Forældres indflydelse på børns madvaner skal under luppen i nyt forskningsprojekt
23.11.2023 13:27:22 CET | Aarhus Universitet Technical Sciences | Pressemeddelelse
I en tid, hvor sundhed og bæredygtighed er i fokus, er det vigtigt at se på, hvordan vi kan forme de kommende generationers kostvaner og samtidig tage hensyn til klimaet. Forskere fra Aarhus Universitet vil med projektet "Børn og sunde madvaner" dykke ned i forældres rolle i at påvirke deres børns spisevaner, og hvad sundhed og bæredygtighed betyder i den proces.

De madvaner, vi udvikler som børn, kan have stor betydning på vores kostvalg i voksenlivet. Derfor er det afgørende at forstå, hvordan forældre påvirker deres børns madvaner.
Det vil forskere fra Aarhus Universitets MAPP Center, der forsker i værdiskabelse i fødevaresektoren for forbrugere, industri og samfund, nu undersøge.
”De fleste er godt klar over, at forældre har stor indflydelse på deres børns madvaner, men hvordan denne indflydelse faktisk foregår i praksis, og hvordan sundhed og bæredygtighed prioriteres i forældres madsocialisering, er ikke særlig godt belyst,” forklarer Alice Grønhøj, der er lektor ved Institut for Virksomhedsledelse og ansvarlig for undersøgelsen.
Madsocialisering forstås i denne sammenhæng som måden, som børn lærer om madrelaterede værdier, holdninger og praksisser på.
Undersøgelsen er bestilt af Fødevarestyrelsen, og er en del af den myndighedsrådgivning, som Aarhus Universitet udfører for Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri.
Forældre som nøglespillere
Projektet søger at kaste lys over, hvad der driver forældres beslutninger og handlinger i forhold til deres børns kostvaner. Dette inkluderer at afdække, hvilke kostprincipper og spisevaner forældre ønsker at fremme hos børn i forskellige aldersgrupper.
Derudover undersøger projektet, hvordan forældre forsøger at påvirke deres børns madvalg i en sundere og mere klimavenlig retning.
Alice Grønhøj forklarer:
”Forældre kan have vidt forskellige muligheder og udfordringer for at påvirke deres børns spisevaner i en sundere mere bæredygtig retning. Faktorer som barnets alder, hjemmets eksisterende madkultur, og ekstern indflydelse som fx børnenes venner og skolen, kan med- eller modarbejde forældrenes ønsker om at fremme en bestemt type madvaner hos deres børn."
Undersøgelsen gennemføres som en kombination af en række dybdegående interviews og en større spørgeskemaundersøgelse, der sendes ud til en bred gruppe af forældre til børn i forskellige aldersgrupper.
Målrettet indsats
Projektet har også som mål at vurdere, om forældrenes indsats rent faktisk fører til de ønskede resultater.
Det handler om at undersøge forældrenes opfattelse af, om deres forsøg på at fremme sunde og bæredygtige madvaner hos deres børn er vellykkede.
”Vi håber, at indsigterne i rapporten kan være med til at understøtte forældre bedst muligt i denne vigtige opgave i fremtiden,” siger Alice Grønhøj.
Resultaterne forventes at være klar i løbet af første halvår 2024.
Kontakter
Mette BjerreKommunikationskonsulent, DCA - Nationalt Center for Fødevarer og Jordbrug
Tlf:93588283mb@dca.au.dkLinks
Følg pressemeddelelser fra Aarhus Universitet Technical Sciences
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Aarhus Universitet Technical Sciences
Mellem havvindmøllerne vokser en ny fødevareindustri frem8.6.2026 10:24:44 CEST | Pressemeddelelse
Forskere har dokumenteret, at tang kan dyrkes effektivt i havvindmølleparker ude på havet. Teknologien er klar til opskalering. Nu handler udfordringen i højere grad om at få tangen videre fra havet og ud på danskernes tallerkener.
Fremtidens sundhedsvæsen starter hjemme hos dig selv5.6.2026 08:30:29 CEST | Pressemeddelelse
Nye teknologier gør det muligt at opdage alvorlige sygdomme langt tidligere. Nu handler udfordringen ikke længere kun om at udvikle teknologien, men om at skabe et sundhedsvæsen, der kan bruge den.
Europas fødevaresystemer er fastlåste, men forskere kan have fundet nøglerne2.6.2026 08:42:00 CEST | Pressemeddelelse
Tiden er kommet til et grønnere, sundere, mere robust og konkurrencedygtigt fødevaresystem. Alligevel går omstillingen langsomt. Ifølge forskerne bag en ny artikel i Nature Food er vores måder at producere og forbruge mad på fastlåst i strukturer, der er svære at ændre. Her forklarer de hvorfor og hvad der skal til for at komme videre. Artiklen er det første videnskabelige resultat fra en ny europæisk forskningsalliance.
Nyt projekt skal styrke beskyttelsen af truede marsvin i Østersøen29.5.2026 14:32:00 CEST | Pressemeddelelse
Marsvinet i den indre Østersø er kritisk truet, og bestanden i Bælthavet er også i tilbagegang. Et nyt femårigt forskningsprojekt skal skabe bedre viden om bestandene, truslerne og de levesteder, som marsvinene er afhængige af.
Landbruget kan indrettes, så det gavner dyr, planter og økosystemer29.5.2026 08:32:14 CEST | Nyhed
Forskere fra Aarhus Universitet har ved hjælp af avancerede computersimuleringer kortlagt, hvordan landbruget kan indrettes, så det gavner biodiversiteten. Resultaterne kan få afgørende betydning for udmøntningen af den grønne trepartsaftale, som skal omlægge 140.000 hektar lavbundsjorde til natur.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum