Fra udsat til fodboldspiller: 249 udsatte mennesker er blevet engageret i socialt fodboldprojekt

I løbet af det seneste halvandet år har en håndfuld fodboldklubber inviteret udsatte mennesker indenfor i deres foreningsfællesskab. Det har resulteret i, at næsten 250 mennesker, der kæmper med alt fra hjemløshed til misbrug og psykisk sårbarhed er blevet del af det foreningsliv, som de ellers stod udenfor.

OMBOLD-spiller fra Ballerup-Skovlunde Fodbold jubler over scoring til Danmarksmesterskabet i gadefodbold for udsatte mennesker. OMBOLD

I foråret 2022 gav DBU, DBU Bredde og OMBOLD hinanden håndslag på, at de ville arbejde målrettet på at engagere udsatte mennesker i landets fodboldforeninger. For selvom landets fodboldklubber hver dag lægger græs til mange forskellige fodboldspillere, så hører det til sjældenhederne, at udsatte mennesker snører fodboldstøvlerne og er del fællesskabet i foreningslivet. Indtil nu.

Inklusionsprojektet med navnet ’Inklusion i fodbold Danmark’, der er støttet økonomisk af Nordea-fonden, er nu halvvejs, og tager man et tilbageblik på det først halvandet år, kan det konstateres, at der er plads til socialt udsatte mennesker i foreningslivet både som spillere og frivillige. Hele 249 udsatte mennesker har spillet med, og viljen til tage imod de nye fodboldspillere er også til stede.

Indtil videre er det Sønderborg Boldklub, Slagelse Boldklub & Idrætsforening, Ballerup-Skovlunde Fodbold, Boldklubben Røde Stjerne Roskilde og Dronningborg Boldklub (i Randers), der har åbnet foreningsdørene for den nye type ”medlem”, og DBU glæder sig over klubbernes sociale ansvarlighed.

- Fodbold samler og begejstrer og skaber gode fællesskaber. Derfor er det vigtigt, at disse projekter kommer ud og leve. Vi er i DBU er utrolig glade for at bidrage til forløbet, og det betyder rigtig meget for os, at det har en positiv indvirkning på brugernes liv. Dét er, hvad fodbold handler om, siger næstformand i DBU, Bent Clausen.

Fodbold = Fællesskab

Det kan lyde som en kliche, men fodbold er mere end spillet på banen. Ifølge spillerne, der er begyndt at spille fodbold via ’Inklusion i fodbold Danmark’, så er der ikke være i tvivl om, at fodbold i de rette rammer er mere end at sparke til en læderkugle.

- Jeg er stofmisbruger og har brug for at komme ud og få socialt fællesskab med andre mennesker i stedet for bare at lukke mig inde og blive isoleret. Her har vi det godt sammen, fortæller Nicki, der spiller på OMBOLD-holdet i Ballerup-Skovlunde Fodbold.

Og det at være en del at noget (også noget større) er netop det, der kan være startskuddet til en bedre tilværelse for udsatte mennesker, forklarer Martin S. Petersen, der er direktør i OMBOLD:

- Vi kan se på resultaterne, at der ligger et kæmpe potentiale i samarbejdet med DBU og DBU Bredde. Projektet har vist, at rigtig mange fodboldklubber er klar til at åbne dørene for mennesker, der normalt ikke har deres gang i landets idrætsforeninger, hvis de får den rigtige støtte og rådgivning. Og samtidig har projektet vist, at mennesker ramt af udsathed gerne vil spille i en traditionel idrætsforening, hvis der tages hensyn til deres sociale og fysiske funktionsniveau.

Ambitiøse projektmål med fokus på fast forankring

Projektet kører indtil maj 2025, og ambitionen er, at mindst 360 danskere, der for kæmper med hjemløshed, ensomhed, stofmisbrug eller psykiske sygdomme, bliver en del af et fodboldfællesskab i en traditionel fodboldforening.

Det er samtidig en målsætning, at der landes samarbejdsaftaler med yderlige syv kommuner og fodboldklubber, så projektet i alt kan tilbyde fodboldtilbud til udsatte mennesker i 12 forskellige kommuner.

Projektet er hele vejen igennem støttet af midler fra Nordea-fonden, og når projektet slutter i maj 2025, er målet, at konceptet skal fastforankres i de allerede eksisterende kommuner, men også udbredes til nye kommuner, så endnu flere udsatte mennesker kan få glæde af fodboldens fysiske og mentale gevinster.

Billeder

NGO’en OMBOLD er et forandringsskabende og inkluderende fodboldfællesskab for socialt udsatte og mennesker ramt af hjemløshed, som danner grobund for positiv udvikling i forhold til fysisk og mental sundhed, nye venskaber og øget livskvalitet.