MENY: Donation er godt for fokus på bælgfrugter
Det skal være let for danskerne at spise bælgfrugter. En stor donation skal hjælpe en kampagne på vej, og MENY, der er med i kampagnen, ser det som et stort plus.

Bælgfrugter og særligt danske bælgfrugter er en vigtig faktor på vejen mod en mere bæredygtig kost. Derfor skal det være let for danskerne at lave mad med bælgfrugterne, og det skal en donation fra Fonden for Plantebaserede Fødevarer, hjælpe med til.
Fonden har givet 3,6 millioner kroner til kampagnen ”Gør det let at spise bælgfrugter”. I den kampagne vil Forbrugerrådet Tænk sammen med MENY, Salling Group, Coop, Nemlig.com og Rema 1000 sætte fokus på børnefamilier og inspirere danskerne til at tage de første skridt på vejen mod flere bælgfrugter på tallerkenen.
Selv om andre i år har oplevet et fald i salget af bælgfrugter, så har MENY haft en vækst på 10-12 procent af salget. Formentlig på grund af et aktivt tilvalg.
“I MENY tager vi ansvar for – sammen med producenterne – at vise danskerne vejen til en mere bæredygtig kost. Det gør vi blandt andet ved at “overinvestere” i de plantebaserede varer. Vi har fx mere end dobbelt så mange af disse varer på hylderne i forhold til, hvad salget berettiger til. Fordi vi gerne vil investere i at gå forrest,” siger Jesper Bjerring, kommerciel direktør i MENY.
“Tidligt på efteråret indledte vi et forsøg i en af vores butikker, hvor vi sammen med Meyers Køkken valgte at sælge bælgfrugter i løs vægt. For nogle kunder kan det måske virke uoverskueligt at skulle købe et halvt eller et kilo, hvis man ikke ved, om man kommer til at bruge dem. På denne måde kan de købe en mindre mængde og prøve det af. Inden længe er dette tiltag udvidet, så kunderne kan købe bælgfrugter i løs vægt i 10-11 butikker i hovedstadsområdet. Og vi håber selvfølgelig, at det kommer endnu længere ud i den kommende tid,” fortsætter Jesper Bjerring.
Fonden for Plantebaserede Fødevarer uddeler i alt næsten 60 millioner kroner til forskellige projekter.
Kontakter
PRESSEKONTAKTDagrofa Koncernkommunikation
Tlf:72332323presse@dagrofa.dkFølg pressemeddelelser fra Dagrofa ApS
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Dagrofa ApS
Som første dagligvarekæde i Danmark vinder MENY en Effie til årets Advertising Effectiveness Award show28.11.2025 09:02:35 CET | Pressemeddelelse
Dagligvarekæden vandt i aftes en Effie pris ved uddelingen af årets Advertising Effectiveness Awards. Effie er globalt anerkendt som den mest prestigefyldte pris blandt marketingfolk.
De seneste uger er Aarstiderne rykket ind i 30 MENY-butikker27.11.2025 07:00:00 CET | Pressemeddelelse
Aarstidernes lækre økologiske produkter har været at finde i de første MENY-butikker siden foråret. Salget kom godt fra land, og de seneste par uger har Aarstiderne ramt yderligere knapt 30 butikker over hele landet.
MENY skruer julepriser 10 år tilbage24.11.2025 07:35:00 CET | Pressemeddelelse
I december markerer dagligvarekæden MENY sit 10-års jubilæum ved at skrue priserne på 11 klassiske julevarer 10 år tilbage, så det matcher prisniveauet for 2015.
MENY og Gamst Blomster indgår stort samarbejde11.11.2025 07:00:00 CET | Pressemeddelelse
Den landsdækkende blomsterkæde findes allerede i en række MENY-butikker. Nu skal samarbejdet udvides, styrkes og skabe en fælles kundeoplevelse
YouGov-undersøgelse: MENY vinder på tilfredshed, vækst og loyalitet10.11.2025 07:01:00 CET | Pressemeddelelse
Supermarkedskæden MENY tager endnu en førsteplads i en uafhængig undersøgelse. Det er ”YouGov shopper grocery retail award 2025”, som sætter MENY først på væksten i kunder, loyalitet og kundetilfredshed
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum