Magasinet Gastro får ny chefredaktør
Fremover skal Kristoffer Dahy Ernst være chefredaktør for både magasinerne Euroman og Gastro, når de to redaktioner bliver lagt sammen til én. Gastro vil fortsætte som selvstændigt magasin, der fortæller de bedste historier fra gastronomiens verden. Nuværende Gastro-chefredaktør Jesper Uhrup Jensen fratræder.

Siden 2005 har magasinet Gastro bragt de bedste historier inden for gastronomi og har opbygget positionen som Danmarks førende magasin, når det handler om mad, vin og kulinariske oplevelser.
Den ambition vil fortsætte, når redaktionerne på Gastro og Euroman nu lægges sammen under ledelse af Kristoffer Dahy Ernst. Han er i forvejen chefredaktør for Euroman og er nu tillige udnævnt til chefredaktør for Gastro og vil derfor fremover også have det overordnede redaktionelle ansvar for Gastro, der fortsætter som hidtil som selvstændigt magasin og brand.
”Vi og vores læsere elsker Gastro, og vi ønsker, at magasinet skal fortsætte med den høje kvalitet, der er nu. Ved at lægge redaktionerne på Gastro og Euroman sammen under ledelse af Kristoffer Dahy Ernst skaber vi en række muligheder for øget samarbejde både redaktionelt og kommercielt, som vi er overbeviste om kan løfte begge brands yderligere,” siger magasin- og ugebladsdirektør i Story House Egmont, Marianne Gram: “Vi står i magasinbranchen også over for betydelige strukturelle ændringer og må løbende strømline vores redaktionelle processer og på fornuftig vis reducere udgifter, så vores magasiner bliver ved med at være økonomisk bæredygtige.”
Som en konsekvens af sammenlægningen bliver chefredaktørposten for Gastro derfor nedlagt som selvstændig stilling, og Jesper Uhrup Jensen fratræder. Han har helt fra begyndelsen været en både markant, vidende og ambitiøs personlighed, der har tegnet Gastro med kant og karisma.
”Jesper Uhrup Jensens betydning for Gastro kan på ingen måde undervurderes. Vi skylder ham stor tak for en mangeårig og utrættelig indsats. Men vi er overbeviste om, at det er tid til at bringe Gastro tættere på vores andre udgivelser, ikke mindst Euroman, og skabe øget samarbejde uden at give køb på det stærke fællesskab og fundament, der er omkring Gastro-brandet,” siger Marianne Gram.
Jesper Uhrup Jensen siger:
”Jeg havde gerne fortsat som chefredaktør, men sådan skulle det ikke være. Jeg ønsker alt det bedste for Gastro fremover. Jeg er meget stolt af Gastro og den position, som magasinet og brandet har opbygget gennem årene. Vi er lykkedes med at skabe et toneangivende medie, der tager hele det gastronomiske felt alvorligt, og som samtidig er et stort fællesskab med inspiration, viden og kritik på et højt niveau.”
Kristoffer Dahy Ernst siger:
“Det er med stor ydmyghed, at jeg nu overtager Gastro. Den danske restaurantscene har i hele Gastros levetid oplevet et veritabelt boom, der har tiltrukket velfortjent international opmærksomhed og hæder. Gastro har som medie været med hele vejen, og det er tydeligt at se, hvordan læsere både i form af privatpersoner og fagfolk fra branchen har set Gastro som et seriøst og ambitiøst magasin. Gastro har som magasin en meget stærk og loyal abonnementsbase, som også fremover kan forvente en modig og ambitiøs formidling af dansk gastronomi.”
Kontakter
Jesper EisingPressechef, Egmont
Tlf:+45 29 60 30 19jesper.eising@egmont.comBilleder

Om Story House Egmont
Story House Egmont står bag stærke mediebrands, e-handelsforretninger og agencies. Vi er publicister af hjertet og en del af den nordiske mediekoncern Egmont, som hvert år uddeler omkring 100 millioner kroner til børn og unge med svære livsvilkår. We bring stories to life.
Følg pressemeddelelser fra Story House Egmont
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Story House Egmont
Tøj af secondhand uldtæpper indbringer Frauen ALT for damernes Guldknap 202513.9.2025 20:10:00 CEST | Pressemeddelelse
Gennem 40 år har ALT for damerne fejret dansk mode med den prestigefyldte designpris Guldknappen. I år går prisen til brandet Frauen, der hyldes for at producere mode på en ny og mere bæredygtig måde.
ALT for damerne hylder en kvinde, der inspirerer til handling gennem sit eget mod13.9.2025 19:41:07 CEST | Pressemeddelelse
ALT for damernes Søstersindpris 2025 går til forfatter og podcastvært Mellissa Hussein, fordi hun med mod og ukuelig vilje retter lyset mod de kvinder, der sjældent ses. Prisen blev overrakt ved kvindebladets store prisfest i Operaen i København lørdag.
Royal Design Group styrker organisationen – Sander Gjøls-Andersen bliver ny indkøbschef4.9.2025 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Royal Design Group, en af Nordens førende e-handelsaktører inden for design, møbler og boligindretning, fortsætter sin udviklingsrejse og styrker organisationen med Sander Gjøls-Andersen som ny Chief Purchasing Officer (CPO). Han bliver en del af virksomhedens ledelsesteam og får ansvar for at drive koncernens strategiske indkøbsarbejde fremad for brandsene Royal Design, Rum21 og AndLight.
Basserne fylder 75 år!3.9.2025 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Den 4. september 1950 tjekkede Jens Fup ind hos S’janten i Pløresødallejren, og verdens længste værnepligt runder nu de 75 år!
Danske Bank og magasinet Vores Børn lancerer ny podcast-serie, der vil gøre forældre klogere på gaming og børns digitale liv2.6.2025 09:00:00 CEST | Pressemeddelelse
I en tid, hvor debatten om børn og unges digitale liv ofte er reduceret til kun at handle om skærmtid, har Danske Bank og Egmont-magasinet Vores Børn indgået samarbejde om en podcast-serie. Serien skal være med til at nuancere debatten og give forældre værktøjer til at åbne sårbare og trygge samtaler med deres børn.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum