Sådan ser Fremtidens Spejderhytte ud

Arkitektfirmaet LETH & GORI har sammen med Rønnow Arkitekter og VEGA landskab vundet Den A.P. Møllerske Støttefonds arkitektkonkurrence om Fremtidens Spejderhytte, som er afholdt i samarbejde med Spejderne og FDF. I konkurrencen har de deltagende arkitektfirmaer udarbejdet forslag til en kompakt og bæredygtig spejderhytte, der understøtter fællesskab og aktivitet i naturen.

Fremtidens Spejderhytte er en del af Den A.P. Møllerske Støttefonds donation på 80 millioner kroner, som skal bidrage til at forny de fysiske rammer for de mere end 100.000 børn og unge, der hver uge mødes i spejdergrupper og FDF-kredse i en af landets ca. 1.200 spejderhytter.

For Den A.P. Møllerske Støttefond er det afgørende, at flere børn og unge i fremtiden vælger spejder- eller FDF-livet. Det forudsætter gode fysiske rammer, og derfor vil op til 25 lokale foreninger efter ansøgning få doneret en af de nye hytter af Fonden. Efterfølgende vil tegningsmaterialet blive frit tilgængeligt for alle, som ønsker at opføre Fremtidens Spejderhytte.

LETH & GORIs forslag til Fremtidens Spejderhytte nytænker den klassiske spejderhytte i både form og funktion. Hytten åbner sig mod omgivelserne, trækker naturen ind og inviterer hyttens brugere til at være udenfor. Hytten, der primært er bygget af træ, er kompakt og rummer de mest nødvendige basisfunktioner for en spejderforening.

Fremtidens Spejderhytte er tænkt så den tilbyder aktiviteter både inde og ude, oppe og nede. Overdækkede terrasser og udearealer i ly og læ for vejr og vind, og shelterpladser under den store åbne tagkonstruktion. Vi ser spejderhytten som en værktøjskasse med skuffer, skabe og opbevaringsrum, der kan folde sig ud og åbne op for skiftende anvendelser og fleksibel brug. Overalt på hyttens facader er der skabt underlag for ophæng, kroge og beslag, der muliggør opmagasinering af udstyr, inventar, økser, billeder, potter og pander, fund fra skoven, årer til kanoerne eller andet udstyr,’ fortæller arkitekt Karsten Gori, partner i LETH & GORI, om den nye hytte.

Undervejs i arkitektkonkurrencen er børn og unge samt ledere blevet inddraget i udviklingen af hyttens basisfunktioner. Her var det tydeligt, at det for de mange børn og unge er vigtigt, at hytten både kan være ramme om planlagte aktiviteter og være et fristed, hvor man kan hænge ud med sine venner.

”Vi er rigtig glade for, at vi med dette design får en hytte som inspirerer til flere udendørs aktiviteter, da vi oplever en stor interesse for dette blandt lokale grupper og kredse. Fremtidens Spejderhytte skaber den optimale bro mellem inde og ude, og skaber et godt udgangspunkt for, at oplevelser i naturen bliver så tilgængelige som muligt for vores unge medlemmer.” fortæller Kasper Madsen, sekretariatschef i foreningen Spejderne.

Foreningen Spejderne, Bue Heckmann, kommunikationsansvarlig, mail: Bue.heckmann@spejderne.dk tlf: 8188 4791

Arkitektfirmaet LETH & GORI, Karsten Gori, partner, mail: kg@lethgori.dk tlf: 2826 3129

Spejderne

Vi gør børn og unge beredt til livet

Spejderne er en børne- og ungdomsbevægelse med over 70.000 medlemmer. Spejderne har aktiviteter for børn, unge og voksne, som udfordrer og udvikler. Når vi oplever lejre, ture og aktiviteter sammen, opstår der fællesskaber. Det handler om at prøve grænser af både i det store og små.

Spejderne er en paraplyorganisation, der repræsenterer de fem danske spejderkorps; Det Danske Spejderkorps, KFUM-Spejderne, De grønne pigespejdere, Danske Baptisters Spejderkorps og Dansk Spejderkorps Sydslesvig. De fem spejderkorps har i mange år samarbejdet om forskellige projekter, og i 2015 gik de fem spejderkorps sammen i den fælles forening Spejderne.

Danmarks største outdoorkæde har 36.000 stolte ejere, og de fleste er 10 år gamle1.9.2021 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse

I løbet af de seneste 75 år har Spejder Sport cementeret sig som Danmarks førende outdoorkæde. Men mange ved ikke, at kædens 21 butikker ejes af Det Danske Spejderkorps og organisationens medlemmer. Derfor skal en ny kampagne slå streg under historien og sætte fokus på, at mennesker, der handler i Spejder Sport, er med til at skabe store oplevelser for børn og unge.