Landdistrikternes Fællesråd

Landdistrikter: Tillykke med ministerposten, Morten Dahlin

Torsdag omrokerede regeringen, hvor Morten Dahlin (V) overtager posten som minister for byer og landdistrikter samt kirkeminister og minister for nordisk samarbejde efter Louise Schack Elholm (V).

Steffen Damsgaard, formand for Landdistrikternes Fællesråd
Steffen Damsgaard, formand for Landdistrikternes Fællesråd Foto: Mads Krabbe

Landdistrikternes Fællesråd har store forventninger til den nye minister og håber, at regeringen vil løfte området endnu mere i de kommende år.

- Først og fremmest vil jeg gerne ønske hele det nye ministerhold og ikke mindst den nye landdistriktsminister Morten Dahlin (V) stort tillykke. Med denne post hører også et stort ansvar for at styrke udviklingen i hele Danmark. Det er jeg sikker på, at Morten vil være dedikeret til, og det glæder jeg mig til at samarbejde med ham om, ligesom vi i Landdistrikternes Fællesråd ser frem til at følge arbejdet med det kommende regeringsudspil for landdistrikter, siger Steffen Damsgaard, formand for Landdistrikternes Fællesråd.

Formanden fremhæver desuden en række centrale områder, som han håber ministeren vil have ekstra fokus på.

- Det er meget afgørende at få skabt et land i bedre geografisk balance. Her er det en forudsætning, at der kommer et løft af den kollektive trafik og vi får sikret den decentrale borgernære velfærd med uddannelser, skoler, daginstitutioner, ældrecentre mm., understreger Steffen Damsgaard og fortsætter:

- Derudover vil jeg fremhæve vigtigheden af arbejdspladser i landdistrikterne, hvor planloven og de lokale aktionsgrupper i landdistriktsprogrammet, som er i ministerens ressort, spiller en stor rolle. Aktuelt er mere vedvarende energi på land også et centralt emne, hvor landdistriktsministeren har stor indflydelse. Det er nogle af de vigtigste dagsordener, men vi kommer til at have mange ønsker til regeringen og den nye minister, udtaler Steffen Damsgaard.

Steffen Damsgaard takker desuden afgående minister Louise Schack Elholm (V) for et tæt samarbejde og en løbende dialog om udviklingen i landdistrikterne.

- Jeg vil gerne takke Louise Schack Elholm for et rigtig godt samarbejde. Louise har haft et stort engagement og dedikeret fokus på udviklingen i landdistrikterne, afslutter Steffen Damsgaard.

Formand Steffen Damsgaard ser frem til et snarligt møde med den nye landdistriktsminister Morten Dahlin.

Følg pressemeddelelser fra Landdistrikternes Fællesråd

Flere pressemeddelelser fra Landdistrikternes Fællesråd

Landdistrikterne: CO2-afgift vil koste arbejdspladser og skævvride Danmark21.2.2024 12:35:01 CET | Pressemeddelelse

Hvis anbefalingerne til en grøn afgift på landbruget realiseres, vil det medføre et stort tab af lokale arbejdspladser, svække udviklingen i landdistrikterne og skævvride landet. I værste fald et kæmpe fald i beskæftigelsen i landdistrikterne! Landdistrikternes Fællesråd opfordrer til at konsekvenserne for landdistrikterne skal tænkes ind i forhandlingerne om den grønne omstilling.

Landdistrikterne advarer: Ekspertgruppes anbefalinger vil koste arbejdspladser og rive livsnerver over i landdistrikterne19.2.2024 20:22:43 CET | Pressemeddelelse

Et ekspertudvalg nedsat af regeringen har givet sit bud på, hvordan erhvervsstøtteordningen kan slankes med mindst 2 mia. kr. Landdistrikternes Fællesråd forudser, at regeringens spareøvelse vil skævvride Danmark markant, koste tusindvis af jobs, medføre konkurser og betyde stor fraflytning fra landdistrikterne, såfremt det regeringsnedsatte udvalgs anbefalinger gennemføres.

Landdistrikterne om kæmpevindmøller: Staten skal tage større lokale hensyn ved udvidelse af vindmølletestcentre3.2.2024 14:20:19 CET | Pressemeddelelse

Et flertal i Folketinget har besluttet at fortsætte arbejdet med at udvide og tilpasse vindmølletestcentret for kæmpevindmøller i Østerild i Thy samt på Høvsøre ved Fjaltring i Lemvig Kommune. Det vækker bekymring hos Landdistrikternes Fællesråd, som opfordrer staten til at tage et større ansvar for udviklingen af lokalsamfundet tæt på testcentret.