover at bidrage til fonden.

Selvom bidrag til fonden er en god måde at starte COP’en på, er Mattias Söderberg bekymret for, hvad aftalen får af betydning for de kommende forhandlinger:

”Vi får at se, hvad enigheden om tab-og-skade fonden får af betydning for de videre forhandlinger på COP28 af mødet. Vores bekymring er, at beslutningen måske kan bruges taktisk til at blokere for vigtige beslutninger om reduktion af fossile brændstoffer og finansiering af klimatilpasning, som jo også er kæmpe udfordringer.”

Om Folkekirkens Nødhjælp

Folkekirkens Nødhjælp støtter verdens fattigste i deres kamp for et værdigt liv og hjælper mennesker i nød. Vi giver akut nødhjælp i katastroferamte områder og langsigtet udviklingshjælp i fattige egne for at skabe en mere ligeværdig og bæredygtig verden.

Følg pressemeddelelser fra Folkekirkens Nødhjælp

Flere pressemeddelelser fra Folkekirkens Nødhjælp

Fredsgudstjeneste for Ukraine i Ribe Domkirke med statsministeren: Krigen kalder på medfølelse og minerydning22.2.2024 11:01:28 CET | Pressemeddelelse

”Vi havde håbet, at det aldrig igen blev nødvendigt at yde humanitær hjælp til ofre for krig i Europa. Men nu er det ulykkeligvis den virkelighed, vi igen opererer i,” siger Jonas Nøddekær, konstitiueret generalsekretær i Folkekirkens Nødhjælp, op til markeringen af toårsdagen for krigen i Ukraine. Dagen markeres med fredsgudstjeneste i Ribe Domkirke sammen med herboende ukrainere og med deltagelse af statsminister Mette Frederiksen. Biskop i Ribe Stift Elof Westergaard prædiker, og Jonas Nøddekær bringer hilsen og sætter ord på behovet for humanitær hjælp til og genopbygning af Ukraine. ”I kulissen bag Ukraine-krigens voldsomme kampe hjælper vi ukrainerne med at overleve. Gennem lokale partnere giver vi husly til mennesker på flugt, vi uddeler mad, varmt tøj og kontanter - og viser medfølelse og omsorg. Det gør vi i samarbejde med blandt andre lokale menigheder i Mykolaiv regionen, der åbner kirkerummet for bespisning af udsatte og skaber fællesskaber på tværs af fastboende, gennemrej