Fordobling af internationale medarbejdere på Bornholm

I dag arbejder knap 1.000 internationale medarbejdere på Bornholm. Det er 556 flere end for ti år siden. Det viser en ny analyse fra Dansk Industri. DI Bornholm glæder sig over stigningen og håber på, at den positive udvikling fortsætter. Der er nemlig brug for flere medarbejdere til at besætte ledige stillinger hos de lokale virksomheder.

For ti år siden udgjorde de internationale medarbejdere 3 procent af arbejdsstyrken på Bornholm. I dag er andelen på 8 procent. I alt 989 medarbejdere med jobs i f.eks. industrivirksomheder, restauranter og landbrug.

Det viser en ny analyse fra Dansk Industri, der kortlægger andelen af internationale medarbejdere i landets 98 kommuner fordelt på branche og nationalitet.

- Vi har uden tvivl brug for den ekstra ressource, som de internationale medarbejdere er. Virksomhederne leder efter flere hænder til at løfte opgaver og ordrer, og ledigheden i Danmark er meget lav. Og problemet bliver kun større de næste år, hvor de små årgange kommer ind på arbejdsmarkedet, og de store årgange går på pension. Derfor kan vi ikke undvære den ekstra arbejdskraft, siger regionalforeningsleder i DI Bornholm Michael Almeborg.

Den største gruppe af internationale medarbejdere på Bornholm kommer fra Polen efterfulgt af Tyskland. I både landbruget samt i hotel- og restaurationsbranchen på Bornholm er en fjerdedel af de ansatte internationale medarbejdere. Også industrien og servicebranchen har mange internationale medarbejdere på lønningslisten.

- De internationale medarbejdere på Bornholm finder jobs i mange forskellige brancher som landbrug, hoteller og restauranter og i industrien. Det viser, at vi har brug for mange forskellige kompetencer her på øen, og at efterspørgslen er der, siger Michael Almeborg.

På Bornholm kommer medarbejdertilvæksten over de seneste ti år udelukkende fra, at flere internationale medarbejdere har fået job i området.

- Konkurrencen om de internationale medarbejdere er benhård, for der er rigtig mange virksomheder, som har ubesatte stillinger. Derfor vil jeg også sende en klar opfordring til regionskommunen om at gøre det så enkelt som muligt for internationale medarbejdere at komme til Bornholm. Og så skal vi selvfølgelig tage så godt imod de internationale medarbejdere og deres familier, at de har lyst til at blive boende her, afslutter han.

Antallet af internationale medarbejdere i hele Danmark er fordoblet i løbet af de seneste ti år fra 140.000 i 2012 til 290.000 i 2022. Stigningen er fortsat ind i 2023, hvor vi for flere måneder siden har rundet 300.000 internationale medarbejdere.

Regionalforeningsleder for DI Bornholm Michael Almeborg, telefon 21 42 83 33
Regional konsulent for DI Bornholm Lotte Jespersen, telefon 52 13 23 80

Links

For yderligere information om DI Bornholm: Konsulent Lotte Jespersen Mail: loje@di.dk - lofr@di.dk Tlf. 3377 3848 Mobil: 3136 3410 Sekretær Susanne Graversen Mail: sug@di.dk Tlf.: 3377 3372