Nye tal: Hvert år ender tusindvis af udtjente og totalskadede danske biler i udlandet

Udtjente og totalskadede biler ender i stor stil på vejene i udlandet i stedet for at blive repareret eller ophugget herhjemme. Alene sidste år blev godt 17.000 brugte biler eksporteret til udlandet. Det viser en ny opgørelse fra Motorstyrelsen, som Autoparts24 har set.

Selvom en bil bliver vurderet for gammel eller for skadet til at reparere, er det ikke ensbetydende med, at den ender med at blive skilt ad hos en miljøgodkendt dansk ophugger.

Hvert år ender tusindvis af brugte biler med at blive eksporteret til udlandet, hvor de får lov at køre videre på vejene eller ender med at blive ophugget og frasolgt som reservedele.

Alene siden 2021 er 43.719 biler blevet eksporteret til udlandet fra Danmark.

Det viser en ny opgørelse fra Motorstyrelsen, som Autoparts24 har set.

Men selvom det som udgangspunkt kan være positivt, at brugte biler får et nyt liv i udlandet, så ender en væsentlig del af eksporten med at få en negativ effekt på både miljø og trafiksikkerhed, lyder vurderingen fra Troels Meier, der er direktør i Autoparts24.

- Når vi kan se, at der er et støt stigende marked for at sende vores brugte og skadede biler til udlandet, må vi spørge os selv, om vi skal ændre vores tilgang til, hvordan vi vurderer, hvornår det kan svare sig at reparere biler herhjemme, siger han.

Som reglerne er i dag, bliver en bil vurderet til at være totalskadet, hvis en reparation vil koste mere end 75 procent af bilens værdi. Den beregning sker ud fra prisen på nye reservedele, og dermed ender forsikringsselskaberne årligt med tusindvis af biler, der er mere værd at sælge videre til udenlandske opkøbere end at reparere.

Dermed ender biler, der hverken er vurderet egnet til at reparere eller køre på vejene herhjemme, med at køre videre i udlandet eller ophugget uden de miljøkrav, vi kræver herhjemme.

- Når vi som samfund har så stort fokus på miljø og genanvendelse, er det paradoksalt, at reglerne på det her område er så rigide. Og her bør den store eksport af brugte biler være en form for wake-up call for beslutningstagerne, siger Troels Meier.