Tandlægestuderende fra Aarhus får skolarstipendium til at reducere skadelig røntgenstråling

Laurits Kaaber, tandlægestuderende på Aarhus Universitet, har fået tildelt et skolarstipendium på 162.000 kr. fra Tandlægeforeningen.

Med et skolarstipendium fra Tandlægeforeningen skal 24-årige tandlægestuderende Laurits Kaaber fra Aarhus Universitet det næste år forske i, hvorvidt det er muligt at reducere den skadelige effekt ved røntgenstråling i forbindelse med opmåling til implantater.

Selvom Laurits Kaaber længe havde haft ambitioner om at forske, blev han alligevel overrasket, da han fik besked om, at han havde fået Tandlægeforeningens skolarstipendium.

– Det var en vild oplevelse. Helt vild faktisk. Jeg troede egentlig ikke, det lå i kortene for mig. Da det så lykkedes, blev jeg virkelig stolt og glad for, at der var nogen, der troede på mig ud over mig selv og min vejleder på studiet. Jeg følte, jeg blev valideret, fortæller Laurits Kaaber.

Vil reducere skadelig stråledosis fra røntgen

Laurits Kaaber skal i sit forskningsprojekt undersøge muligheden for at reducere den skadelige stråledosis, som er et nødvendigt onde i tandlægens arbejde. Røntgenstråling – som består af elektromagnetiske stråler med energi – er et vigtigt værktøj for tandlæger, men når de høje energistråler rammer celler, kan det skade cellerne.

– Min forhåbning er, at projektet kan vise, at man godt kan skrue ned for mængden af stråling, når vi bruger røntgen, og dermed reducere risikoen for skader på cellerne, samtidig med at man opretholder implantaternes høje kvalitet. Jeg mener, at vi som stand har en pligt til at reducere mængden af stråling, så meget vi kan. Men jeg har samtidig forståelse for, at vi er nødt til at udføre en diagnostik og behandling af en vis standard, fortæller Laurits Kaaber.

Savnet til menneskelig kontakt ledte til tandlægestudiet

Laurits Kaaber er født i Aarhus, men i 3. klasse flyttede han og familien til Struer, hvor han færdiggjorde sin skoletid. ’Skoletræt’ var ikke et ord, der fandtes i hans ordbog. Tværtimod har han altid fundet det meningsfuldt at udvide sin faglige horisont, så han søgte direkte ind på universitetet efter gymnasiet. Men tandlægestudiet var slet ikke på Laurits Kaabers radar – til trods for, at hans farfar i mange år havde undervist på tandlægestudiet på Aarhus Universitet.

I stedet søgte han ind på medicinalkemi, hvor han færdiggjorde første semester. Men at stå i et laboratorium med kolber og petriskåle som eneste selskab gjorde det klart for ham. Han savnede samværet med andre mennesker. Da hans gode ven fra gymnasietiden snakkede varmt om tandlægestudiet, vakte det Laurits Kaabers nysgerrighed, og han besluttede at give det en chance.

– Det var tilfældige omstændigheder, der gjorde, at jeg endte på tandlægestudiet. Og heldigvis for det. For jeg føler virkelig, at jeg er landet på den helt rette hylde. At læse til tandlæge var aldrig faldet mig ind. Nu er det blevet min passion at bidrage til fremgang inden for tandlægefaget, og min mærkesag er, at både forskning og behandling altid skal munde ud i at gavne patienterne, siger Laurits Kaaber.

Laurits Kaaber fik overrakt skolarstipendiet til Tandlægeforeningens Symposium den 3. november 2023. Her var mere end 1000 tandlæger samlet for at blive klogere på symposiets tema, det slidte tandsæt.