En ambitiøs aftale mod plastikforurening blev modarbejdet og hindret under FN-møde

Tredje møde om en global FN-aftale mod plastikforurening endte uden en klar plan for det videre arbejde. Plastic Change var med, og var vidne til et massivt fremmøde fra industrien og et manglende pres fra de lande, som ønsker en ambitiøs aftale.

Første møde i plenarsalen under INC-3 i Nairobi, Kenya i november 2023.
Første møde i plenarsalen under INC-3 i Nairobi, Kenya i november 2023. Fenceline Watch

Søndag aften i Nairobi, Kenya sluttede tredje forhandlingsmøde (INC-3) om en global aftale mod plastikforurening med et resultat, som skuffer Plastic Change og en lang række internationale miljøorganisationer.

Det var ikke muligt for de omkring 170 lande at nå til enighed om en klar plan for det videre arbejde med plastiktraktaten. Det på trods af at mødet markerede halvvejen mod den færdige aftale, som skal være formuleret ved udgangen af 2024.

- Vi står et afgørende sted i forhandlingerne, så det er nedslående, at arbejdet er stagneret, siger Anne Aittomaki, strategisk direktør i Plastic Change.

Som observatør under forhandlinger blev det tydeligt for organisationen, at plastiktraktaten er blevet en kamp mellem miljø- og industri-interesser.

- Vi håbede og forventede at have en plan frem mod næste møde, men selv ikke syv dages intense forhandlinger er nok, når lande med store interesser i olieproduktion afleder diskussionerne og forhaler det nødvendige arbejde. Hvis vi skal forhindre plastikforurening og nå i mål, skal vi have konkrete løsninger på bordet, siger hun.

Manglende enighed om centralt punkt

I mandatet til aftalen er det besluttet at forhindre forurening i hele plastikkens livsscyklus, og et centralt ønske blandt miljøorganisationer og lande med høje ambitioner (herunder EU) er en begrænsning af den stigende plastikproduktion.

Heller ikke på det punkt var det dog muligt at lægge en linje for det videre arbejde.

- Forhandlingerne har vist, at størstedelen af landene ønsker en traktat med høje ambitioner. Alligevel er det ikke lykkedes at stå imod det massive pres, ikke bare fra enkelte lande, men også fra de hundredvis af lobbyister fra olie- og kemiindustrien, som var til stede, siger Anne Aittomaki.

Behov for opgør med lobbyismen

En analyse fra organisationen CIEL (Center for Environmental Law), som Plastic Change bakker op om, registrerede mindst 143 repræsentanter fra olie- og kemiindustrien under forhandlingerne. Det er langt flere end ved de tidligere møder, og i antal overgår de nu delegationerne fra 70 deltagende lande.

Deres tilstedeværelse er et problem, mener Plastic Change, som ønsker, at FN gør op med lobbyismen, så fremskridt i forhandlingerne ikke blokeres.

- Der er en klar interessekonflikt, når industrien er til stede og kan påvirke arbejdet, og hvis tendensen fortsætter, vil der kun komme flere industri-repræsentanter. Plastiktraktaten er en historisk mulighed for at tackle plastikforurening, og den bør sætte miljøet, klimaet og menneskers rettigheder og sundhed i højsædet, siger Anne Aittomaki og tilføjer:

- Vi kan stadig nå at få en ambitiøs aftale, men med ugens resultat har vi travlt.

Næste forhandlingsmøde (INC-4) finder sted i Ottawa i Canada fra 21. til 30. april 2024.

Om Plastic Change og organisationens internationale arbejde:

Plastic Change har fulgt plastiktraktat-forhandlingerne tæt siden 2022, hvor det blev besluttet at skabe en juridisk bindende og global FN-aftale mod plastikforurening.

Organisationen var blandt de mange miljøorganisationer og repræsentanter fra civilsamfundet, der var til stede i Nairobi, Kenya som observatører under forhandlingsmødet, som var nummer tre ud af fem.

Plastic Change er desuden del af Break Free From Plastic - en international sammenslutning af miljøorganisationer fra hele verden, som kæmper for en ambitiøs traktat.