HK: Små skridt, men i den rigtige retning

Danmarks næststørste fagforbund mener, aftalen om finanslov for 2024 rummer flere mindre fremskridt i forhold til regeringens udspil, men savner penge til velfærd her og nu.

Landets næststørste fagforbund, HK, der repræsenterer 215.000 medlemmer i både den private og offentlige sektor, mener, at finanslovsaftalen for 2024 er et fremskridt i forhold til regeringens oprindelige udspil.

“Set med lønmodtager-briller er aftalen absolut blevet bedre i forhandlingerne. Blandt andet er der lidt flere penge til børn og ældre, og så er det bare så vigtigt og godt for os alle sammen, at der kommer liv i de mange lovede penge til erhvervsuddannelserne,” siger forbundsformanden for HK, Anja C. Jensen.

“Bedre erhvervsuddannelser har været en mærkesag for HK og den øvrige fagbevægelse i flere år, og jeg er glad for, at området får et tiltrængt løft. Vi, der repræsenterer de tusindvis i de merkantile fag, skal nok stå vagt om, at også de uddannelser bliver husket, og at der prioriteres penge blandt andet til lærernes grønne og digitale kompetencer og digitalt udstyr,” siger forbundsformand for HK, Anja C. Jensen.

Hun mener ikke, at der er blevet lyttet nok til de bekymringer for den fælles velfærd, som er blevet udtrykt af både borgere, borgmestre og fagforbund. Kommuner og regioner står lige nu i en svær situation blandt andet på grund af manglende kompensation for den høje inflation sidste år.

“I dette øjeblik fyrer de folk i flere kommuner, og det betyder både lukkedage i børnehaven og ringere ældrepleje. Vi havde gerne set, at Christiansborg havde gjort mere lige nu for at skærme velfærden ved at kompensere kommuner og regioner og på den måde ikke skulle fyre værdifulde medarbejdere, som vi jo ellers siger, vi har mangel på,” siger forbundsformand for HK, Anja C. Jensen.

På listen over ting HK har ønsket – og ikke ser leveret – står en markant styrkelse af de arbejdsmedicinske klinikker på sygehusene. Klinikkerne undersøger, om arbejdsmiljøet er årsag til sygdomme, og rådgiver arbejdspladserne om forebyggelse af problemer med arbejdsmiljøet:

“Det er så sindssygt vigtigt for vores samfund, at vi tager arbejdsmiljø alvorligt! Vi ved, at et usundt arbejdsmiljø koster milliarder. Der er både et menneskeligt og samfundsøkonomisk perspektiv i at prioritere et arbejdsmarked, som folk kan holde til. Her bidrager de arbejdsmedicinske klinikker med vigtig viden, som vi har brug for,” siger forbundsformand for HK, Anja C. Jensen.