Elkunder opfatter OK som mest bæredygtige selskab

Forbrugerne ser OK som det selskab på elmarkedet, der gør mest for at investere i bæredygtighed i bred forstand. Det viser bæredygtighedsindekset fra EPSI Rating for 2023

Spørgsmål om bæredygtighed, miljø og social ansvarlighed bliver stadig vigtigere for forbrugere, organisationer og virksomheder. Derfor har EPSI Rating Danmark torsdag offentliggjort et separat bæredygtighedsindeks som supplement til deres velkendte brancheanalyse om kundetilfredshed.

Kendt for at investere i det grønne
Ligesom det er tilfældet med analysen om kundetilfredshed for 2023, viser studierne om bæredygtighed, at OK ligger helt i top på elmarkedet ud fra en række kriterier.

”Vi kan se, at forbrugerne vurderer miljø og klima højt, og at de opfatter OK som et selskab, der gør ekstremt meget for netop dette, fordi OK investerer meget i fx e-mobilitet og samtidig er gode til at kommunikere åbent om selskabets transformation. Så det fylder ikke så meget, at OK også sælger brændstof,” siger Sofie Breum, Country Manager i EPSI Rating Danmark.

OK’s førsteplads i på bæredygtighedsindekset er opnået med en score på 70,1 point ud af 100. For branchen lyder pointgennemsnittet på 58,4.

Kunderne kvitterer for strategi
Ifølge EPSI har forskningen fokuseret på, hvad der har betydning for bæredygtighedsindsatser i forbrugernes øjne. Særligt tre temaer har stor betydning:

Om virksomhederne investerer med fremtidige generationer for øje, om virksomhederne stræber efter økonomisk succes uden at give afkald på sociale og miljømæssige faktorer, og om virksomheden tager et samfundsansvar (etisk, miljømæssigt, økonomisk og socialt).

”At OK ligger i top ud fra de kriterier er vi selvfølgelig stolte over, og det fortæller, at vi er lykkes med at eksekvere og kommunikere vores 2030-strategi. Målet er at være det mest ansvarlige energiselskab samt danskernes foretrukne, grønne energipartner til bolig og erhverv, og det må man sige, at undersøgelsen her understøtter,” siger Simon Vestergaard Pedersen, produkt- og markedsudviklingschef i OK.

Bæredygtighedsindekset er baseret på ny forskning af EPSI Rating Group og Svenskt Kvalitetsindeks, og du kan læse mere om analysen HER

OK's hovedkontor. Foto: OK
  • OK er et bredt funderet energiselskab for private og erhverv. På hylderne er alt fra brændstof og ladestandere til grøn el og varmepumper.
  • OK er en af de største elleverandører i Danmark
  • OK a.m.b.a. er et dansk andelsselskab og tæller udover moderselskabet OK datterselskaber som Kamstrup, EnergiData og OK Energiteknik.
  • OK omfatter mere end 685 tankstationer, mere end 230 vaskehaller samt mere end 80 Truck Diesel stationer, og OK er således Danmarks største tankstationskæde.

Åbningsfest: Nu åbner rastepladsen Storkereden i en ny og moderne udgave6.6.2024 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse

På baggrund af en samarbejdsaftale med Vejdirektoratet har OK etableret lynladere ved rastepladserne Storkereden og Lærkereden langs Helsingørmotorvejen samt overtaget driften af Storkeredens forhenværende café og kiosk. Det hele er snart på plads, og det markeres med en officiel åbningsfest af den nye OK Plus-butik og tilhørende ladepark ved Storkereden fredag den 14. juni klokken 10.00-15.00