Japan rummer store muligheder for Danmarks fødevaresektor
Landbrug & Fødevarer har netop afsluttet et erhvervsfremstød i Japan, hvor en lang række danske fødevareproducenter deltog.
Fremstødet er lavet i samarbejde med den danske ambassade. Japan er verdens tredjestørste økonomi og dermed et centralt eksportmarked.

I fremtiden kan Danmark efter alt at dømme eksportere flere kvalitetsfødevarer til Japan. Det er konklusionen efter et veloverstået eksportfremstød, som netop er afsluttet.
- Fremstødet i Japan har været en stor succes og resultaterne af mere end et års vedholdende indsats. På trods af at den japanske økonomi er presset på grund af udfordringer med yen-kursen, er det alligevel lykkes for de fleste virksomheder at får ordrer med hjem, siger Mette Gammicchia, afdelingschef for Marked & Ernæring i Landbrug & Fødevarer.
Vesterhavsosten er på vej til Japan
Blandt de deltagende virksomheder var mejeriet Thise.
Mejeriet har særligt øjnene rette mod det voksende økologiske marked, som eksisterer i Japan. Historien om et 100 % økologisk landmandsejet mejeri, har nemlig vakt interesse hos de japanske distributører.
- Det japanske marked er interessant for et mejeri som Thise. Vesterhavsosten er på vej til Japan netop nu. Vi kan mærke en stigende interesse for økologiske fødevarer og dermed også vores specialiteter. De japanske forbrugere overtager i stigende grad vestlige forbrugsmønstre og præferencer for bl.a. økologiske specialoste, siger Petter Aagesen, eksportchef i Thise Mejeri.
Landbrug & Fødevarer har lavet det japanske eksportfremstød i samarbejde med den danske ambassade i landet. Anledningen er, at forbrugerfestivalen ”Sarugaki Matsuri” afholdes i Daikanayma-området, som er et af de mest eksklusive boligområder i Tokyo.
- Vi har arbejdet med det japanske marked i mange år. Vi ved, at godkendelser af nye produkter og eksportører er tidskrævende, men når først fødevareprodukterne er godkendte er der også potentiale for vækst, siger Mette Gammicchia, afdelingschef for Marked & Ernæring i Landbrug & Fødevarer.
En af de nyere danske spillere på det japanske marked er virksomheden Popseco, der producerer økologiske frys-selv is. Virksomheden har prioritet det japanske marked, netop fordi mange forbrugere lægger vægt på økologi.
- Vi har deltaget på fremstød i år og sidste år. Det har betydet, at vi har fået åbnet op for eksport til Japan. Særligt godkendelser har været en tidskrævende og lang proces, men vi har fået uvurderlig støtte undervejs af ambassaden, Landbrug & Fødevarer og vores lokale distributør, siger Sanne Nørgaard, der er ejer og CEO i Popseco.
Turismen åbner igen
Normalt besøges Japan af 40 millioner turister om året, men det satte Corona en brat stopper for. Det har haft økonomiske konsekvenser for landet, og den japanske yen er devalueret 30 procent i forhold til dollaren, hvilket gør Japan afhængig af fødevareimport. Fødevarepriserne er nemlig steget og har påvirket den japanske økonomi. Men der er efterhånden lys for enden af tunnellen, hvilket altså åbner muligheder for danske virksomheder.
- Turismens tilbagevenden har styrket den japanske økonomi. Japanske forbrugere er blandt de mest kræsne i verden, og derfor er de stadig villige til at betale en ekstra pris for kvalitet, siger Jesper Vibe, statskonsulent for fødevarer ved ambassaden i Tokyo.
Markedet for øl og spiritus er også veludviklet i Japan, og derfor var to kendte producenter også repræsenteret på festivalen. Der er tale om Frederiksdal Kirsebærvin, som gennem flere år har eksporteret til Japan, og bryggeriet Mikeller, der har etableret tre faste barer i Toyko.
- Det japanske marked kræver vedholdenhed, fokus og kravene til godkendelser og deklarationer er store. Men når først godkendelserne er i hus, oplever vi stor interesse for vores kirsebærbaserede drikkevarer. Kirsebær har helt enkelt en særlig status i Japan, siger Harald Krabbe der er medgrundlægger af Frederiksdal Kirsebærvin.
- Det japanske marked er stort, og der en udpræget ølkultur med en voksende præference for udenlandske specialøl. Vores erfaring er, at branding spiller en meget stor rolle for et ølproduktion succes i Japan. Og så kan vi med alkoholfrie øl, økologi og specialsmage er med til at dække nicher i et veludviklet ølmarked”.
Kontakter
Landbrug & Fødevarer pressetelefon
Tlf:33394520presse@lf.dkOm Landbrug & Fødevarer
Landbrug & Fødevarer varetager fælles opgaver og erhvervsmæssige interesser for danske landmænd og fødevarevirksomheder
Følg pressemeddelelser fra Landbrug & Fødevarer
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Landbrug & Fødevarer
L&F: Positivt med en ulvehandlingsplan – men vi er ikke i mål endnu28.4.2025 14:30:51 CEST | Pressemeddelelse
Jeppe Bruus har netop fremlagt en ulvehandlingsplan, der blandt andet ændrer definitionen af en problemulv, så det bliver nemmere at regulere ulven i efter angreb bag ulvesikrede hegn. Det er positivt, at der kommer politisk handling, men Landbrug & Fødevarer ønsker, at der sættes hårdere ind over for ulve, når det kommer til forebyggende regulering.
Kantineprisen 2025: De tre nominerede kantiner er nu fundet24.4.2025 12:28:31 CEST | Pressemeddelelse
De tre nominerede til Kantineprisen 2025 er Normal A/S, Hedensted, TitanHus, København N og Søstrene Grene Import A/S, Aarhus I løbet af foråret vil juryen besøge kantinerne for at opleve deres daglige praksis og vurdere, hvordan ambitioner omsættes til smagfulde måltider.
Stor juridisk sejr er officielt i hus: Aabenraa Kommune anker ikke erstatningssag om Tinglev Mose24.4.2025 06:06:00 CEST | Pressemeddelelse
Økonomiudvalget i Aabenraa Kommune har besluttet ikke at anke afgørelse til landsretten om erstatning til to lodsejere efter et naturgenopretningsprojekt i Tinglev Mose. En stor og vigtig sejr for landmændenes retsstilling lyder det fra Landbrug & Fødevarer.
Kongen på eksportfremstød i Japan med fokus på danske fødevarer23.4.2025 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Med bagagen fuld af innovative løsninger, bæredygtige produkter og fødevarer i verdensklasse, er Landbrug & Fødevarer i denne uge på eksportfremstød til Japan. Med deltagelse af en række danske landbrugs- og fødevarevirksomheder og producenter samt H.M. Kong Frederik, der samtidig er på tiltrædelsesbesøg i Japan, sætter delegationen fokus på at styrke den danske fødevareeksport til et marked, hvor potentialet er stort.
Økologi hitter igen: 2024 tangerer rekordsalg i detailhandlen22.4.2025 09:07:17 CEST | Pressemeddelelse
Trods stigning i økologisalget på 3 pct. til 16,0 milliarder kr. i 2024 er der fortsat behov for øget fokus på økologiudvikling mener Landbrug & Fødevarer.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum