HK: Stærk 2030-plan skaber ro om tilbagetrækning og styrker velfærden markant

Regeringen fjerner forringelser af seniorpensionen og prioriterer fremtidens velfærd højt. HK er positive og anerkender regeringen for at have lyttet til kritikken.

Den voldsomme forringelse af seniorpensionen, som var en del af regeringsgrundlaget, lægges i graven med regeringens 2030-plan. Og samtidig bevares retten til tidlig pension – den såkaldte Arne-pension – i sin nuværende form. Også seniorjobordningen, som regeringen tidligere ønskede at afskaffe, bevares.

”Det er samlet set meget positivt, at regeringen har lyttet til den massive kritik fra fagbevægelsen, og vi ser frem til, at der nu kommer ro på hele det område. Lønmodtagerne og de nedslidte har brug for tryghed, så de kan være sikre på en værdig afslutning på arbejdslivet,” siger Anja C. Jensen, forbundsformand for HK.

HK, der med 215.000 medlemmer er Danmarks næststørste fagforbund, er også positive overfor flere af de øvrige elementer i 2030-planen, hvor der blandt andet lægges op til et markant løft, så velfærden både følger demografien og velstandsudviklingen.

”Det er virkelig positivt. Vi har kritiseret regeringen for at prioritere skattelettelser i en situation, hvor der skæres voldsomt ned mange steder. Med 2030-planen lægger man op til at løfte velfærden på flere områder, og det er der brug for, så vi ikke risikerer, at tilliden til vores velfærdssamfund smuldrer,” siger Anja C. Jensen, forbundsformand for HK.

“Det er vigtigt at huske, at der er lang tid til 2030, så jeg håber, at pengene kommer ud at arbejde hurtigt,” siger Anja C. Jensen, forbundsformand for HK.