Dansk Vegetarisk Forening kårer Lidl til Årets plantebaserede discountsupermarked: “Lidl gør det nemt for forbrugerne at træffe et mere klimavenligt valg”
Dagligvarekæden Lidl har for andet år i træk vundet prisen som Årets plantebaserede discount-supermarked ved Plant Food Festival i Øksnehallen, som lørdag d. 4. november blev uddelt af Dansk Vegetarisk Forening.

Flere og flere danskere ønsker at spise mindre kød. I en undersøgelse fra Coop Analyse og Dansk Vegetarisk Forening (2023) angiver 66 % af danskerne i alderen 18-74 år og 76 % af de unge mellem 18 og 34 år, at de ønsker at spise mindre kød, og 40 % af danskerne havde i 2022 mindst en kødfri dag om ugen*.
Disse faktorer gør det essentielt for dagligvarekæder at have et bredt sortiment af plantebaserede produkter, og det er der efterhånden mange, som har. Men Lidl har altså det allerbedste blandt discountkæderne, for lørdag vandt de prisen som Årets plantebaserede discountsupermarked.
Projektleder for plantebaseret økologi til detailhandlen, Plantebaseret Videnscenter, Marie Luja Rasmussen, var til stede ved prisoverrækkelsen og kom med følgende begrundelse for, hvorfor Lidl er vinder af prisen:
“Lidl vinder prisen som Årets plantebaserede discountsupermarked, da de differentierer på priserne på de plantebaserede produkter, andelen af plantebaserede kødalternativer og placeringen af de plantebaserede produkter ved siden af de animalske produkter, så det er nemt for forbrugerne at træffe et mere klimavenligt valg, men der er stadig plads til forbedring i form af at øge det økologiske sortiment.”
“Vi er lykkes med en bevidst strategi”
Lidl vinder, efter at Dansk Vegetarisk Forening har lavet sin store årlige plantebaserede supermarkedsundersøgelse, hvor de har undersøgt 12 supermarkeder og bedømt dem ud fra 122 parametre blandt andet størrelsen af udvalget, prisen, økologi og meget mere. Indkøbsdirektør hos Lidl, Maria Lovecchio, er stolt over, at Lidl for andet år i træk vinder prisen som Årets plantebaserede discount-supermarked:
"Jeg er meget glad og stolt over prisen. Den er et bevis på, at vi de seneste år er lykkes med en bevidst strategi, hvor vi har profileret de plantebaserede alternativer i vores butikker endnu mere, hvilket også er et klart billede på, at vi ønsker at fortsætte med at udvide dette fokus,” fortæller Maria Lovecchio og fortsætter:
“Vores mange dygtige kollegaer arbejder hver dag hårdt og kontinuerligt for at udvide vores veganske og vegetariske sortiment, så vi kan imødekomme kundernes efterspørgsel efter plantebaserede alternativer. Derfor er det fantastisk med denne anerkendelse fra Dansk Vegetarisk Forening af vores hårde arbejde.”
Lidl har i dag flere end 70 vegetariske eller veganske alternativer i sit sortiment. I arbejdet med udviklingen af sortimentet kigger dagligvarekæden både nationalt og internationalt for at finde inspiration til nye varer. Lige nu arbejder Lidl blandt andet på at få en vegansk ”fraiche”, vegansk snackpølse, veganske færdigretter fx bolognese og carbonara, økologisk tofu samt veganske grillpølser til sommersæsonen 2024.
*Statistik om Danmark - Hvor mange lever vegetarisk eller vegansk?
Kontakter
Thomas SejersenPresseansvarlig - Lidl
Tlf:76 35 00 10presse@lidl.dkBilleder

Følg pressemeddelelser fra Lidl Danmark
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Lidl Danmark
Torsdag den 6. november åbner Tobias ny Lidl-butik i Ringsted: Vi vil være de billigste24.10.2025 06:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Lidl slår torsdag den 6. november dørene op til en ny, topmoderne butik på Klosterparks Allé i Ringsted. Her lover butikschef, Tobias Viktor Torp Lubrin, lave priser, høj kvalitet og et engageret medarbejderteam, der står klar til at møde kunderne med smil og god energi.
Lidl styrker sit engagement i kvindefodbold med forlængelse UEFA-partnerskab indtil 203023.10.2025 11:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Lidl forlænger sit UEFA-partnerskab og fortsætter sin igangværende rejse med UEFA's kvindelandshold frem til 2030. Det udvidede partnerskab omfatter UEFA Women's EURO 2029, the Women’s European Qualifiers 2028/29 og UEFA Women's Nations League 2025, 2027 og 2029.
Det betaler sig at handle i Lidl: Vinder Avisen Danmarks pristjek og sænker samtidig priserne på over 100 hverdagsvarer10.10.2025 10:45:00 CEST | Pressemeddelelse
Lidls budskab, om at det betaler sig at gøre sine indkøb hos dem, beviser sig i virkeligheden. I Avisen Danmarks store pristjek løber dagligvarekæden nemlig med sejren. Pristjekket er foretaget inden Lidl torsdag d. 9. oktober sænkede prisen på over 100 hverdagsprodukter.
Lidl gør hverdagen billigere for forbrugerne: Sænker prisen på over 100 hverdagsprodukter9.10.2025 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Fra torsdag tilbyder Lidl over 100 hverdagsvarer til nye, lave priser. Det er nogle af de mest solgte produkter som smør, kød, kaffe, rugbrød og toiletpapir, der nu bliver sat ned i dagligvarekædens butikker. Kunderne skal have en billigere hverdagsindkøbsvogn, når de handler i Lidl de næste mange måneder.
Lidl Danmark slutter sig til Forebyggelsesalliancen for fremtidens sundhed2.10.2025 12:48:42 CEST | Pressemeddelelse
Dagligvarekæden Lidl har taget endnu et vigtigt skridt mod at fremme sundhed og forebyggelse i Danmark ved at indtræde i Forebyggelsesalliancen for fremtidens sundhed – og det som den første dagligvarekæde. Med sit engagement ønsker dagligvarekæden at bidrage til den nationale forebyggelsesindsats og styrke folkesundheden.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum