Japan rummer store muligheder for Danmarks fødevaresektor
Landbrug & Fødevarer har netop afsluttet et erhvervsfremstød i Japan, hvor en lang række danske fødevareproducenter deltog.
Fremstødet er lavet i samarbejde med den danske ambassade. Japan er verdens tredjestørste økonomi og dermed et centralt eksportmarked.

I fremtiden kan Danmark efter alt at dømme eksportere flere kvalitetsfødevarer til Japan. Det er konklusionen efter et veloverstået eksportfremstød, som netop er afsluttet.
- Fremstødet i Japan har været en stor succes og resultaterne af mere end et års vedholdende indsats. På trods af at den japanske økonomi er presset på grund af udfordringer med yen-kursen, er det alligevel lykkes for de fleste virksomheder at får ordrer med hjem, siger Mette Gammicchia, afdelingschef for Marked & Ernæring i Landbrug & Fødevarer.
Vesterhavsosten er på vej til Japan
Blandt de deltagende virksomheder var mejeriet Thise.
Mejeriet har særligt øjnene rette mod det voksende økologiske marked, som eksisterer i Japan. Historien om et 100 % økologisk landmandsejet mejeri, har nemlig vakt interesse hos de japanske distributører.
- Det japanske marked er interessant for et mejeri som Thise. Vesterhavsosten er på vej til Japan netop nu. Vi kan mærke en stigende interesse for økologiske fødevarer og dermed også vores specialiteter. De japanske forbrugere overtager i stigende grad vestlige forbrugsmønstre og præferencer for bl.a. økologiske specialoste, siger Petter Aagesen, eksportchef i Thise Mejeri.
Landbrug & Fødevarer har lavet det japanske eksportfremstød i samarbejde med den danske ambassade i landet. Anledningen er, at forbrugerfestivalen ”Sarugaki Matsuri” afholdes i Daikanayma-området, som er et af de mest eksklusive boligområder i Tokyo.
- Vi har arbejdet med det japanske marked i mange år. Vi ved, at godkendelser af nye produkter og eksportører er tidskrævende, men når først fødevareprodukterne er godkendte er der også potentiale for vækst, siger Mette Gammicchia, afdelingschef for Marked & Ernæring i Landbrug & Fødevarer.
En af de nyere danske spillere på det japanske marked er virksomheden Popseco, der producerer økologiske frys-selv is. Virksomheden har prioritet det japanske marked, netop fordi mange forbrugere lægger vægt på økologi.
- Vi har deltaget på fremstød i år og sidste år. Det har betydet, at vi har fået åbnet op for eksport til Japan. Særligt godkendelser har været en tidskrævende og lang proces, men vi har fået uvurderlig støtte undervejs af ambassaden, Landbrug & Fødevarer og vores lokale distributør, siger Sanne Nørgaard, der er ejer og CEO i Popseco.
Turismen åbner igen
Normalt besøges Japan af 40 millioner turister om året, men det satte Corona en brat stopper for. Det har haft økonomiske konsekvenser for landet, og den japanske yen er devalueret 30 procent i forhold til dollaren, hvilket gør Japan afhængig af fødevareimport. Fødevarepriserne er nemlig steget og har påvirket den japanske økonomi. Men der er efterhånden lys for enden af tunnellen, hvilket altså åbner muligheder for danske virksomheder.
- Turismens tilbagevenden har styrket den japanske økonomi. Japanske forbrugere er blandt de mest kræsne i verden, og derfor er de stadig villige til at betale en ekstra pris for kvalitet, siger Jesper Vibe, statskonsulent for fødevarer ved ambassaden i Tokyo.
Markedet for øl og spiritus er også veludviklet i Japan, og derfor var to kendte producenter også repræsenteret på festivalen. Der er tale om Frederiksdal Kirsebærvin, som gennem flere år har eksporteret til Japan, og bryggeriet Mikeller, der har etableret tre faste barer i Toyko.
- Det japanske marked kræver vedholdenhed, fokus og kravene til godkendelser og deklarationer er store. Men når først godkendelserne er i hus, oplever vi stor interesse for vores kirsebærbaserede drikkevarer. Kirsebær har helt enkelt en særlig status i Japan, siger Harald Krabbe der er medgrundlægger af Frederiksdal Kirsebærvin.
- Det japanske marked er stort, og der en udpræget ølkultur med en voksende præference for udenlandske specialøl. Vores erfaring er, at branding spiller en meget stor rolle for et ølproduktion succes i Japan. Og så kan vi med alkoholfrie øl, økologi og specialsmage er med til at dække nicher i et veludviklet ølmarked”.
Kontakter
Landbrug & Fødevarer pressetelefon
Tlf:33394520presse@lf.dkOm Landbrug & Fødevarer
Landbrug & Fødevarer varetager fælles opgaver og erhvervsmæssige interesser for danske landmænd og fødevarevirksomheder
Følg pressemeddelelser fra Landbrug & Fødevarer
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Landbrug & Fødevarer
Køkkenprisen 2025 går til Skolerne i Oure23.10.2025 14:11:11 CEST | Pressemeddelelse
Landbrug & Fødevarer har i dag kåret Skolerne i Oure på Fyn som vinder af Køkkenprisen 2025 ved Økologisektionens årsmøde på Kalø Økologisk Landbrugsskole.
Her er restauranterne, der er nomineret til Årets ret med gris og Årets ret med ost 20251.10.2025 06:07:00 CEST | Pressemeddelelse
Siden sommeren er det strømmet ind med indstillinger fra hele landet til dette års kokkekonkurrencer, Årets ret med gris og Årets ret med ost, og nu er de nominerede fundet.
Danske kokke satte grøntsagerne i front24.9.2025 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
En ny undersøgelse af Landbrug & Fødevarer viser, at hver tredje dansker ønsker at spise mere mad fra planter i fremtiden. Derfor samledes nogle af Danmarks mest visionære kokke og madprofessionelle til Grønt Kokketræf 2025 for at gå foran og demonstrere, hvordan det grønne køkken kan inspirere branchen til at udvikle smagsoplevelser.
Store som små strømmede til Åbent Landbrug22.9.2025 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Halm i lommerne, smil på læberne og nysgerrige spørgsmål. Sådan så det ud, da tusindvis af danskere i alle aldre i går søndag tog på opdagelse i sol, regn og blæst. Årets Åbent Landbrug havde i alt 94.989 besøgende og markerede 30-års jubilæet for den landsdækkende begivenhed, hvor landmænd og virksomheder inviterer danskerne indenfor.
Vær med til at fejre 30-års jubilæum for årets familiedag på landet18.9.2025 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Træk i gummistøvlerne, tag familien i hånden og gå på opdagelse i landbruget, når Landbrug & Fødevarer inviterer til årets store familiedag på landet søndag den. 21. september. Siden 1995 har danske landmænd og fødevarevirksomheder holdt åbent for gæster, der gerne vil vide mere om, hvor deres mad kommer fra
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum