Elis Danmark A/S

Hos Elis finder mennesker med psykiske udfordringer fodfæste

Psykiske udfordringer holder mange mennesker udenfor arbejdsmarkedet. Men hos Elis (tidl. Berendsen) er der tillid, sammenhold og rummelighed, så bl.a. mennesker som Catrine med sociale udfordringer kan vokse med opgaverne og finde arbejdsglæde

"Sammenholdet er bare så godt, så når jeg står op om morgenen, har jeg nu lyst til at komme ud ad døren og på arbejde" fortæller Catrine der er i jobafklaringsforløb i Elis

Det skønnes, at omkring 580.000 danskere* lever med en psykisk sygdom – og for de fleste er det forbigående, men for andre er det tilbagevendende eller længerevarende problemer. Så hvad kan landets arbejdspladser gøre for at inkludere og hjælpe mennesker med psykiske udfordringer til at finde en tryg plads på jobmarkedet? Hos Elis’ industrivaskeri i Varde er der altid 2 åbne pladser til mennesker med særlige behov. Her har produktionschef Lone Kristiansen bl.a. været med til at tage godt imod Catrine, der i juni startede i afdelingen som en del af et jobafklaringsforløb via jobcentret. Lone Kristiansen siger:

”Mange af dem, der kommer til os med særlige behov, har brug for ro og lavpraktiske opgaver – og dem er der heldigvis mange af i et vaskeri. Catrine har sociale udfordringer, og da hun startede hos os, kiggede hun meget ned i jorden og syntes selv, at hun ikke kunne noget – men det kan hun virkelig, og vi gør meget for at fortælle hende, hvad hun er værd for os! Først stod hun kun ved en maskine på lageret, hvor hun stemplede størrelser på arbejdstøj, og siden har hun trygt afprøvet forskellige vaskeriopgaver med sin faste mentor, så hun virkelig er blomstret! Hun udviser stor ansvarlighed, og hvis der er opgaver, som hun ikke er blevet færdig med, så bliver hun det. På trods af hendes sociale udfordringer deltager hun nu i vores ugentlige elastiktræning – og hun har haft sin kæreste og drenge med herover og vise sin arbejdsplads stolt frem.”

Fra social angst til arbejdsglæde

Da det går så godt med Catrine, har Lone Kristiansen i første omgang forlænget Catrines praktikforløb – og planen er, at Catrine skal fastansættes 15 timer om ugen som produktionsmedarbejder, der både skal opmærke og folde vasketøj, så hun kan forsørge sig selv. Som Catrine fortæller, et det en udvikling, som hun også selv er positivt overrasket over:

”Da jeg startede hos Elis, var jeg så nervøs. Jeg havde ikke lavet noget i mange år, fordi jeg har social angst. Men alle her er så flinke og tager sig godt af mig. Når jeg kommer om morgenen, bliver jeg nærmest budt velkommen – hver dag. Jeg ved, at jeg altid har nogle, jeg kan gå til med spørgsmål om mit arbejde… og jeg ved, at de sætter pris på min indsats i hverdagen, fordi jeg bliver rost meget. Sammenholdet er bare så godt, så når jeg står op om morgenen, har jeg nu lyst til at komme ud ad døren og på arbejde – og jeg er blevet tryg ved at stå med mine opgaver selv, fordi jeg ved, at jeg gør det rigtigt”.

Elis’ medarbejderes egne trivsels-idéer kommer ud at leve – læs mere her

* Kilde: Sundhedsstyrelsen / EN AF OS

Om Elis Danmark

Elis Danmark (tidligere Berendsen Textile Service) tilbyder bæredygtige tekstil- og hygiejneløsninger og svanemærket vaskeriservice, hvor forbruget af vand, energi og vaskemidler ligger under Svanemærkets krav. Elis var én af de 10 første virksomheder i Danmark, der blev CSR-certificeret, og i 2019 blev Elis verdensmålcertificeret af Bureau Veritas som den første virksomhed i verden.
Elis koncernen er en international multiservice-leverandør, der tilbyder løsninger indenfor tekstil-, hygiejne- og facility services. Elis er til stede i Europa og Latinamerika og er førende i de fleste af de 29 lande, hvor virksomheden har aktiviteter, og arbejder for den offentlige sektor og private virksomheder i alle størrelser og på tværs af alle brancher. Koncernen tilbyder skræddersyede løsninger indenfor fladt linned, arbejdstøj, toiletmiljøer, måtter, drikkevarer, renrum, skadedyrsbekæmpelse og medicinsk affaldshåndtering. Læs mere på www.elis.com

Følg pressemeddelelser fra Elis Danmark A/S

Flere pressemeddelelser fra Elis Danmark A/S

Elis lancerer nu deres mest miljøvenlige måtte til dato – og når den ikke længere kan repareres, sender de den til genanvendelse21.11.2023 11:25:15 CET | Pressemeddelelse