Må virksomheder greenwashe? Mandag indledes afgørende og principiel retssag

Retssagen om "klimavenligt" svinekød med de grønne organisationer Dansk Vegetarisk Forening og Foreningen Klimabevægelsen i Danmark på den ene side og slagterigiganten Danish Crown på den anden indledes mandag den 20. november i Vestre Landsret.

Er det en overtrædelse af markedsføringsloven og et udtryk for vildledning af forbrugerne, når Danish Crown bruger betegnelsen ’Klimakontrolleret gris’ og sloganet ’Dansk gris er mere klimavenlig, end du tror’ om sit svinekød? Det skal Vestre Landsret tage stilling til, når Danmarks første klimaretssag mandag den 20. november indledes i Vestre Landsret.

Sagen er kulminationen på en årelang kamp for at bremse virksomheder, der markedsfører deres produkter som grønne, bæredygtige eller klimavenlige uden at have dokumentationen i orden. Det nuværende system, hvor klager over greenwashing samler støv i årevis hos Forbrugerombudsmanden for til sidst at strande hos Fødevarestyrelsen. Sidstnævnte kan maksimalt udstede bøder på 10.000 kr., og derfor er det stort set gratis for store virksomheder at pynte sig med grønne fjer.

“Faktum er, at den industrielle animalske produktion er en af de mest klima- og miljøbelastende industrier i verden. Det er derfor uforståeligt, at giganter som Danish Crown indtil nu stort set har fået frit lejde til at anprise klimaskadelige varer som svinekød, som de selv finder passende. Der er behov for, at domstolene trækker en streg i sandet,” siger Rune-Christoffer Dragsdahl, der er generalsekretær i Dansk Vegetarisk Forening.

Nødvendigt for klimadebatten med en afgørelse

Hos foreningen Klimabevægelsen i Danmark mener man, at en afgørelse i sagen er nødvendig for at komme videre i klimadebatten.

“Greenwashing er i dag en af de største trusler mod en hurtig og retfærdig grøn omstilling. Især Danish Crown har bidraget til at vildlede danskerne om den reelle klimaeffekt af kødproduktion. Det har haft en skadelig virkning på forbrugernes mulighed for at skåne klimaet samt hele den nationale debat om klima og kød. Hvordan kan man tale sagligt om klima, når virksomheder bruger millioner på vildledende kampagner? Vi forventer, at landsretten sætter en stopper for det nu,” siger Frederik Roland Sandby, der er sekretariatsleder i foreningen Klimabevægelsen i Danmark.

Sagen har siden den blev anlagt vokset sig større end forventet, idet Landbrug & Fødevarer samt Dansk Industri er indtrådt som biintervenient til støtte for Danish Crown. På den anden side af bordet har Forbrugerrådet Tænk stillet sig som støtte for de grønne organisationer og forbrugerne.

“Som forbrugere skal vi grundlæggende kunne stole på, at virksomhedernes markedsføring er ærlig og korrekt, så vi kan træffe et reelt og oplyst valg, når vi handler. Hvis markedsføringen vildleder, bliver det helt umuligt for os at vælge mellem produkterne. Og det vil både tage initiativet og handlekraften fra os, og ikke kun skade den grønne omstilling, men også de virksomheder, der rent faktisk lever op til deres markedsføring. Derfor betragter vi dette som en meget principiel og vigtig retssag, som kan få stor betydning for markedsføring af de vigtige grønne tiltag fremover og dermed den grønne omstilling,” siger Forbrugerrådet Tænks formand, Anja Philip.

Advokater: Sagen bliver rettesnor for fremtidige afgørelser

Retssagen indledes i Vestre Landsret mandag den 20. november og løber over 6 retsdage: den 20.-22. november og den 4.-6. december.

Sagen føres af advokat Kurt Helles Bardeleben fra Sirius Advokater for Klimabevægelsen og advokat Marc Stounberg fra Kontra Advokater for Dansk Vegetarisk Forening, som vil være til rådighed for pressen i Viborg på retsdagene.

De to advokater udtaler:

“Det er vores klare vurdering, at Danish Crowns markedsføringskampagne med ‘Dansk gris er mere klimavenlig, end du tror’ og ‘Klimakontrolleret gris’ var i strid med forbuddet mod vildledende markedsføring, og det er det, som landsretten nu skal tage stilling til. Det er første gang, en sag om greenwashing er indbragt for de danske domstole. Det betyder, at det vil være landsrettens afgørelse, der fremover vil være rettesnor, når det skal afgøres, om der er tale om ulovlig greenwashing eller om lovlig grøn markedsføring. Det er et principielt spørgsmål med stor betydning for forbrugerne og den grønne omstilling”.

Til rådighed for interviews og citater står:

For generelle forespørgsler og/eller interviewaftaler ifm. retssagen: Berit Ertmann, pressechef, Dansk Vegetarisk Forening, berit.ertmann@vegetarisk.dk, +45 5194 9909 (også SMS).

Berit Ertmann
pressechef, Dansk Vegetarisk Forening
berit.ertmann (@) vegetarisk.dk

Dansk Vegetarisk Forening (DVF) er en af de mest centrale aktører på det plantebaserede område i Danmark. Vi samarbejder med erhvervsliv, forskere, politikere, myndigheder og andre organisationer om at gøre verden grønnere. Vi arbejder også for at udbrede vegetarisk levevis samt oplyse om fordelene ved at skære ned på animalske produkter – såvel for dyr og mennesker som af hensyn til global bæredygtighed. Vi er samtidig en forening for vegetarer, veganere og alle andre, der støtter plantebaseret levevis. Vi tror på, at hvert eneste plantebaserede måltid gør en forskel.