MAN Truck & Bus Danmark A/S

Salget af den nye MAN eTruck er startet i Danmark

MAN Truck & Bus har lanceret salget af den første tunge elektriske lastbil i virksomhedens historie, hvilket markerer endnu en milepæl i dekarboniseringen af godstransport. Der er allerede modtaget 600 ordreforespørgsler. De første 200 enheder er planlagt til at blive rullet ud til udvalgte kunder allerede i 2024, inden produktionen på MAN's fabrik i München starter i større antal fra 2025, efterhånden som ordrerne stiger.

MANs nye elektriske lastbiler eTGX og eTGS kan nu bestilles i Danmark

MAN eTGX til langturstransport, MAN eTGS til distribution

• Efter intensiv træning har den danske MAN salgsorganisation nu startet salgsdialogen med kunderne

• Daglige rækkevidder på 600 til 800 km, senere op til 1.000 km

• Høj ladeeffekt med MCS (Megawatt Charging System - 750 kW) og CCS (Combined Charging System - 375 kW) standarder med variabel placering af CCS ladeporten

• Batteriteknologi udviklet af MAN specielt til erhvervskøretøjer, fremstillet i Tyskland

• Tre, fire, fem eller seks modulært placerbare batteripakker for optimal implementeringsfleksibilitet og bygbarhed

• Modulært batterikoncept tilbyder op til 2,4 tons nyttelastvarians afhængigt af transportopgave og rækkeviddekrav

• Talrige trailer- og chassisvarianter, også med meget korte akselafstande fra 3.750 mm til alle gængse trailer- og karrosserikombinationer

• Trækker og chassis ab fabrik til transporter op til tre meters indvendig højde

"For at nå 1,5-gradersmålet i Paris-klimaaftalen skal vi som erhvervskøretøjsindustri gøre vores del og reducere CO2-udledningen bæredygtigt. Elektriske lastbiler er nøglen til at opnå dette. Som producent af erhvervskøretøjer har vi de seneste år repositioneret os til denne epokegørende transformation og gjort os robuste og fremtidssikrede for at kunne håndtere de store investeringer i den nye teknologi. Med salget af vores nye eTrucks tager vi nu hul på en ny æra med klimaneutral transport. Allerede i 2030 skal hver anden MAN-lastbil, der registreres i Europa, være elektrisk. Men for at vi kan nå dette mål, er en landsdækkende ladeinfrastruktur en absolut forudsætning. Vi har derfor brug for en markant accelereret udvidelse til mindst 4.000 megawatt ladepunkter i Tyskland og 50.000 højkapacitets- og megawatt-ladepunkter i Europa inden 2030, siger Friedrich Baumann, direktionsmedlem for salg og kundeløsninger hos MAN Truck &; Bus.

For MAN's udviklere stod det fra starten klart, at den landsdækkende overgang til elektromobilitet kun ville lykkes, hvis den nye eTruck på ingen måde var ringere end en diesellastbil med hensyn til praktisk anvendelighed og anvendelsesegnethed, men frem for alt med hensyn til dens evne til at blive kombineret med en bred vifte af karrosseriløsninger. Lige så vigtigt er konsultationsfasen før køb som et væsentligt grundlag for vellykket brug.

eConsulting til eServices

Mens udviklingsmedarbejderne har arbejdet hårdt på at gøre det elektriske drev i lastbiler egnet til alle anvendelsesområder og anvendelser inden for vejtransport, arbejder MAN Transport Solutions-teamet allerede kontinuerligt på at forberede transportvirksomheder til denne nye æra. For også på brugersiden er der brug for en transformation på vejen til eTruck. Det er her 360 graders eMobility Consulting kommer ind i billedet. Ud over rådgivning om egnede køretøjer omfatter dette også overvejelser om kundespecifikke driftsforhold såsom driftsfaser, herunder omkostningsoptimering, ruteanalyse, flådeoptimering og på baggrund heraf den nødvendige rådgivning om ladeinfrastrukturen. Yderligere support ydes af digitale værktøjer som den nye MAN eReadyCheck, som kunderne kan bruge til at kontrollere, hvordan deres leveringsruter kan køres rent elektrisk, og MAN eManager, som gør det muligt for flådeadministratorer konstant at holde øje med de vigtige oplysninger om opladningsstatus for alle lastbiler i flåden.

Ud over produktet og dets anvendelse har MAN også forpligtet sig til at udvide opladningsinfrastrukturen: Sammen med Daimler Truck og Volvo Group har TRATON GROUP etableret et joint venture, der skal etablere mindst 1.700 højtydende ladepunkter på eller nær motorveje og logistikknudepunkter i hele Europa.

MAN har også sit eget tilbud om opladningsinfrastruktur til kunder i sin portefølje. Til dette formål samarbejder MAN med producenter af opladningsinfrastruktur såsom ABB, Heliox og SBRS.

Applikationsmodulært batteri- og opladningstilslutningsområde

De nye MAN eTGX og MAN eTGS er kendetegnet ved stor variation i batterikonfigurationer. Med seks batteripakker, hvoraf to er installeret under førerhuset og op til fire mere på siden af køretøjets ramme, tilbyder begge op til 480 kWh brugbar batterikapacitet til daglige afstande på 600 til 800 kilometer. De er udviklet af MAN specifikt til brug i erhvervskøretøjer og vil blive masseproduceret på fabrikken i Nürnberg fra 2025. Med deres NMC-cellekemi og specialudviklede temperaturstyring tilbyder batteripakkerne høj energitæthed med et kompakt design, lang levetid og hurtig opladning - selv med lav resterende batteriopladning og lave udetemperaturer. Det betyder, at den optimale køretøjskonfiguration med hensyn til rækkevidde, nyttelast og opladningstid kan vælges til enhver applikationskarakteristik - fra supermarkedsleverancer i byens centrum over regional levering af byggematerialer til langdistancetransport inden for produktionslogistik.

Operationer inden for nærdistributionstransport kræver for eksempel generelt kortere daglige rækkevidder på op til 250 kilometer, og opladning finder sted natten over efter turene i logistikdepotet. Det modulopbyggede batterikoncept i MAN eTGX og MAN eTGS giver mulighed for kun at udstyre køretøjet med tre eller fire batteripakker i stedet for seks, hvilket reducerer køretøjets vægt med op til 2,4 tons for mere tilgængelig nyttelast og lavere forbrug til dellast eller tomkørsel.

Ud over CCS-standarden med op til 375 kW vil MAN tilbyde den langt kraftigere megawatt-opladningsstandard (MCS) til hurtig mellemopladning i pauser i køretider lige fra salgsstart, hvilket i første omgang vil muliggøre 750 kW og i en senere udvidelsesfase endda mere end én megawatt ladeeffekt. Og også her har MAN tænkt på så meget fleksibilitet som muligt til kundebrug med forskellige ladestationsplaceringer på depoterne. To CCS-forbindelser kan kombineres variabelt i venstre og højre side bag forhjulskassen eller på højre side af rammen bagtil. MCS-forbindelsen kan også bestilles til venstre eller højre i stedet for en af CCS-tilslutningerne foran. MAN-batteristyringssystemet sikrer, at batterierne altid er i optimal driftstilstand med hensyn til de enkelte cellers opladningsstatus, spændings- og strømovervågning, optimal temperaturregulering og isolationsovervågning under opladning og kørsel.

Optimal placering af batterier

Den modulære batteriarkitektur gør MAN eTGX og MAN eTGS særligt karrosserivenlige. Ledige pladser til venstre eller højre for rammen til højtydende pumper, udstyrsopbevaringsområder, kranstøtteben og lignende karrosserikomponenter med øgede pladskrav kan nemt realiseres takket være batteriernes fleksible placering. Standardinstallationen af to batterier under førerhuset, svarende til forbrændingsmotoren i konventionelle køretøjer, sikrer også gunstig vægtfordeling. Placeringen af den centrale drivlinje bidrager også til dette. Den sidder centralt i rammen og består af den synkrone elmotor, inverteren, der er ansvarlig for at konvertere batteriets jævnstrøm til vekselstrøm og til motorstyring, og den 2- eller 4-trins transmission, der anvendes afhængigt af effektdesignet, som driver drivakslerne, der er bevist i den tidligere køretøjsportefølje, via en konventionel kardanaksel.

Afhængigt af applikationskonfigurationen producerer elmotoren 333 hk (245 kW), 449 hk (330 kW) eller 544 hk (400 kW) med tilsvarende maksimalt drejningsmoment på 800, 1.150 eller 1.250 Newtonmeter. I overløbs- og bremsefaser kan elmotoren bruges af chaufføren som generator, afhængigt af brugskravene, og omdanner køretøjets kinetiske energi tilbage til elektrisk energi. Batterierne genoplades i processen.

Optimal opbygger venlighed

Fordelene ved den elektriske drivlinje i MAN eTGX og MAN eTGS, f.eks. sammenlignet med e-akselkoncepter eller lignende design, er ud over en meget god nyttelast på bagakslen, et højt niveau af kørekomfort på grund af Lav uaffjedret masse og god beskyttelse af drivlinjen, som er sikkert monteret i rammen, mod stød og vibrationer. Derudover kan et mekanisk hjælpedrev, såsom hydrauliske pumpe, let integreres. Tilslutning af et elektromekanisk kraftudtag er også ligetil på de nye MAN eTrucks.

Den samlede kombination af modulært batterikoncept og nyttelast- og karrosserivenlig placering af drivlinjen tillader også meget korte akselafstande fra 3,75 meter, hvilket gør det muligt at kombinere sættevognstrækkeren med alle gængse sættevognsvarianter inden for de tilladte totallængdespecifikationer. Batteriernes kompakte design er grunden til, at MAN også kan tilbyde den nye eTruck som volumenvariant med en meget lav rammehøjde til transporter med en indvendig højde på tre meter.

Elektrisk endnu bedre: afslappet kørsel med høj komfort

Chauffører, der kører MAN eTGX og MAN eTGS behøver ikke være bange for kontakt med den nye teknologi. Inde i førerhusene bliver de mødt af det velkendte, førercentrerede cockpitlayout og den velkendte betjeningslogik, suppleret med typiske betjeningsfunktioner for e-køretøjer såsom indstillingerne for optimal udnyttelse af rekuperationen, som også dækker den kontinuerlige bremsefunktion. Dette kan betjenes både via det velkendte ratstammehåndtag til højre for rattet og via den valgbare One-Pedal-Driving-tilstand. Her starter rekreationen med stigende intensitet, jo mere føreren reducerer trykket på speederen. Dette giver ham mulighed for følsomt at justere kørehastigheden uden at skulle bruge driftsbremsen og samtidig føre kinetisk energi fra køretøjet tilbage til batterierne i form af elektricitet. Det helt nyudviklede fuldt digitale kombiinstrument giver information om batteriernes opladningstilstand, energiforbrug og energiudnyttelse.

I et elektrisk køretøj bruges energi fra batterierne ikke kun til ren kørsel, men også til komfortfunktioner som opvarmning eller køling af førerhuset. For at gøre dette så effektivt som muligt kombinerer køretøjets samlede termiske styringssystem intelligent kølekredsløbene i førerhusets varmesystem, drivlinjen og temperaturstyringen af højspændingsbatterierne for effektivt at bruge overskydende varme, der genereres under drift, til opvarmning af førerhuset og kun bruge yderligere energi fra batterierne til dette formål, når det er nødvendigt. Dette garanterer god temperaturkontrol selv under vinterforhold i alle førerhusstørrelser. Disse er helt i tråd med sortimentet i nutidens dieselserie med et bredt førerhus til MAN TGX og et smallere til MAN TGS, der hver fås i tre taghøjdeversioner.

MANs nye elektriske lastbiler eTGX og eTGS kan nu bestilles i Danmark

Om MAN Truck & Bus

MAN Truck & Bus er en af verdens førende producenter af erhvervskøretøjer og udbydere af transportløsninger. Virksomhedens produktportefølje omfatter lastbiler, varebiler og busser til passager- og godstransport. MAN har fokus på den grønne omstilling i transportsektoren og er langt fremme med udviklingen af kommercielle køretøjer på alternative drivmidler, som elektricitet. MAN Truck & Bus er et firma tilhørende TRATON SE og beskæftiger mere end 34.000 mennesker verden over.

Følg pressemeddelelser fra MAN Truck & Bus Danmark A/S

Flere pressemeddelelser fra MAN Truck & Bus Danmark A/S

MAN styrker sin position i Nordsjælland5.9.2023 12:10:00 CEST | Pressemeddelelse

MAN Danmark overtager, per 1. januar 2024, aktiviteterne i firmaet Jens Junker A/S, der er MAN Servicepartner i Hillerød. MAN Danmark har længe været i dialog med de nuværende ejere, Lotte og Tim Nielsen. Tim Nielsen fortæller: ”Vi har kigget ind i fremtiden og vurderet, at det nu er et godt tidspunkt for os, at få afklaring på vores MAN forretning. Om få år skal alle have el-køretøjer og der venter store investeringer forude, for de værksteder, der skal kunne servicere alle disse el-køretøjer. Dette arbejde vil vi overlade til næste generation, og her har det kun været naturligt for os, at indlede en drøftelse med MAN Danmark. Samtidig er det en stor glæde for os, at MAN Danmark tager over og driver vores stolte MAN traditioner videre”. Nordsjælland – et strategisk vigtigt område ”Selvom Nordsjælland ikke er det område i Danmark, hvor der kører flest lastbiler og busser, så er området alligevel vigtigt for os” siger Thomas Skousgaard, Customer Service Direktør hos MAN. ” Hillerød er i