Silkeborg: Giv din kommentar til nye køreplaner

Fra 21. december er der høring på de køreplaner, der er gældende fra sommeren 2021. Nyt er, at Silkeborg Kommune garanterer alle byer i kommunen et minimum af busafgange, afhængig af byens størrelse. Busafgange med få passagerer er omlagt til Flexbusser, der kun kører, når de er bestilt. Et nyt servicetilbud – Plustur - bringer kunderne videre til/fra stoppestedet. Høringen bliver afholdt på midttrafik.dk i perioden fra 21. december 2020 til 19. januar 2021.
Silkeborg Kommune og Midttrafik har analyseret den kollektive trafik i Silkeborg Kommune. Trafikplanarbejdet har resulteret i en anbefaling af servicemål for minimumsbetjening af byer og forslag til, hvordan den fremtidige kollektive trafik skal tilrettelægges.
Når de nye køreplaner bliver offentliggjort til høringen den 21. december 2020, er det på baggrund af en række nye principper, som Silkeborg Kommune har besluttet for det kollektive trafiktilbud i Silkeborg.
Minimumsbetjening
Silkeborg Kommune har besluttet, at alle byer med over 200 indbyggere i kommunen er garanteret et kollektivt trafiktilbud med et minimum af service. Serviceniveauet afhænger af byens størrelse og vil blive kørt af almindelige busser med faste køreplaner eller af Flexbusser, der kun kører, når de er bestilt.
Omlægning til Flexbusser
For at undgå tomme busser, er alle køreplaner blevet gennemgået og vurderet i forhold til antal passagerer. Busafgange med under to passagerer i gennemsnit på skoledage og under fem passagerer på øvrige dage er omlagt til Flexbusafgange eller helt nedlagt.
Plustur
Når de nye køreplaner træder i kraft i sommeren 2021, bliver det også muligt at bestille en Plustur. Et nyt servicetilbud om kørsel mellem en adresse og det nærmeste større busstoppested. Plustur er et godt tilbud til kunder, der bor langt fra et stoppested, da de får mulighed for at komme hjem eller videre fra et stoppested til en fast ekstrapris på 22 kr. Læs mere om Plustur
Kommentér de nye køreplaner
På midttrafik.dk kan kunderne i perioden 21. december 2020 – 19. januar 2021 se, hvad trafikplanen betyder for dem. Her kan man se forslag til de nye køreplaner og indsende sine kommentarer under den enkelte køreplan.
Ændringer i de nye køreplaner
Silkeborg kommune har vedtaget nedenstående minimumsserviceniveau som antal ture pr. dag mod eller fra Silkeborg:
Bystørrelse | Hverdag kl. 6-18 | Hverdag kl. 18-23 | Lørdag/søndag kl. 8-22 |
< 2.000 | 13 | 2 | 8 |
1.000 – 1.999 | 10 | 2 | 6 |
500 – 999 | 8 | 2 | 6 |
200 - 499 | 4* |
* Kun skoledage, aftale om betjening af uddannelsessøgende er fortsat gældende.
Det betyder det for byområderne:
Voel – Sorring:
Silkeborg kommune har vedtaget, at Voel fremover skal være et trafikknudepunkt. Der har været kritik af den midlertidige betjening af Sorring.
Rute 112 nedlægges og rute 113 vil fremover køre via Galten – Låsby – Sorring – Voel - Resenbro på hver anden tur. Det betyder, at byerne fremover vil have direkte kørsel til Silkeborg, Galten og Aarhus med 13 ture på hverdage, 8 ture på lørdage og 7 ture på søn- og helligdage
Linå / Hårup:
Mellem Låsby og Silkeborg vil rute 113 fremover køre via Sorring – Voel - Resenbro på flere ture. Hovedparten af disse ture er nye ture, men enkelte ture vil også blive flyttet fra Linå - Hårup strækningen til Sorring - Voel. Strækningen Linå – Hårup - Silkeborg vil fremover have 13 afgange på hverdage, 7 på lørdage og 6 på søn- og helligdage.
Them / Salten / Bryrup:
På rute 110 Horsens – Brædstrup - Silkeborg udvides kørslen med 1 tur mod Silkeborg på hverdage og 1 dobbelttur på søndage.
Derudover vil flere ture køre via Them og der oprettes flere Flexbusture for at tilbyde minimumserviceniveauet i Salten og Bryrup.
Gjern:
På rute 223 Randers – Hammel – Silkeborg vil enkelte ture fremover ikke køre via Gjern, der dog fortsat betjenes af rute 313 Silkeborg - Fårvang – (Thorsø). Herved vil passagerer mellem Randers/Hammel og Silkeborg komme hurtigere frem, og der vil være mindre dobbeltbetjening af Gjern. Der oprettes en Flexbustur i weekenden mod Silkeborg for at opfylde minimumsserviceniveauet.
Ans:
For at opfylde det vedtagne minimumsserviceniveau oprettes en Flexbustur til/fra Silkeborg om søndagen.
Thorning/Kjellerup:
Rute 801 Kjellerup – Vium - Hvam
De to første morgenture slås sammen og turen kl. 18.02 ændres til Flexbus på grund af få kunder.
For at opfylde det vedtagne minimumsserviceniveau, indsættes fire Flexbusture mellem Thorning og Kjellerup på skolefridage med skiftemulighed til rute 60/960X og 10 Flexbusture i weekenden.
Fårvang:
For at opfylde det vedtagne minimumsserviceniveau oprettes 10 Flexbusture mellem Fårvang og Gjern Kirke på skolefridage og i weekenden.
Bybusændringer:
Linje 1 (Resenbro)
Linje 1 vil fremover betjenes med timesdrift på skoledage og 2-timers drift på skolefridage og i weekenden. Baggrunden for ændringen er, at rute 113 fremover vil køre gennem Resenbro med 13 ture på hverdage, 8 ture på lørdage og 7 ture på søn- og helligdage.
På rute 113 indsættes der fra sommeren 2021 laventre busser, der letter på- og afstigning. Samlet set vil Resenbro have en betjening, der er over det vedtagne minimusserviceniveau.
Linje 5 (Funder og Funder Kirkeby)
Linje 5 vil få ændret betjening mellem Funder og Funder Kirkeby. Her ændres betjeningen til timedrift på skoledage og to-timers drift på skolefridage og i weekenden. Baggrunden herfor er, at der er få kunder med bybussen på strækningen. Bussen foreslås at vende ved rundkørslen tæt ved samkørselspladsen.
Funder og Lysbro beholder samme betjening som hidtil.
Linje 6 (Nørrevænget – Balle Kirkevej – Hvinningdal)
På linje 6 forbedres sammenhængen med linje 2 på skoledage, så der er en tilpasset frekvens og bedre tilpasning til tog og øvrige busforbindelser.
Linje 10 (Gjessø)
Her ændres betjeningen til timesdrift på skoledage og 2-timers drift på skolefridage og i weekenden. Baggrunden herfor er, at der er få kunder med bybussen på strækningen. Samlet set vil Gjessø fortsat have en betjening, der er over det vedtagne minimusserviceniveau.
Nøgleord
Kontakter
Midttrafiks pressetelefon
Tlf:70206650Billeder
Om Midttrafik
Midttrafik er et trafikselskab, og står i spidsen for den kollektive trafik i Midtjylland. Det er Midttrafik, der administrerer den kollektive trafik med finansiering fra Region Midtjylland og de 18 kommuner i regionen.
Opgaverne spænder bredt fra blandt andet planlægning og koordinering af bustrafikken, gennemførelse af udbud og kontraktadministration, kvalitetskontrol, fastsættelse af priser og rejseregler, kundeservice til information og markedsføring af den kollektive trafik.
Følg pressemeddelelser fra Midttrafik
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Midttrafik
Midttrafiks pendlere skal skifte til Rejsebillet7.4.2025 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Fra 26. maj vil det ikke længere være muligt at købe et pendlerkort i Midttrafik app. Rejsebillet overtager i løbet af 2025 og 2026 billetsalget fra Midttrafik app. Ungdomskortet flyttede over på Rejsebillet fra 1. april. Nu er turen kommet til pendlerkortet.
Forsøg med billige billetter til unge og gratis lokalbusser bliver forlænget17.3.2025 09:36:35 CET | Pressemeddelelse
Siden 1. oktober har unge kunne købe HerningUng og køre billigere med busserne i Herning Kommune som et forsøg. Samtidig har det været gratis at køre med kommunens lokalruter. Forsøget skulle være slut med udgangen af marts, men bliver nu forlænget.
Dygtige chauffører løfter kundetilfredsheden i Midttrafiks flextrafik14.3.2025 10:41:08 CET | Pressemeddelelse
En ny undersøgelse af Midttrafiks flextrafik viser høj kundetilfredshed med de fem kørselsordninger: Flextur, plustur, flexbus, handicapkørsel og kommunal kørsel. Undersøgelsen viser, at især chaufførernes kørsel og chaufførernes hjælpsomhed scorer højt på tilfredsheden.
Midttrafik er tilbage på 2019-niveau14.3.2025 10:37:17 CET | Pressemeddelelse
Mere end 55 mio. kunder rejste med Midttrafiks busser, Letbanen og Midtjyske Jernbaner i 2024. Midttrafik opretholder derfor samme passagerantal som i 2023 på trods af besparelser, der har betydet et mindre udbud af busafgange i 2024. Samlet set er antallet af passagerer per køreplantime steget og ligger nu på samme niveau som før Covid-19.
Letbanen og cyklen – en god kombination, men ikke altid i myldretiden11.3.2025 10:07:23 CET | Pressemeddelelse
Aarhus Letbane og Midttrafik opfordrer passagerer med cykel til at udvise hensyn i myldretiden. Med et stigende passagertal er flere afgange fyldte, særligt i tidsrummene 7-9 og 15-18. En ny informationskampagne opfordrer passagerer med cykler og medpassagerer om at tage hensyn til hinanden.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum