Ny CEPOS-analyse: Hvor god er din kommunes skoler til at løfte elevernes faglige niveau? Få svaret her
Ny CEPOS-analyse viser, hvor god eller dårlig hver af landets grundskoler er til at løfte elevernes faglige niveau og resultater i forhold til elevernes socioøkonomiske baggrund. Link til dit barns skole i bunden af pressemeddelelsen.

Det er ikke uden betydning for børns faglige præstation, hvilken skole, de går på.
Det viser en ny analyse fra CEPOS, der sammenligner alle de danske skolers resultater i forhold til elevernes socioøkonomiske baggrund, der bl.a, omfatter forældrenes indkomst, uddannelse, etnicitet mv.
Analysen viser, at der er betydelige forskelle på unges karakterer ved afgangsprøverne i 9. klasse, alt efter hvilken skole de går på. Altså hvilken læring eleverne på hver skole opnår, og således også hvilke faglige kvalifikationer eleverne bliver sendt videre i uddannelsessystemet med.
”Der er en betydelig forskel på præstationerne i landets svageste og landets stærkeste skoler. Den stærkeste skole har opnået elevpræstationer, som ligger mere end to karakterpoint højere, end hvad den svageste skole har opnået med elever med en tilsvarende socioøkonomisk baggrund,” siger Karsten Bo Larsen, forskningschef i CEPOS.
Analysen viser, at de frie grundskoler ofte er bedst til at løfte eleverne, men folkeskolerne løfter dem også mere, end elevernes baggrund tilsiger. Til gengæld trækker efterskolerne gennemsnitligt set elevernes karakter ned.
”Generelt set findes et mønster, hvor de frie grundskoler er bedre til at løfte deres elever fagligt, end hvad folkeskolerne præsterer, hvilket er et mønster, som vi har set, hver gang vi laver analysen,” siger Karsten Bo Larsen, forskningschef i CEPOS og fortsætter:
”Aktuelt er de frie grundskolers resultater dog særligt interessante, da regeringen vil frisætte de offentlige institutioner. Ved en frisættelse af folkeskolen vil det være oplagt at skele til modellen for de frie grundskoler, hvilket peger stærkt i retning af en total frigørelse af folkeskolerne fra kommunerne,” siger Karsten Bo Larsen, forskningschef i CEPOS.
Forskningschef Karsten Bo Larsen kan kontaktes på 41 22 04 76 for uddybende kommentarer.
Se hvordan din lokale skole klarer sig her.
Nøgleord
Kontakter
Karsten Bo LarsenForskningschefCEPOS
Tlf:41220476Karsten@cepos.dkFølg pressemeddelelser fra Cepos
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Cepos
CEPOS: Største vækst i offentligt forbrug siden 197829.8.2025 10:28:33 CEST | Pressemeddelelse
Otto Brøns-Petersen, analysechef i CEPOS, har følgende kommentarer til regeringens udspil til finanslov 2025
Ny CEPOS-analyse: Hvordan er trivslen på dit barns gymnasium? Se listen her26.8.2025 14:52:16 CEST | Pressemeddelelse
Gymnasieeleverne trives i høj grad både i forhold til det faglige arbejde og deres kammerater. Alligevel er de unges trivsel relativt lav i forhold til oplevelsen af pres og bekymringer, viser ny analyse fra CEPOS
Ny CEPOS-analyse: Stor forskel på årskarakterer og prøvekarakterer i gymnasiet. Se forskellen på dit lokale gymnasium her5.8.2025 07:25:26 CEST | Pressemeddelelse
Årskaraktererne ligger i stigende grad markant over prøvekaraktererne for danske gymnasieelever. Der er dog stor forskel på, hvor gavmilde skolerne er med årskaraktererne, viser ny analyse fra CEPOS
Ny CEPOS-analyse: Kun et bureaukratloft kan rulle otte års eksplosiv vækst i statens 'kolde hænder' tilbage14.7.2025 13:50:34 CEST | Pressemeddelelse
Kun et bureaukratloft kan reelt bremse væksten i kolde hænder, viser ny CEPOS-analyse
Nye CEPOS-beregninger: Her er uddannelserne, der giver flest penge på kontoen4.7.2025 12:56:47 CEST | Pressemeddelelse
Nye CEPOS-beregninger viser, hvilke uddannelser der giver den højeste løn – og hvordan især kvinder oftere vælger lavtlønnede jobs
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum