L&F: Dansk succes ved Bocuse d’Or Europe er en sejr for gastronomi- og fødevareerhvervet

Det danske kokkehold har her til aften vundet guld ved Bocuse d’Or Europe. En sejr, der også kan betragtes som en succes for vores fødevareerhverv og dansk gastronomi.

Det danske kokkehold ved Bocuse d'Or Europe 2024
Det danske kokkehold ved Bocuse d'Or Europe 2024 Fotograf: Jesper Bøjlund

Med et tårnhøjt fagligt niveau og stor kreativitet kunne den 25-årige danske kok Sebastian Holberg Svendsgaard og hans assistent, Philip Nilsen, indtage sejrsskamlen ved den prestigefyldte kokkekonkurrence Bocuse d’Or Europe, der netop er blevet afholdt i Trondheim i Norge.
Et resultat, som udover at være en sejr for det danske kokkehold også er en succes for hele det danske fødevareerhverv, siger Mette Jasper Gammicchia, der er formand for det danske Bocuse d’Or Akademi og chef for Marked & Ernæring i Landbrug & Fødevarer, der siden 2016 har støttet kokkekonkurrencen:

”Dansk deltagelse i internationale kokkekonkurrencer smitter af på hele fødevareerhvervet og er med til at åbne udlandets øjne for, hvordan vi i Danmark arbejder med udviklingen af fødevarer af meget høj kvalitet og med et bæredygtigt fokus.”

Sebastian Holberg Svendsgaard har tidligere arbejdet på restauranter som Babette og Geranium. Derudover har han et solidt kendskab til Bocuse d’Or, da han tidligere har været assistent for kokken Ronni Mortensen, der har vundet sølv samt været hjælper under Brian Mark Hansen, der vandt guld ved både EM og VM 2023.
Og forhåbentlig kan sejren ved den fornemme konkurrence være med til at inspirere og sætte fokus på de danske kokketalenter, siger Mette Jasper Gammicchia:

”Konkurrencer som Bocuse d’Or er med til at understøtte talentudviklingen inden for dansk gastronomi og fødevareproduktion, og så er det med til at synliggøre kokkefaget og det høje niveau, som Sebastian og de øvrige kandidater har. Det er noget, vi kan være meget stolte af i Danmark”, siger hun.

Udover at vinde guld ved Bocuse d’Or Europe kan Sebastian Holberg Svendsgaard og Philip Nilsen også glæde sig over en direkte kvalificering til verdensmesterskaberne i Bocuse d’Or, der finder sted i Lyon i januar 2025.

Det danske kokkehold ved Bocuse d'Or Europe 2024

Om Landbrug & Fødevarer