Hørsholm-elever bedst i Danmark: Mikroalger skal skabe strøm og ren luft i skoleklasser

For anden gang på blot 13 dage kunne fem elever fra Usserød Skole i Hørsholm løfte armene som vindere af opfinderkonkurrencen Projekt Edison ved Danish Entrepreneurship Festival. Første gang var det som vindere af Østfinalen, mens de i dag blev udråbt som danmarksmestre

Nervøsiteten var stor, da Ingrid Sofie Andreasen, Vigga Holten Olsson, Alberte Dyveke Svane, Amy Yuchen Zhang og Ida Viola Enevold gik på scenen for at levere deres sidste og afgørende pitch for dommerne, men det gik rigtig godt. En time senere blev de nemlig kåret som årets vinder i opfinderkonkurrencen Projekt Edison.

Eleverne, der går på Usserød Skole i Hørsholm, har arbejdet med en idé om alger, der indkapsles i lamineret glas og sættes i en ventilator i klasselokaler, som vil skabe strøm og ren luft i klassen.

Prisoverrækkelsen var finalen på Danish Entrepreneurship Festival – en festival der hylder fremtidens iværksættere og innovative medarbejdere – og blev afviklet i Messe C i Fredericia.

De fem elever troede dårligt på, at det var dem, der havde vundet konkurrencen, som mere end 12.000 elever fra hele landet har deltaget i.

- Jeg sagde sidst, at vi havde vundet hele lortet, men nu har vi virkelig vundet hele lortet, lød det fra Ida Viola Enevold efter sejren.

- Vi er seriøst ved at tude alle sammen, for er det her bare vildt. Vi er danmarksmestre, og nu skal vi bare høre høj musik hele vejen hjem i bilen, grinede pigerne, mens de krammede hinanden og deres lærere.

Gruppen vandt 10.000 kroner til klassekassen.

Andenpladsen gik til elever fra Sct. Michael Skole i Kolding for deres idé om at samle alger op og omdanne dem til biobrændstof, som kan bruges af de både, der er på havnen, og på sigt også andre fartøjer.

Tredjepladsen gik til gruppen Water to energy fra Hvalsø Skole i Lejre for deres projekt om at skabe bølgeenergi til hybridskibe.

I alt deltog 361 elever fordelt på 106 hold i Projekt Edison i Messe C i Fredericia.

Mere end 12.000 elever fra 255 skoler i 36 af landets kommuner har i år deltaget i Projekt Edison, der i år har Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet som partner. De har arbejdet med deres projekter i emneuger eller som en integreret del af undervisningen i 6. og 7. klasse i efteråret. Fælles for dem alle er, at de har arbejdet med temaet "Vi skaber energi".

Biosolceller: Ingrid Sofie Andreasen, Vigga Holten Olsson, Alberte Dyveke Svane, Amy Yuchen Zhang og Ida Viola Enevold.

Kontaktlærer: Karina Purlund, tlf.: 3012 8390.

Baggrund om Projekt Edison: Kontakt programleder Henrik Thise på henrik@ffefonden.dk eller 3123 0996.

Danish Entrepreneurship Festival

Danish Entrepreneurship Festival er Danmarks største event for innovation og entreprenørskab og årets hyldest til undervisning, der fremmer innovative tankegange og iværksætteri hos børn og unge.

Formålet er at skabe et rum og en kontakt mellem erhvervslivet og uddannelsessystemet, der giver elever og studerende mulighed for at modtage kvalificeret sparring og rådgivning på et tidligt stadie i deres entreprenørskabsproces. På festivalen vil de unge deltagere præsentere deres idéer for nogle af landets dygtigste erhvervsfolk, som står klar til at give feedback.