Orkesterchef fundet til nyoprettet stilling

Aarhus Symfoniorkester ansætter Martin Reinhardt i en nyoprettet stilling som Orkesterchef fra 1. januar 2024. Martin kommer fra en baggrund som basbasunist i Staatskapelle Berlin samt Copenhagen Phil, hvor han siden 2018 desuden har fungeret som tillidsrepræsentant, medarbejderrepræsentant i bestyrelsen samt formand for musikerne. I stillingen som Orkesterchef i Aarhus Symfoniorkester vil Martin varetage personaleledelse og udvikling af orkestrets musikere – med direkte reference til Musikchef Jesper Nordin.

Orkesterchef Martin Reinhardt
Orkesterchef Martin Reinhardt Asger Simonsen

Det er en erfaren orkestermusiker, en dreven organisator og en skarp kulturpolitisk hjerne, der fra januar 2024 kommer til at stå i spidsen for orkestermusikerne i Aarhus Symfoniorkester og indgå i tæt samarbejde omkring orkestrets drift med Musikchef Jesper Nordin.

”Martin Reinhardt er den ideelle kandidat til at varetage både musikernes og orkestrets fortsatte velbefindende og udvikling. Han er tillidsvækkende og højt respekteret som musikerkollega og formand. Han besidder en enorm faglig og organisatorisk indsigt på lige netop vores område – og som kulturpolitisk forkæmper har hans indsats blandt andet været stærkt medvirkende til at sikre overlevelsen og fremtiden for vores kollegaer i Copenhagen Phil. At han derudover er en venlig og velovervejet person, gør bare, at jeg glæder mig til at byde Martin velkommen i Aarhus”, udtaler Nordin.

Martin Reinhardt supplerer: ”Jeg har fulgt Aarhus Symfoniorkesters udvikling tæt over de seneste år, hvor især det innovative arbejde med publikumsudvikling og den musikalske fødekæde har imponeret mig. I orkestret alsidige drift er det min rolle at sikre en god balance mellem udvikling, orkesterpleje og levering af kerneydelsen, og som orkesterchef vil jeg arbejde for, at medarbejderne føler sig set og får muligheder for at udvikle sig fagligt såvel som personligt. Nøgleordet er medejerskab; at sikre at alle har en aktie i institutionens velbefindende – også publikum og samarbejdspartnere. Jeg er taknemmelig for at få muligheden for at være med til at forme Aarhus Symfoniorkesters fremtid, og jeg glæder mig til lære musikerne i Aarhus at kende.”

Om Orkesterchefstillingen

Stillingen som Orkesterchef er ny i Aarhus Symfoniorkester, hvor ledelsen tidligere har været sammensat af en Musikchef og en Administrationschef. I den nye konstellation er Musikchefen stadig øverste leder med personaleansvar for det teknisk-administrative personale, mens Orkesterchefen vil varetage personaleledelse og udvikling af orkestrets musikere.

Orkesterchefen vil dog indgå i tæt samarbejde med Musikchefen, og vil blandt andet stå for den overordnede planlægning og koordinering af orkestrets aktiviteter, fungere som stedfortræder for Musikchefen og indgå i tæt daglige koordinering med orkestrets produktionsledere og regi omkring en optimal tilrettelæggelse af alle orkestrets aktiviteter.

Orkesterchefen får derfor et særskilt budgetansvar og strategisk råderum med henblik på at sikre rammerne omkring den optimale koncertafvikling og at styrke og understøtte den fortsatte udvikling af orkestrets primære ressource; musikerne.

Orkesterchefen skal derudover varetage repræsentation af orkestret i diverse netværk, bestyrelser og lignende, lede arbejdsmiljøudvalget, bistå ved overenskomstforhandlinger og varetage lønforhandlinger for musikerne, indgå i arbejdet med udfærdigelse af rammeaftaler og samarbejdsaftaler, varetage orkestrets instrumentsamling samt spille en afgørende rolle i ansættelsen af musikere til orkestret.

Biografi | Martin Reinhardt

Martin Reinhardt er uddannet basbasunist fra Royal Northern College of Music i Manchester og Universität der Künste i Berlin. Han har i årene 2004-15 været ansat som musiker i Staatskapelle Berlin, Staatsoper Unter den Linden og siden 2015 i Copenhagen Phil, hvor han også har fungeret som tillidsrepræsentant, medarbejderrepræsentant i bestyrelsen samt formand for musikerne. I den forbindelse har han stået for bl.a. kontrol af budgetter og lønregnskaber, lønforhandlinger og overenskomstforhandlinger.

I tillæg til ovennævnte er Martin næstformand for Landsdelsorkester Musikernes Fællesråd (LMF) samt suppleant til bestyrelsen i Dansk Musikerforbund (DMF) Hovedstaden. Han er en af arkitekterne bag Lundbye Akademiet, der med en treårig fondsbevilling er med til at sikre fødekæden for orkestermusikere lokalt, og han stod i spidsen for den taskforce, som politisk og folkeligt kæmpede mod lukningen af Copenhagen Phil i 2017 – og i sidste ende sikrede, at den ikke fandt sted.

Som supplement til sit mangeårige virke på koncertscenen og i det organisatoriske maskinrum, er Martin Reinhardt i gang med en diplomuddannelse i ledelse hos Djøf / DTU.

Biografi | Aarhus Symfoniorkester

Aarhus Symfoniorkester blev grundlagt i 1935 og har til huse i Musikhuset Aarhus, hvor det råder over sit helt eget koncertsted; den prisbelønnede Symfonisk Sal. Orkestret består af 66 fastansatte musikere med den legendariske Leif Segerstam i rollen som æresdirigent. Tidligere chefdirigenter inkluderer Marc Soustrot, Giancarlo Andretta, James Loughran and Jorma Panula.

Orkestret varetager en social og kulturel funktion for byen, med særlige koncerter for udsatte borgere samt mere end 100 skolekoncerter om året. I 2018 lancerede orkestret Musikkens Børn – et ambitiøst familieprojekt, der henvender sig til før-skolebørn og deres forældre.

I 2021 lancerede orkestret en række nye koncertformer – KonTAKT, VelLyd og Fyraftenskoncerten – som hver især udvider koncertoplevelsen og sætter publikum i centrum ved henholdsvis at tilbyde direkte interaktion med orkestret og musikken, et musikalsk rum med plads til ro og fordybelse, og endelig koncerter, der prioriterer socialt samvær og fredagshygge.

Orkesterchef Martin Reinhardt
Musikchef Jesper Nordin

Venneforening stifter ny talentpris – og offentliggør første modtager.13.11.2023 07:45:00 CET | Pressemeddelelse

Aarhus Symfoniorkesters Venner (ASOV) indstifter en ny talentpris – ASOVs Talentpris – som uddeles årligt til en ung, særligt talentfuld klassisk musiker/musikstuderende. Modtageren indstilles af en jury bestående af medlemmer fra Aarhus Symfoniorkester, Det Jyske Musikkonservatorium og venneforeningen. Prisen er på 10.000 kr. og uddeles for første gang den 16. november i forbindelse med koncerten Klare drømme med Aarhus Symfoniorkester. Prismodtageren er den 17-årige violinist Antonia Fuglsang, som modtager hæderen til koncerten.