DGI og Danmark bliver vært for verdens største breddeidrætskonference under EU-formandskabet

Over 500 deltagere fra hele verden skal udvikle fremtidens motionsløsninger, når DGI i 2025 skal være vært for den internationale MOVE Congress. ISCA, den internationale breddeidrætsorganisation, står bag konferencen.

Danmark har en styrkeposition indenfor breddeidræt, idrætsdeltagelse og frivillighed, og i 2025 skal Danmark og DGI være vært for verdens største breddeidrætskonference Fotograf Bo Nymann for DGI. Arkivfoto.

DGI og Danmark er blevet valgt som vært for den næste MOVE Congress, som i 2025 dermed skal holdes i Danmark og samle eksperter, politikere, organisationer og mange andre. DGI’s formand, Charlotte Bach Thomassen, annoncerede værtskabet 17. november til dette års MOVE Congress i Madrid.

”Vi er virkelig stolte over, at DGI og Danmark bliver vært i 2025. Det er vigtigt, at vi i Danmark tager lederskab og sætter en dagsorden for breddeidræt internationalt. Vi skal dele ud af de gode danske erfaringer med foreningsliv og idræt for alle, og vi kan også lære af andre lande. Samtidig er der rig mulighed for, at politikere og ministerier kan være med til at præge partnerskabet og afviklingen af kongressen,” siger Charlotte Bach Thomassen.

ISCA’s internationale konference afvikles i efteråret 2025 samtidig med det danske EU-formandskab samme halvår. I 2025 er der også DGI Landsstævne i Vejle, Danmarks største idrætsfestival, og det er endnu en mulighed for at sætte spot på den danske forenings- og motionstradition, for hvor alle kan være med.

Dansk styrkeposition i idrætsdeltagelse og frivillighed

Jacob Schouenborg er generalsekretær for ISCA, hvis sekretariat er placeret i København. Han ser frem til MOVE Congress 2025 i Danmark:

”DGI og Danmark som vært for MOVE Congress er et stærkt setup, baseret på danske styrkepositioner indenfor idrætsdeltagelse og frivillighed. At afviklingen sker i forbindelse med det kommende danske EU-formandskab gør det bare endnu bedre, og øger den politiske og praktiske værdi af kongressen, både i Danmark og i udlandet,” siger Jacob Schouenborg.

Sport Event Denmark arbejder for at tiltrække og afvikle store, internationale sportsevents og idrætskonferencer på dansk grund. Lars Lundov, Direktør for Sport Event Denmark, er glad for det danske værtskab:

”Danmarks værtskab for MOVE Congress i 2025, parallelt med det danske EU-formandskab, fremhæver landets unikke profil og engagement i idrætsdeltagelse. Vi har allerede gode cases, for eksempel med breddedelen i store cykelevents og det kommende VM Halvmaraton 2026,” siger Lars Lundov.

Fokus på både fysisk, social og mental sundhed

Med værtskabet følger også muligheden for, at DGI kan være med til at slå temaer an for kongressen. Her er det oplagt at have fokus på børn og unges fysiske, sociale og mentale sundhed, frivillighed, inklusion og bevægelsesglæde.

Der er allerede international opmærksomhed og engagement om flere af DGI’s erfaringer fra blandt andet Jump4fun, esport, ABC for mental sundhed, digital foreningsudvikling og inklusion af flygtninge i idrætsforeninger. Med værtskabet kan DGI i endnu højere grad dele ud af erfaringerne og lære af andre nationer på området.

Fakta om MOVE Congress

• Arrangørerne bag MOVE Congress er ISCA (International Sport and Culture Association), som er en international paraply for breddeidræt med hovedkontor i København
  • Det er verdens største konference med et specifikt fokus på breddeidræt, motion og sundhed, og konferencen samler cirka 500 deltagere fra hele verden hvert andet år
  • Det bliver den 12. MOVE Congress, som afholdes i efteråret 2025 i sammenhæng med det danske EU-formandskab samme halvår
  • Kongressen blev afholdt første gang i København i 2009, ligesom København var vært i 2015. Derudover har bl.a. Sao Paulo, Rom og Frankfurt været værter. I 2023 holdes kongressen i Madrid
  • Der er tilsagn om EU-støtte til afviklingen af konferencen gennem projektet Icehearts om mentorordninger i idrætten

Charlotte Bach Thomassen, formand for DGI, tlf. 2129 4115.
Jacob Schouenborg, generalsekretær for ISCA, tlf. 28 58 84 44.
Kathrine Bøgelund Madsen, pressemedarbejder i DGI, tlf. 5194 2905.

DGI arbejder målrettet for at styrke motion og breddeidræt i Danmark. Vi tror på glæden ved idræt og på styrken i foreningsfællesskabet. DGI's 6600 foreninger har over 1,7 mio. medlemmer.