Landdistrikternes Fællesråd

Landdistrikter: Tillykke med ministerposten, Morten Dahlin

Torsdag omrokerede regeringen, hvor Morten Dahlin (V) overtager posten som minister for byer og landdistrikter samt kirkeminister og minister for nordisk samarbejde efter Louise Schack Elholm (V).

Steffen Damsgaard, formand for Landdistrikternes Fællesråd
Steffen Damsgaard, formand for Landdistrikternes Fællesråd Foto: Mads Krabbe

Landdistrikternes Fællesråd har store forventninger til den nye minister og håber, at regeringen vil løfte området endnu mere i de kommende år.

- Først og fremmest vil jeg gerne ønske hele det nye ministerhold og ikke mindst den nye landdistriktsminister Morten Dahlin (V) stort tillykke. Med denne post hører også et stort ansvar for at styrke udviklingen i hele Danmark. Det er jeg sikker på, at Morten vil være dedikeret til, og det glæder jeg mig til at samarbejde med ham om, ligesom vi i Landdistrikternes Fællesråd ser frem til at følge arbejdet med det kommende regeringsudspil for landdistrikter, siger Steffen Damsgaard, formand for Landdistrikternes Fællesråd.

Formanden fremhæver desuden en række centrale områder, som han håber ministeren vil have ekstra fokus på.

- Det er meget afgørende at få skabt et land i bedre geografisk balance. Her er det en forudsætning, at der kommer et løft af den kollektive trafik og vi får sikret den decentrale borgernære velfærd med uddannelser, skoler, daginstitutioner, ældrecentre mm., understreger Steffen Damsgaard og fortsætter:

- Derudover vil jeg fremhæve vigtigheden af arbejdspladser i landdistrikterne, hvor planloven og de lokale aktionsgrupper i landdistriktsprogrammet, som er i ministerens ressort, spiller en stor rolle. Aktuelt er mere vedvarende energi på land også et centralt emne, hvor landdistriktsministeren har stor indflydelse. Det er nogle af de vigtigste dagsordener, men vi kommer til at have mange ønsker til regeringen og den nye minister, udtaler Steffen Damsgaard.

Steffen Damsgaard takker desuden afgående minister Louise Schack Elholm (V) for et tæt samarbejde og en løbende dialog om udviklingen i landdistrikterne.

- Jeg vil gerne takke Louise Schack Elholm for et rigtig godt samarbejde. Louise har haft et stort engagement og dedikeret fokus på udviklingen i landdistrikterne, afslutter Steffen Damsgaard.

Formand Steffen Damsgaard ser frem til et snarligt møde med den nye landdistriktsminister Morten Dahlin.

Følg pressemeddelelser fra Landdistrikternes Fællesråd

Flere pressemeddelelser fra Landdistrikternes Fællesråd

Kun hver fjerde starter på en videregående uddannelse uden for de største byer26.7.2024 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse

75 pct. af de studerende starter i år på en videregående uddannelse i en af de fire største universitetsbyer. Landdistrikternes Fællesråd kalder udviklingen alarmerende, da fordelingen kun har ændret sig marginalt på trods af udflytning og nye uddannelsesudbud uden for de største byer. Organisationen opfordrer til nye tiltag, herunder at SU’en forhøjes med op til 60 pct. til studerende på videregående uddannelser i de mindre studiebyer.

Landdistrikterne: Fjernvarmeaftale svigter borgeres mulighed for at vælge andre kollektive varmeløsninger8.7.2024 07:01:00 CEST | Pressemeddelelse

Fjernvarme kan være på vej mod en udfasning i mange landdistrikter, som følge af ny fjernvarmeaftale. Samtidig giver aftalen ikke kommunerne direkte mulighed for at sikre finansieringen af andre kollektive varmeforsyningsløsninger, såsom termonet. Formand for Landdistrikternes Fællesråd savner en minister, der kommer ud og oplever virkeligheden i landdistrikterne.

Landdistrikterne: Prisloft presser fjernvarme i landdistrikterne og lader de svageste i stikken med højere varmeregninger2.7.2024 10:31:27 CEST | Pressemeddelelse

Ny politisk aftale kan være vejen mod afvikling af mange små forbrugerejede fjernvarmeværker i landdistrikterne. De stærkeste borgere vil vælge alternativer, mens de svageste kunder kan blive stavnsbundet til fjernvarmeværker på vej mod konkurs. Landdistrikternes Fællesråd efterlyser svar på, hvem der skal dække tabet, og hvor de tusindvis af mindre bemidlede borgere skal få varme fra, når fjernvarmeværker går konkurs.