F&P: Nyt udspil om velfærdsbyggeri skal gøre op med store forsinkelser og budgetoverskridelser

Alt for mange store offentlige anlægsprojekter på velfærdsområdet ender i forsinkelser og kæmpe budgetoverskridelser. Det må høre op, mener forsikrings- og pensionsbranchen, F&P, der foreslår mere velfærd til rette tid og pris gennem offentlig-privat samarbejde.

13 ud af 16 supersygehuse har indtil videre overskredet både tidsplan og budget voldsomt. Fx Nyt Hospital Nordsjælland, der foreløbig er seks år forsinket med budgetoverskridelse på 44 procent – eller 2,3 mia. kroner.

Til sammenligning viser en ny opgørelse, at danske pensionsselskaber har været involveret i 14 offentlig-private partnerskaber siden 2015 og opført blandt andet hospitaler og retsbygninger. De 13 er udført til tiden og prisen.

- Styring af kæmpestore anlægsprojekter er én af pensionsselskabernes absolutte spidskompetencer, og næsten alle bliver afleveret til tiden og til prisen. Derfor rækker vi nu ud til regeringen og siger: Brug dog samarbejdet mellem offentlige og private ved bygning af de store velfærdsprojekter, siger Kent Damsgaard, administrerende direktør, F&P.

F&P fremlægger nu en række konkrete forslag til og målsætninger for, hvordan man i fremtiden skal undgå de mange tids- og budgetoverskridelser i offentlige anlægsprojekter på velfærdsområdet.

Blandt andet foreslår F&P et obligatorisk offentlig-privat tjek på alle større velfærdsbyggerier for at sikre, at alle muligheder for samarbejde er afsøgt. Og at offentlig-privat projekter skal halvere fordyrelsen gennem bedre styring. Det skal ske gennem et nyoprettet Velfærdsbyggeråd.

- De store velfærdsprojekter bygges for skattekroner, og det er skattekroner, der bliver spildt på dårlig styring af budget og byggeri. De, der skal drive vores velfærd, er ikke nødvendigvis de bedste til at bygge rammerne om den. Det er vores branche til gengæld god til, og vi står parat med investeringskapital og kompetencer til at styre store projekter, siger Kent Damsgaard og fortsætter:

- Gennem samarbejde kan vi være garanter for, at skatteyderne får mere velfærd for pengene og til rette tid. Så vi ser frem til en god dialog med regeringen og med Folketingets partier om, hvordan vi i langt højere grad sætter offentlig-privat samarbejde i system.

Nu må private køre taxi på små øer – så husk forsikring1.7.2024 13:45:41 CEST | Pressemeddelelse

RETTELSE FRA TIDLIGERE UDSENDT PRESSEMEDDELELSE: FORELØBIGT FIRE ØER, OG IKKE 27, ER FRA I DAG UNDTAGET TAXILOVEN. FLERE KAN ANSØGE OM UNDTAGELSE. 4 danske småøer er nu undtaget fra taxiloven, så privatpersoner kan bruge deres private bil til at transportere passagerer mod betaling. God ide, mener Forsikringsoplysningen. Men sørg for at have forsikringen i orden, inden du bruger din bil som taxi.