TEKNIQ Arbejdsgiverne: Finanslov mangler grønne ambitioner til hele landet

Finanslovsaftalen rummer både penge til elbiler og velfærdsteknologi men mangler ambitioner om at løfte energirenoveringerne i landdistrikterne, lyder det fra TEKNIQ Arbejdsgiverne.

Troels Blicher Danielsen, adm. direktør i TEKNIQ Arbejdsgiverne.

Dagens finanslovsaftale får følgende kommentarer fra Troels Blicher Danielsen, der er administrerende direktør i TEKNIQ Arbejdsgiverne, som organiserer store dele af det tekniske erhvervsliv i Danmark:

- Vi ser et uforløst potentiale i landdistrikterne, som desværre ikke er med i finansloven. Puljen til landsbyfornyelse og istandsættelse af boliger er god, men vi så gerne, at man målrettet satte penge af til energieffektive tiltag, så de områder, der ikke har udsigt til fjernvarme også kan komme af med deres olie- eller gasfyr.

Flere elbiler kræver flere ladestandere

- Det er positivt, at aftalen udskyder højere afgifter på elbiler. Det betyder endnu flere elbiler på vejene og vil samtidig øge behovet for udbygning af ladeinfrastrukturen. Elektrificeringen af samfundet vil udfordre elnettets kapacitet, så det er afgørende, at den del fortsat får høj prioritet fra regeringens side.

Velfærdsteknologi kan hjælpe borgerne

- Vi er virkelig glade for, at regeringen nu afsætter penge til velfærdsteknologi, der kan forbedre hverdagen for borgerne og gøre det muligt for de ældre at blive længere i deres egne hjem. Derfor er det vigtigt, at løsningerne bliver tænkt ind fra starten, når der bygges nye ældreboliger eller eksisterende skal renoveres.

Om TEKNIQ Arbejdsgiverne

TEKNIQ Arbejdsgiverne – Industri & Installation repræsenterer en stor del af virksomhederne i det tekniske erhvervsliv, der er drivkraften i den bæredygtige og digitale vækst i Danmark. Virksomhederne beskæftiger cirka 55.000 medarbejdere og har en samlet omsætning på omkring 60 mia. kr

Ny analyse: Elektrikere og vvs’ere er markant underforsikrede25.6.2024 08:07:55 CEST | Pressemeddelelse

En alt for høj pris for en helt utilstrækkelig forsikring - særligt ved tab af erhvervsevne og tiden frem mod førtidspension. Det er den korte konklusion i en ny analyse fra BEDSTpension, der har undersøgt den pensionsordning, som elektrikere, blikkenslagere og vvs’ere har via deres overenskomst i PensionDanmark og Industriens Pension. Tiden er løbet fra ufleksible pensionsordninger, der ikke tager højde for lønudvikling og individuelle hensyn, mener TEKNIQ Arbejdsgiverne.