Ny CEPOS-analyse: Hvor god er din kommunes skoler til at løfte elevernes faglige niveau? Få svaret her
Ny CEPOS-analyse viser, hvor god eller dårlig hver af landets grundskoler er til at løfte elevernes faglige niveau og resultater i forhold til elevernes socioøkonomiske baggrund. Link til dit barns skole i bunden af pressemeddelelsen.

Det er ikke uden betydning for børns faglige præstation, hvilken skole, de går på.
Det viser en ny analyse fra CEPOS, der sammenligner alle de danske skolers resultater i forhold til elevernes socioøkonomiske baggrund, der bl.a, omfatter forældrenes indkomst, uddannelse, etnicitet mv.
Analysen viser, at der er betydelige forskelle på unges karakterer ved afgangsprøverne i 9. klasse, alt efter hvilken skole de går på. Altså hvilken læring eleverne på hver skole opnår, og således også hvilke faglige kvalifikationer eleverne bliver sendt videre i uddannelsessystemet med.
”Der er en betydelig forskel på præstationerne i landets svageste og landets stærkeste skoler. Den stærkeste skole har opnået elevpræstationer, som ligger mere end to karakterpoint højere, end hvad den svageste skole har opnået med elever med en tilsvarende socioøkonomisk baggrund,” siger Karsten Bo Larsen, forskningschef i CEPOS.
Analysen viser, at de frie grundskoler ofte er bedst til at løfte eleverne, men folkeskolerne løfter dem også mere, end elevernes baggrund tilsiger. Til gengæld trækker efterskolerne gennemsnitligt set elevernes karakter ned.
”Generelt set findes et mønster, hvor de frie grundskoler er bedre til at løfte deres elever fagligt, end hvad folkeskolerne præsterer, hvilket er et mønster, som vi har set, hver gang vi laver analysen,” siger Karsten Bo Larsen, forskningschef i CEPOS og fortsætter:
”Aktuelt er de frie grundskolers resultater dog særligt interessante, da regeringen vil frisætte de offentlige institutioner. Ved en frisættelse af folkeskolen vil det være oplagt at skele til modellen for de frie grundskoler, hvilket peger stærkt i retning af en total frigørelse af folkeskolerne fra kommunerne,” siger Karsten Bo Larsen, forskningschef i CEPOS.
Forskningschef Karsten Bo Larsen kan kontaktes på 41 22 04 76 for uddybende kommentarer.
Se hvordan din lokale skole klarer sig her.
Nøgleord
Kontakter
Karsten Bo LarsenForskningschefCEPOS
Tlf:41220476Karsten@cepos.dkFølg pressemeddelelser fra Cepos
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Cepos
Ny CEPOS-analyse: Her er kommunerne, der passer bedst på skatteborgernes penge – og dem, der ikke gør15.10.2025 10:23:50 CEST | Pressemeddelelse
Op til kommunalvalget viser ny CEPOS-analyse, at kommunerne kan hente milliarder på øget sparsommelighed og effektiv drift, uden at bunden går ud af velfærden. Se listen her
Ny CEPOS-analyse: Så gode eller dårlige er danske skoler til at løfte elevernes faglige niveau - se dit barns skole her14.10.2025 13:52:34 CEST | Pressemeddelelse
Ny CEPOS-analyse afslører store forskelle i skolernes evne til at løfte eleverne fagligt
CEPOS: Kan din kommune holde på ansatte i ældreplejen? Se listen her9.10.2025 13:29:08 CEST | Pressemeddelelse
Der er store forskelle på personaleudskiftningen på ældreområdet – i nogle kommuner skifter mere end hver fjerde medarbejder job hvert år, viser ny analyse fra CEPOS
Ny CEPOS-analyse: Minimumsnormeringer løser ikke daginstitutionernes problemer2.10.2025 09:48:38 CEST | Pressemeddelelse
Minimumsnormeringer i daginstitutionerne er ikke et mirakelmiddel – kvaliteten afhænger i højere grad af medarbejdernes kompetencer, viser ny analyse fra CEPOS
CEPOS: Danmark er på rette kurs – klimahastepolitik skader mere end den gavner30.9.2025 15:09:10 CEST | Pressemeddelelse
Otto Brøns-Petersen, analysechef i CEPOS, har følgende kommentarer til regeringens Klimaprogram 2025
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum