Black Friday: Dyrevenner uddeler falske tilbudsaviser

Anima vil i dag på Black Friday protestere foran 365discount på Nørreport i København. Her vil dyreværnsorganisationen blandt andet uddele falske tilbudsaviser til kunder og forbipasserende. Der vil desuden være et musikalsk indslag. Protesten er et led i Animas kampagne for at få Coop til at droppe de udskældte turbokyllinger.

Anima har sammen med Dyrenes Alliance tidligere protesteret foran supermarkeder for at få turbokyllingerne ud af køledisken.

Om protesten
Tid: 12.10-13.00
Sted: 365 discount, Nørre Voldgade 80

Ønskes billeder fra protesten tilsendt, kontakt da kampagneleder, Mathias Madsen

Black Week byder på mange vilde prisnedslag, men de mest bemærkelsesværdige tilbud denne uge har dyreværnsorganisationen Anima leveret. Først på ugen kunne adskillige medier nemlig berette om, at frivillige for Anima havde placeret falske tilbudsaviser i 200 Coop-butikker landet over.

Afsenderen på tilbudsaviserne, som også vil blive uddelt på Nørreport i dag, er det fiktive supermarked “Scoop”, der bryster sig af at være “værst til dyrevelfærd”. Anima forklarer:

“Scoop er vores parodi på Coop. Et supermarked, der sælger hvad som helst til kunderne, også skamavlede kyllinger, som har haft det helt elendigt. Desværre er der ikke langt fra parodi til virkelighedens Coop”, lyder det fra Mathias Madsen, kampagneleder hos Anima, som uddyber:

“Coop nægter at forpligte sig helhjertet på at få turbokyllingerne ud af køledisken, og løber altså fuldstændig fra deres ansvar. Forleden udtalte de så ligefrem, at de ikke har dårlig samvittighed over at sælge den slags kyllinger. Men det burde de jo virkelig have.”

Flere protester i vente
Animas kampagne mod Coop er kun lige skudt i gang, og dagens protest er den første af flere. Foreløbigt er der også planlagt protester foran Coop-butikker i Odense, Århus og Aalborg. Anima har desuden flere kampagnetiltag i støbeskeen:

“Vi vil blive ved med at oplyse kunderne om, at Coop er kommet meget langt væk fra sit image som en koncern, der vægter ansvarlighed og dyrevelfærd. Og jeg tror på, at Coop før eller siden vil indse, at der ikke er nogen fremtid i at være ligeglad med dyrs lidelse”, udtaler Mathias Madsen, kampagneleder hos Anima.

Fakta
- Mens store konkurrenter som Salling Group og Rema 1000 er godt på vej mod en total udfasning af turbokyllinger, afviser Coop at følge trop. Virksomheden har sat et mindre delmål for 2025 og nægter at sætte yderligere mål.

- I sit forsvar mod Animas kritik, har Coop i diverse medier forsøgt at tale sine ambitioner for udfasningen af turbokyllinger op med henvisning til planerne om at udfase en del af kyllingerne ved udgangen af 2025. Men faktum er, at størstedelen af kyllingerne i Coops butikker fortsat vil være turbokyllinger efter 2025.

- Turbokyllinger, oftest af racen Ross 308, er avlet til at vokse ekstremt meget på kort tid. I løbet af 35 dage vokser de fra 50 gram til 2,2 kilo. Det medfører en lang række alvorlige velfærdsproblemer. Tre ud af fire hurtigtvoksende kyllinger kan ikke gå normalt, og dertil kommer problemer med åndedrætsbesvær og organsvigt.

- En YouGov-undersøgelse foretaget for Anima viser, at 2 ud af 3 danskere mener, supermarkederne bør droppe de udskældte kyllinger. Også internt i Coop har der lydt en opfordring til at udfase turbokyllinger fuldstændigt frem mod 2025. Før forårets landsrådsmøde underskrev hele 71 medlemsvalgte en opfordring om fuld udfasning.

- Regeringen har sammen med et stort flertal i Folketinget aftalt, at staten ikke længere skal indkøbe turbokyllinger, og at Danmark skal arbejde aktivt for et EU-forbud mod produktionen.