MAN Truck & Bus Danmark A/S

MAN og ABB E-mobility skruer op for næste fase af elektromobilitet i langdistancelastbiler

Del
MAN og ABB E-mobility skruer op for næste fase af elektromobilitet i langdistancelastbiler. Dr Volker Wissing, Forbundsminister for transport, efter hans super stille testkørsel I den kommende MAN eTruck.
MAN og ABB E-mobility skruer op for næste fase af elektromobilitet i langdistancelastbiler. Dr Volker Wissing, Forbundsminister for transport, efter hans super stille testkørsel I den kommende MAN eTruck.

På den tidligere Berlin Tempelhof Lufthavn, i tilstedeværelse af den tyske forbundsminister for digitalisering og transport Dr. Volker Wissing, har MAN Truck & Bus for første gang offentligt vist prototypen af sin kommende elektriske lastbil. Et særligt teknisk træk ved den banebrydende elektriske lastbil, som vil blive lanceret på markedet i 2024, er dens kapacitet til fremtidig megawatt-opladning. Virksomheden ABB E-mobilitet, en førende global leverandør af opladningsløsninger til el-køretøjer, sigter efter at modne markedet for megawatt-ladeteknologi i løbet af de næste tre år. MAN og ABB E-mobility vil øge tempoet for næste fase af elektromobilitet: operationel kapacitet til tunge langdistancelastbiler med daglig rækkevidde mellem 600 og 800 kilometer. Med sit utvetydigt engagement i elektromobilitet, signalerer de to virksomheder, at branchen er klar til at gå videre, og lovgivere nu skal etablere de politiske rammer for nul-emissions vejtransport.

"Vi er nødt til at gøre vejgodstransport grønnere for at opnå vores klima mål. For at få dette til at ske, fokuserer vi først og fremmest på markedsstigningen af klimavenlige erhvervskøretøjer og udviklingen af en tilsvarende højtydende opladningsinfrastruktur. Det projekt vi støtter omkring højtydende opladning til e-lastbiler giver vigtige erfaringer. Det, der er vigtigt nu, er at få flere e-lastbiler på vejene hurtigt. Partnerskabet mellem MAN og ABB viser, at vi er videre i det rigtige spor," sagde den føderale minister for digitalisering og transport, Dr. Volker Wissing.

Under ministerens prøvetur i MAN el-lastbilen, understregede Alexander Vlaskamp, CEO koncerndirektør for MAN Truck & Bus, "at accelerere udvidelse af opladningsinfrastrukturen er den eneste måde at opnå udvikling af transport og opfylde klimamål." Han fremhævede også hvorfor MAN er afhængig af batteri-elektriske drivlinjer for fremtidens miljøvenlige erhvervskøretøjer, hvor målet er lave driftsomkostninger og det bedste samlede energiregnskab. "Som en del af Traton Group deltager vi allerede i et joint venture med industripartnere for at udvikle og drive et højtydende offentligt ladenetværk med et mål på mindst 1.700 grønne el-ladepunkter i hele Europa," tilføjede Vlaskamp.

For at muliggøre daglige kørselsintervaller på mellem 600 og 800 kilometer, er MANs elektrisk lastbil, der skal lanceres i 2024, allerede udstyret med de tekniske forudsætninger for fremtidens megawatt ladesystemer. ABB Emobility, som en førende global leverandør af opladningsløsninger, har til hensigt at bringe sådanne opladningssystemer hurtigt på markedet.

"Vi sigter på at kunne tilbyde elektromobilitet på alle områder. Hos ABB E-mobility har vi arbejdet på at udvikle de tilsvarende præstationsstandarder i mange år. Megawatt-opladning vil kræve ny strømteknologi med mere end 1.000 volt, så elektrisk sikkerhed og pålidelighed er afgørende ved disse effektniveauer. ABB E-mobility er den ideelle udbyder til at tage disse udfordringer op, da vi kan accelerere markant forskning og udvikling baseret på vores eksisterende teknologier. Vores ambition er at bringe denne nye teknologi på markedet inden for tre år. Tidligere har sådanne udviklingsfaser ofte taget meget længere tid," sagde Frank Mühlon, administrerende direktør for ABB E-mobility.

En forpligtende og ensartet standard er afgørende for indførelsen af megawatt opladningsteknologi. Tyskland kan sætte standarden her: mere end 20 partnere fra industri og videnskab, herunder MAN og ABB, arbejder på det højtydende opladningsprojekt (kendt som "HoLa" i Tyskland), som er finansieret af den tyske regering og er verdens første megawatt ladeprojekt. To højtydende ladepunkter med megawatt ladesystemer (MCS) bygges fire steder langs A2 motorvejen i Tyskland. Projektet er tænkt som grundlag for senere landsdækkende ekspansion.

Nøgleord

Kontakter

Claus Lindholm
Head of Market Communication – Scandinavia
claus.lindholm@man.eu
(+45) 43 20 77 67

Billeder

Download
Download
Foran MANs eTruck ved Berlin-Tempelhof: Alexander Vlaskamp, CEO MAN, Dr Volker Wissing, Føderal transportminister, og Frank Mühlon, CEO ABB E-mobility.
Foran MANs eTruck ved Berlin-Tempelhof: Alexander Vlaskamp, CEO MAN, Dr Volker Wissing, Føderal transportminister, og Frank Mühlon, CEO ABB E-mobility.
Download
Download
Download
Download
Download
Download
Download
Download

Om MAN Truck & Bus

MAN Truck & Bus er en af verdens førende producenter af erhvervskøretøjer og udbydere af transportløsninger. Virksomhedens produktportefølje omfatter lastbiler, varebiler og busser til passager- og godstransport. MAN har fokus på den grønne omstilling i transportsektoren og er langt fremme med udviklingen af kommercielle køretøjer på alternative drivmidler, som elektricitet. MAN Truck & Bus er et firma tilhørende TRATON SE og beskæftiger mere end 34.000 mennesker verden over.

Følg pressemeddelelser fra MAN Truck & Bus Danmark A/S

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra MAN Truck & Bus Danmark A/S

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye