Ny teknologi styrker kontakten mellem patienter og sundhedspersonale

En øresnegl, der gør det muligt at indtale patientjournaler, var så god en idé, at fire studerende fra Københavns Erhvervsakademi snuppede førstepladsen i den landsdækkende idékonkurrence for studerende på videregående uddannelser ved Danish Entrepreneurship Festival

Earbuddy vandt Idékonkurrencen på de videregående uddannelser ved Danish Entrepreneurship Festival

Tusindvis af fremtidens potentielle iværksættere og innovative medarbejdere stillede onsdag op til Danmarks største entreprenørskabsfestival, Danish Entrepreneurship Festival i Messe C i Fredericia. Her præsenterede folkeskoleelever, elever på ungdomsuddannelser og studerende fra videregående uddannelser deres idéer til at løse fremtidens udfordringer.

En af de konkurrencer, der blev afholdt, er Idékonkurrencen i Start Up Programme, som er målrettet studerende på de korte og mellemlange videregående uddannelser. Idékonkurrencen er for helt nye idéer, som de studerende har arbejdet på i dette skoleår.

Det blev holdet EarBuddy med eleverne Victoria Bushati, Sara van Deurs Petersen, Nanna Kristine Bjerregaard Christensen, Cathrine Marie Albæk fra Københavns Erhvervsakademi, der vandt Idékonkurrencen ved Danish Entrepreneurship Festival.

Holdet har udviklet en øresnegl til sundhedspersonale, der gør det muligt at indtale patienters journaler. På den måde kan man lave journaler i frisk erindring og samtidig lette arbejdsbyrden, så der er mere tid til patienten.

De fire studerende var glade og stolte over prisen.

- Vi er så overraskede over at vinde, at vi slet ikke har planlagt, hvad vi skal bruge pengene på. Men førstepladsen er en motivation og giver et boost til at arbejde videre med vores idé. Vi har en lille drøm om, at det her kan blive til noget stort, siger Victoria Bushati fra teamet.

Holdet vandt 10.000 kroner, der er sponsoreret af Innovationsfonden.

Start Up Programme er et unikt entreprenørskabsprogram, der er målrettet studerende på alle korte og mellemlange videregående uddannelser i hele Danmark og deres undervisere. Programmet er bygget op om undervisningsmateriale, opkvalificering af undervisere og aktiviteter og events, hvor studerende kan afprøve idéer med iværksættere, erhvervsfolk og andre studerende.

I alt deltog 190 studerende fordelt på 56 hold i konkurrencerne for de videregående uddannelser i Messe C i Fredericia.

EarBuddy: Victoria Bushati, 29804633, Sara van Deurs Petersen, Nanna Kristine Bjerregaard Christensen, Cathrine Marie Albæk

Information om Startup Programme kontakt programleder Sidsel Dyrholm på 24457675

Danish Entrepreneurship Festival

Danish Entrepreneurship Festival er Danmarks største event for innovation og entreprenørskab og årets hyldest til undervisning, der fremmer innovative tankegange og iværksætteri hos børn og unge.

Formålet er at skabe et rum og en kontakt mellem erhvervslivet og uddannelsessystemet, der giver elever og studerende mulighed for at modtage kvalificeret sparring og rådgivning på et tidligt stadie i deres entreprenørskabsproces. På festivalen vil de unge deltagere præsentere deres idéer for nogle af landets dygtigste erhvervsfolk, som står klar til at give feedback.