Elis’ medarbejderes egne trivsels-idéer kommer ud og leve
I Kandidatanalysen 2022 svarede hver 4. dansker, at de havde søgt job indenfor det seneste år. Så hvad kan arbejdspladser gøre for at øge trivslen og fastholdelsen blandt medarbejderne? Hos Elis er den gennemsnitlige anciennitet 8 år, og her får medarbejderne nu selv frihed til at finde på og vælge de trivsels-idéer, som de ønsker lokalt. Elis’ HR-direktør Natja Aaberg Hornsbæk siger:
”I vores nye strategi har vi sat mere fokus på medarbejderinvolvering, og i stedet for at HR-afdelingen udvikler nye trivselsinitiativer oppefra, der går på tværs af alle vores lokationer, så spørger vi nu medarbejderne i hver afdeling, hvad der kan skabe arbejdsglæde for dem – og så øremærker vi penge til at få de lokale idéer ud og leve. Vi har 23 landsdækkende afdelinger med vidt forskellige behov, og vi tror på, at medarbejderne selv er de bedste til at finde på de trivsels-idéer, som kan gøre en forskel for dem lokalt. Vi kan se, at mange af idéerne styrker dialogen, sundheden, samværet og anerkendelsen ude i afdelingerne.”
Familiedag og glædestårer blandt produktionsmedarbejdere
I alle Elis’ afdelinger er der udvalgt ”kollega-ambassadører”, som samler og prioriterer i de lokale trivsels-idéer. En af dem er produktionsmedarbejder Nanna fra Varde-afdelingen, der fortæller:
”I vores afdeling er det allerede sådan, at vi giver skulderklap og krammer hinanden på kryds og tværs – så vi har det i forvejen godt med hinanden på jobbet, og derfor er det naturligt for os at inddrage privatlivet i vores trivsels-idéer. Som den første idé har vi arrangeret en familiedag, hvor vores familier kan komme på besøg i afdelingen og se, hvad der sker på et industrivaskeri – det bliver i weekenden, så maskinerne vil være slukket, og derfor starter vi med at se en film om vores arbejde i produktionen, og bagefter laver vi en rundvisning blandt vores arbejdsstationer. Det vil gøre det nemmere for os at fortælle om vaskeriopgaverne hjemme, og samtidig kan vi kollegaer møde hinandens familier”, siger Nanna og fortsætter:
”Som en del af initiativet med medarbejderinvolvering kårer vi også månedens medarbejder i afdelingen. Her kommer nomineringerne også fra medarbejderne selv, og det er de sødeste ting, som de skriver om hinanden – det er jo anerkendelse på det helt menneskelige plan, når dine kollegaer har lagt mærke til, at du f.eks. går og nynner eller siger godmorgen hver dag. Og der er glædestårer, når månedens medarbejdere hører, hvorfor kollegaerne har valgt dem. Jeg er da sikker på, at mange af os vil ønske at arbejde hos Elis endnu flere år, når vi på dén måde oplever at blive set og inddraget”.
Elis udnævner også ”Chevron”-produktionsmedarbejdere, der hyldes for at være rollemodeller – læs her
Alle medarbejdere skal føle sig hørt
Ida startede oprindeligt som studentermedhjælper i Elis’ fællesafdeling i Søborg, og i dag er hun ansat i afdelingen som produktchef. Hun er én af fællesafdelingens kollega-ambassadører, og hun fortæller:
”Elis er en fantastisk arbejdsplads, og jeg er så glad for, at jeg har fået mulighed for at være med til at gøre noget godt for mine kollegaer. Jeg synes, det er helt rigtigt set, at vi alle skal involveres i vores trivsel, og det er enormt motiverende, at vi selv tager beslutningerne lokalt. I fællesafdelingen er vi 10 kollega-ambassadører, så vi kommer ud i alle hjørner og får hørt om alle behov i økonomi-afdelingen, IT-afdelingen, CSR-afdelingen osv. Vores gruppe mødes 1-2 gange om måneden, og det bringer os tættere sammen på tværs af vores funktioner – ligesom når vi kårer månedens medarbejder, hvor vi alle bliver mere bevidste om den forskel, som vi hver især gør”, siger Ida og fortsætter:
”Indtil videre har vi ført trivsels-idéer ud i livet, som har handlet om sundhed. Vi har udvidet afdelingens massageordning og købt kontorcykler, som kan trilles ind foran computeren og bruges under møder. Der bliver virkelig trampet i pedalerne, og nogle medarbejdere tager sportstøj med. Det er jo den slags idéer, der spreder glæde og giver det her ekstra i hverdagen – og det er virkelig det, som den her arbejdsplads kan!”
Læs mere om Elis’ medarbejderinvolvering og ambition om at blive ”Vores bedste arbejdsplads” i artiklen her
Fakta om danskernes job:
- 26 % af danskerne svarede i Kandidatanalysen 2022, at de havde søgt job indenfor det seneste år
- 28 % af kvinderne havde søgt job indenfor det seneste år, mens 25 % af mændene havde gjort det samme
- 34 % af danskere mener, at det vil være optimalt for dem og deres karriere at være i samme job i mere end 8 år
Kilde: Ballisager
Nøgleord
Kontakter
Anna-Sofie PlougmandMarketingchef
Tlf:2363 9383Anna-Sofie.Plougmand@Elis.comBilleder
Information om Elis Danmark A/S
Elis Danmark (tidligere Berendsen Textile Service) tilbyder bæredygtige tekstil- og hygiejneløsninger og svanemærket vaskeriservice, hvor forbruget af vand, energi og vaskemidler ligger under Svanemærkets krav. Elis var én af de 10 første virksomheder i Danmark, der blev CSR-certificeret, og i 2019 blev Elis verdensmålcertificeret af Bureau Veritas som den første virksomhed i verden. Koncernens CO2-udledningsmål blev i 2023 godkendt af Science Based Targets initiative.
Elis koncernen er en international multiservice-leverandør, der tilbyder løsninger indenfor tekstil-, hygiejne- og facility services. Elis er til stede i Europa, Asien og Latinamerika og er førende i de fleste af de 30 lande, hvor virksomheden har aktiviteter, og arbejder for den offentlige sektor og private virksomheder i alle størrelser og på tværs af alle brancher. Koncernen tilbyder skræddersyede løsninger indenfor fladt linned, arbejdstøj, toiletmiljøer, måtter, drikkevarer, renrum, skadedyrsbekæmpelse og medicinsk affaldshåndtering. Læs mere på www.elis.com
Følg pressemeddelelser fra Elis Danmark A/S
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Elis Danmark A/S
Elis’ 2025-mål for genanvendelse er allerede opnået19.11.2024 09:14:14 CET | Nyhed
Det er en del af Elis’ cirkulære service at minimere tekstilaffald ved bl.a. at reparere beskadigede tekstiler, samt sende dem til genanvendelse, når de skal kasseres. Allerede nu er det lykkedes Elis at overgå deres 2025-mål takket være lokale indsatser og stærke partnerskaber.
Nye analyseresultater viser hvorfor det er vigtigt at vaske måtter18.11.2024 15:28:52 CET | Nyhed
Der er mange gode grunde til at vælge en indgangsmåtte med vaskeløsning. Det er fx med til at bevare måttens maksimale effektivitet, holde den frisk og lugtfri samt mere præsentabel. Men nu viser nye analyseresultater udarbejdet af Eurofins Miljø A/S, at en lang række stoffer herunder forskellige tungmetaller, mikroplast og tunge olier også fjernes i vaskeprocessen.
Det skal være lettere at vælge cirkulært - Derfor lancerer Elis Again9.9.2024 09:15:00 CEST | Pressemeddelelse
Vi har alle et ansvar for at passe på jordens ressourcer samt reducere vores affald og CO2e forbrug. Som tekstilservicevirksomhed kender Elis alt til den udfordring. Heldigvis oplever de også, at kunderne i stor udstrækning ønsker at træffe det rigtige valg, men det er ikke altid nemt. Med lanceringen af deres nye koncept Again gør Elis det lettere at vælge cirkulært ved bl.a. at fokusere på produkter lavet af genanvendte materialer - og som lever længere.
Sammen med High:five giver Elis utilpassede unge en chance på arbejdsmarkedet12.7.2024 09:48:41 CEST | Nyhed
Nogle gange skal der en ny start til, en ekstra chance, for at komme godt ud på den anden side igen. Det er Mads, som arbejder i Elis’ vaskeri i Løgumkloster, et godt bevis på. Og det har organisationen High:five, som hjælper unge som Mads, været med til at bane vejen for, så han kunne lande godt hos Elis.
Elis’ tekstilstøtte sikrer flere og ekstra gode ferieoplevelser til udsatte børn12.7.2024 09:25:39 CEST | Nyhed
Ungdommens Røde Kors ferielejre for udsatte børn og unge finder som altid sted i ugerne 28, 29 og 30. Her står mange frivillige med hjertet på det rette sted klar til at tage imod børn og unge, der i den grad har brug for gode ferieoplevelser og omsorg. Og Elis er glad for igen i år at kunne hjælpe på alle 23 lejre.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum