DLF: Regeringens 2030-plan mangler løsninger på folkeskolens helt store udfordring
Regeringen har fremlagt sin plan for, hvordan pengene skal prioriteres de kommende år. DLF-formand Gordon Ørskov Madsen mangler løsninger på folkeskolens store økonomiske udfordringer.
Regeringen har netop fremlagt sin 2030-plan, der viser, hvad de tre regeringspartier vil bruge pengene på de kommende år. Men selvom regeringen afsætter 32 milliarder til velfærd, er der ikke afsat penge til at løse de store udfordringer, folkeskolen står overfor. Det ærgrer Danmarks Lærerforenings formand, Gordon Ørskov Madsen.
”Folkeskolens helt store udfordring er, at markant flere børn mistrives, får psykiatriske diagnoser og har behov for støtte og specialundervisning. Og pengene er ikke fulgt med. Det er en ganske voldsom udvikling, som regeringen slet ikke forholder sig til i den plan, de har fremlagt,” siger Gordon Ørskov Madsen.
Regeringen afsætter i 2030-planen 19 milliarder til det såkaldte ’demografiske træk’, så pengene følger med, når der i fremtiden kommer flere børn og ældre. Men der er ikke taget højde for den stigende andel af elever med særlige behov, på trods af at udgifterne til specialområdet er steget kraftigt.
Mens en elev i en almindelig folkeskoleklasse gennemsnitligt koster 75.000 kroner om året, koster en elev i specialskole i snit 514.000 kroner. Gennem de senere år er andelen af elever, der visiteres til specialundervisning, steget markant. Det betyder, at hver fjerde krone i folkeskolen i dag bruges på specialområdet, mens der spares på den almene undervisning.
”Vi vil rigtig gerne forebygge og gribe flere børn tidligere i folkeskolens almindelige klasser. Men vi ser, at der sker det modsatte. Når udgifterne til specialområdet stiger, er skolerne nødsaget til at spare på de tidlige indsatser. Det er en negativ spiral, som vi er nødt til at sætte en stopper for,” siger Gordon Ørskov Madsen, formand for Danmarks Lærerforening.
For nylig præsenterede regeringen sit folkeskoleudspil, som heller ikke forholder sig til den grundlæggende økonomiske udfordring. Gordon Ørskov Madsen efterspørger, at politikerne tager ansvar og afsætter de nødvendige ressourcer, så skolerne kan sætte tidligt og rigtigt ind.
”Folkeskolen burde være det første sted, politikerne så hen, når de skal investere i fremtidens Danmark. Det handler jo dybest set om at give de kommende generationer det bedst mulige afsæt videre i livet. Og vi kan gøre det bedre for mange børn, end vi gør i dag. Men det kræver, at politikerne løfter deres ansvar og afsætter den nødvendige økonomi,” siger DLF-formanden.
Kontakter
Manja SporkPressechef
Tlf:28934760msp@dlf.orgFølg pressemeddelelser fra Danmarks Lærerforening
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Danmarks Lærerforening
Under halvdelen af lærerstyrken underviser nu i folkeskolen9.9.2025 07:19:49 CEST | Pressemeddelelse
Folkeskolen vælges i stigende grad fra blandt lærerne. Det er en alarmerende udvikling, vi som samfund skal forpligte os på at få vendt, lyder det fra Danmarks Lærerforenings formand.
Stadigt flere lærere i folkeskolen har ikke en læreruddannelse9.9.2025 06:35:09 CEST | Pressemeddelelse
Andelen af undervisere i folkeskolen uden en læreruddannelse er på 10 år steget fra 12 pct. til 20 pct. Det er helt uholdbart, at så mange af dem, der skal sørge for vores børns uddannelse, selv ingen uddannelse har, lyder det fra Danmarks Lærerforening.
Ny prognose: Fortsat udsigt til mangel på tusindvis af lærere i folkeskolen8.9.2025 06:37:47 CEST | Pressemeddelelse
Der vil i 2045 mangle over 12.000 lærere, hvis alle undervisningstimer i folkeskolen skal dækkes af uddannede lærere.
Lærerforening: Finansloven mangler løsninger på folkeskolens store udfordringer29.8.2025 12:31:39 CEST | Pressemeddelelse
Regeringen har præsenteret et finanslovsforslag med fokus på sikkerhed, afgiftslettelser og velfærd, men uden investeringer i folkeskolen. Det ærgrer DLF-formand Gordon Ørskov Madsen.
De mindste elever er blevet mindre skoleparate12.8.2025 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Børnehaveklasseeleverne har især fået sværere ved at håndtere konflikter, modtage en fælles besked og vente på tur, viser ny undersøgelse fra Danmarks Lærerforening.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum