Japan rummer store muligheder for Danmarks fødevaresektor
Landbrug & Fødevarer har netop afsluttet et erhvervsfremstød i Japan, hvor en lang række danske fødevareproducenter deltog.
Fremstødet er lavet i samarbejde med den danske ambassade. Japan er verdens tredjestørste økonomi og dermed et centralt eksportmarked.
I fremtiden kan Danmark efter alt at dømme eksportere flere kvalitetsfødevarer til Japan. Det er konklusionen efter et veloverstået eksportfremstød, som netop er afsluttet.
- Fremstødet i Japan har været en stor succes og resultaterne af mere end et års vedholdende indsats. På trods af at den japanske økonomi er presset på grund af udfordringer med yen-kursen, er det alligevel lykkes for de fleste virksomheder at får ordrer med hjem, siger Mette Gammicchia, afdelingschef for Marked & Ernæring i Landbrug & Fødevarer.
Vesterhavsosten er på vej til Japan
Blandt de deltagende virksomheder var mejeriet Thise.
Mejeriet har særligt øjnene rette mod det voksende økologiske marked, som eksisterer i Japan. Historien om et 100 % økologisk landmandsejet mejeri, har nemlig vakt interesse hos de japanske distributører.
- Det japanske marked er interessant for et mejeri som Thise. Vesterhavsosten er på vej til Japan netop nu. Vi kan mærke en stigende interesse for økologiske fødevarer og dermed også vores specialiteter. De japanske forbrugere overtager i stigende grad vestlige forbrugsmønstre og præferencer for bl.a. økologiske specialoste, siger Petter Aagesen, eksportchef i Thise Mejeri.
Landbrug & Fødevarer har lavet det japanske eksportfremstød i samarbejde med den danske ambassade i landet. Anledningen er, at forbrugerfestivalen ”Sarugaki Matsuri” afholdes i Daikanayma-området, som er et af de mest eksklusive boligområder i Tokyo.
- Vi har arbejdet med det japanske marked i mange år. Vi ved, at godkendelser af nye produkter og eksportører er tidskrævende, men når først fødevareprodukterne er godkendte er der også potentiale for vækst, siger Mette Gammicchia, afdelingschef for Marked & Ernæring i Landbrug & Fødevarer.
En af de nyere danske spillere på det japanske marked er virksomheden Popseco, der producerer økologiske frys-selv is. Virksomheden har prioritet det japanske marked, netop fordi mange forbrugere lægger vægt på økologi.
- Vi har deltaget på fremstød i år og sidste år. Det har betydet, at vi har fået åbnet op for eksport til Japan. Særligt godkendelser har været en tidskrævende og lang proces, men vi har fået uvurderlig støtte undervejs af ambassaden, Landbrug & Fødevarer og vores lokale distributør, siger Sanne Nørgaard, der er ejer og CEO i Popseco.
Turismen åbner igen
Normalt besøges Japan af 40 millioner turister om året, men det satte Corona en brat stopper for. Det har haft økonomiske konsekvenser for landet, og den japanske yen er devalueret 30 procent i forhold til dollaren, hvilket gør Japan afhængig af fødevareimport. Fødevarepriserne er nemlig steget og har påvirket den japanske økonomi. Men der er efterhånden lys for enden af tunnellen, hvilket altså åbner muligheder for danske virksomheder.
- Turismens tilbagevenden har styrket den japanske økonomi. Japanske forbrugere er blandt de mest kræsne i verden, og derfor er de stadig villige til at betale en ekstra pris for kvalitet, siger Jesper Vibe, statskonsulent for fødevarer ved ambassaden i Tokyo.
Markedet for øl og spiritus er også veludviklet i Japan, og derfor var to kendte producenter også repræsenteret på festivalen. Der er tale om Frederiksdal Kirsebærvin, som gennem flere år har eksporteret til Japan, og bryggeriet Mikeller, der har etableret tre faste barer i Toyko.
- Det japanske marked kræver vedholdenhed, fokus og kravene til godkendelser og deklarationer er store. Men når først godkendelserne er i hus, oplever vi stor interesse for vores kirsebærbaserede drikkevarer. Kirsebær har helt enkelt en særlig status i Japan, siger Harald Krabbe der er medgrundlægger af Frederiksdal Kirsebærvin.
- Det japanske marked er stort, og der en udpræget ølkultur med en voksende præference for udenlandske specialøl. Vores erfaring er, at branding spiller en meget stor rolle for et ølproduktion succes i Japan. Og så kan vi med alkoholfrie øl, økologi og specialsmage er med til at dække nicher i et veludviklet ølmarked”.
Kontakter
Landbrug & Fødevarer pressetelefon
Tlf:33394520presse@lf.dkOm Landbrug & Fødevarer
Landbrug & Fødevarer varetager fælles opgaver og erhvervsmæssige interesser for danske landmænd og fødevarevirksomheder
Følg pressemeddelelser fra Landbrug & Fødevarer
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Landbrug & Fødevarer
L&F: En god dag for vandmiljøet og de lokale initiativer8.5.2024 15:40:36 CEST | Pressemeddelelse
Landbrug & Fødevarer hilser den nye såkaldte akutpakke for vandmiljøet velkommen. Med aftalen bliver antallet af lokale kystvandråd fordoblet til otte og der tænkes i lokale løsninger. Samtidig bliver der tilført flere midler til kommunernes indsatser og til ansættelse af flere udtagningskonsulenter.
L&F: Ny klimafremskrivning er positivt nyt, men ændrer ikke på fødevareerhvervets klimaambitioner30.4.2024 12:10:20 CEST | Pressemeddelelse
I dag har Klimaministeriet fremlagt nye tal for Danmarks klimafremskrivning. Tallene viser, at landbrugets og skovbrugets udledninger er mindre end tidligere antaget, og derfor er reduktionsmålene for 2030 rykket tættere på. De nye tal er positive, men ændrer ikke på erhvervets ambitioner.
Danskerne købte økologi for 15,5 milliarder kroner i supermarkederne i 202326.4.2024 08:51:58 CEST | Pressemeddelelse
Der blev i 2023 solgt økologiske fødevarer for i alt 15,5 milliarder kr. Det viser nye tal fra Danmarks Statistik. Det er en uændret omsætning i forhold til 2022, mens der er tale om et fald på 4 pct. i mængde. Men Landbrug & Fødevarer og Coop er fortrøstningsfulde for fremtiden
Landbrug & Fødevarer om grøn fond: Afgørende midler til landbrugets grønne omstilling15.4.2024 09:33:10 CEST | Pressemeddelelse
Et stort flertal i Folketinget har netop præsenteret en grøn fond, som blandt andet skal bidrage til, at landbrug- og fødevaresektoren kan udvikle teknologier, der er nødvendige for at nå de fastsatte klimamål.
L&F: Dansk succes ved Bocuse d’Or Europe er en sejr for gastronomi- og fødevareerhvervet20.3.2024 18:56:44 CET | Pressemeddelelse
Det danske kokkehold har her til aften vundet guld ved Bocuse d’Or Europe. En sejr, der også kan betragtes som en succes for vores fødevareerhverv og dansk gastronomi.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum